معرفی شرکت Amazon

birhosting amazon index
توسط

Amazon.com، Inc. یک شرکت فناوری چندملیتی آمریکایی است که بر تجارت الکترونیک، محاسبات ابری، جریان دیجیتال و هوش مصنوعی تمرکز دارد. از آن به عنوان "یکی از تاثیرگذارترین نیروهای اقتصادی و فرهنگی در جهان" یاد می شود و یکی از با ارزش ترین برندهای جهان است. این یکی از پنج شرکت بزرگ فناوری اطلاعات آمریکا در کنار آلفابت، اپل، متا و مایکروسافت است.

آمازون توسط جف بزوس در گاراژ خود در Bellevue، واشنگتن، در ۵ ژوئیه ۱۹۹۴ تأسیس شد. در ابتدا یک بازار آنلاین برای کتاب بود، به چندین دسته بندی محصول گسترش یافت: استراتژی که نام آن را به فروشگاه همه چیز داده است. این شرکت دارای چندین شرکت تابعه از جمله خدمات وب آمازون (رایانش ابری)، Zoox (وسایل نقلیه خودران)، سیستم کویپر (اینترنت ماهواره ای) و Amazon Lab126 (تحقیق و توسعه سخت افزار کامپیوتر) است. از دیگر شرکت های تابعه آن می توان به Ring، Twitch، IMDb و Whole Foods Market اشاره کرد. خرید Whole Foods در آگوست ۲۰۱۷ به مبلغ ۱۳.۴ میلیارد دلار به طور قابل توجهی ردپای خود را به عنوان یک خرده فروش فیزیکی افزایش داد.

آمازون از طریق نوآوری های تکنولوژیکی و مقیاس انبوه، به عنوان یک اخلالگر در صنایع به خوبی تثبیت شده شهرت پیدا کرده است. از سال ۲۰۲۱، این بزرگترین خرده‌فروش و بازار آنلاین، ارائه‌دهنده بلندگوی هوشمند، سرویس رایانش ابری از طریق AWS، سرویس پخش زنده از طریق Twitch و شرکت اینترنتی است که براساس درآمد و سهم بازار اندازه‌گیری می‌شود. در سال ۲۰۲۱، این شرکت از والمارت به عنوان بزرگترین خرده فروش جهان خارج از چین پیشی گرفت، که تا حد زیادی توسط برنامه اشتراک پولی آن، آمازون پرایم، که بیش از ۲۰۰ میلیون مشترک در سراسر جهان دارد، هدایت می شود. این دومین کارفرمای خصوصی بزرگ در ایالات متحده است.

آمازون همچنین انواع محتوای قابل دانلود و پخش را از طریق واحدهای Amazon Prime Video، Amazon Music، Twitch و Audible خود توزیع می کند. این شرکت کتاب‌ها را از طریق بازوی انتشاراتی خود، انتشارات آمازون، محتوای فیلم و تلویزیون از طریق استودیو آمازون منتشر می‌کند، و از مارس ۲۰۲۲ مالک استودیوی فیلم و تلویزیون Metro-Goldwyn-Mayer است. این شرکت همچنین لوازم الکترونیکی مصرفی را تولید می‌کند – به ویژه Kindle e- خواننده ها، دستگاه های اکو، تبلت های فایر و تلویزیون های فایر.

آمازون به دلیل شیوه های جمع آوری داده های مشتری، فرهنگ کاری سمی، اجتناب از مالیات و رفتار ضد رقابتی مورد انتقاد قرار گرفته است.

تاریخچه‌ی Amazon

آمازون در ژوئیه ۱۹۹۴ توسط جف بزوس تأسیس شد که منطقه سیاتل را به دلیل استعدادهای فنی فراوان انتخاب کرد، زیرا مایکروسافت در آن منطقه بود.

آمازون در ماه مه ۱۹۹۷ عمومی شد. در سال ۱۹۹۸ شروع به فروش موسیقی و ویدیو کرد و با خرید فروشندگان آنلاین کتاب در بریتانیا و آلمان فعالیت های بین المللی را آغاز کرد. سال بعد شروع به فروش بازی های ویدئویی، لوازم الکترونیکی مصرفی، اقلام بهبود خانه، نرم افزار، بازی و اسباب بازی کرد.

در سال ۲۰۰۲، خدمات وب آمازون (AWS) را راه‌اندازی کرد که داده‌هایی در مورد محبوبیت وب‌سایت، الگوهای ترافیک اینترنت و سایر آمارها برای بازاریابان و توسعه‌دهندگان ارائه می‌کرد. در سال ۲۰۰۶، زمانی که Elastic Compute Cloud (EC2) که قدرت پردازش کامپیوتری را اجاره می‌کرد، سرویس ذخیره‌سازی ساده (S3) و ذخیره‌سازی داده‌ها را از طریق اینترنت اجاره می‌کرد، نیز در دسترس قرار گرفت، مجموعه AWS خود را افزایش داد. در آن سال، آمازون همچنین Fulfillment by Amazon را آغاز کرد که به افراد و شرکت های کوچک اجازه می داد اقلام را از طریق سایت اینترنتی شرکت بفروشند. در سال ۲۰۱۲، آمازون Kiva Systems را خرید تا تجارت مدیریت موجودی خود را خودکار کند. در سال ۲۰۱۷ سوپرمارکت های زنجیره ای Whole Foods Market را خریداری کرد.

در ۲ فوریه ۲۰۲۱، آمازون اعلام کرد که جف بزوس از سمت مدیرعاملی کناره گیری می کند تا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس اجرایی هیئت مدیره آمازون برگزیده شود. اندی جاسی، مدیر عامل قبلی AWS، مدیرعامل آمازون شد.

birhosting amazon3

محصولات و سرویس ها

خطوط تولید Amazon.com موجود در وب سایت آن شامل چندین رسانه (کتاب، دی وی دی، سی دی موسیقی، نوارهای ویدئویی و نرم افزار)، پوشاک، محصولات کودک، لوازم الکترونیکی مصرفی، محصولات زیبایی، غذاهای لذیذ، خواربار، لوازم بهداشتی و مراقبت شخصی، صنعتی و لوازم علمی، اقلام آشپزخانه، جواهرات، ساعت، وسایل چمن و باغ، آلات موسیقی، کالاهای ورزشی، ابزار، وسایل خودرو، و اسباب بازی و بازی. در آگوست ۲۰۱۹، آمازون درخواست داد تا یک فروشگاه مشروب در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا به عنوان وسیله ای برای ارسال آبجو و الکل در داخل شهر ایجاد کند. آمازون وب‌سایت‌های خرده‌فروشی جداگانه‌ای برای برخی کشورها دارد و همچنین ارسال بین‌المللی برخی از محصولات خود را به برخی از کشورهای دیگر ارائه می‌دهد. در نوامبر ۲۰۲۰، این شرکت یک سرویس تحویل آنلاین اختصاص داده شده به داروهای تجویزی را آغاز کرد. این سرویس تا ۸۰ درصد برای داروهای ژنریک و تا ۴۰ درصد برای داروهای مارک دار برای کاربران مشترک Prime تخفیف ارائه می دهد. این محصولات را می توان در وب سایت این شرکت یا در بیش از ۵۰۰۰۰ داروخانه آجر و ملات در ایالات متحده خریداری کرد.

در سپتامبر ۲۰۲۱، آمازون از راه اندازی Astro، اولین ربات خانگی خود با فناوری خانه هوشمند الکسا خبر داد. وقتی در خانه نیستید، برای بررسی حیوانات خانگی، افراد یا امنیت خانه، می‌توان آن را از راه دور کنترل کرد. اگر چیزی غیرعادی تشخیص دهد، به صاحبان اعلان ارسال می کند.

زنجیره تامین Amazon

آمازون اولین بار در سال ۱۹۹۷ شبکه توزیع خود را با دو مرکز در سیاتل و نیو کسل، دلاور راه اندازی کرد. آمازون دارای انواع مختلفی از امکانات توزیع است که شامل مراکز کراس داک، مراکز تکمیل، مراکز مرتب سازی، ایستگاه های تحویل، هاب های Prime now و هاب های هوایی Prime است. ۷۵ مرکز تکمیل و ۲۵ مرکز مرتب سازی با بیش از ۱۲۵۰۰۰ کارمند وجود دارد. کارمندان پنج وظیفه اساسی را بر عهده دارند: باز کردن بسته بندی و بازرسی کالاهای ورودی. قرار دادن کالا در انبار و ثبت مکان آنها؛ برداشتن کالا از مکان‌های ضبط‌شده توسط رایانه برای انجام یک محموله فردی؛ سفارشات دسته بندی و بسته بندی؛ و حمل و نقل رایانه ای که موقعیت کالاها را ثبت می کند و مسیرهایی را برای جمع کننده ها ترسیم می کند، نقش کلیدی ایفا می کند: کارمندان رایانه های دستی را حمل می کنند که با رایانه مرکزی ارتباط برقرار می کنند و سرعت پیشرفت آنها را نظارت می کنند. برخی از انبارها با سیستم های ساخته شده توسط Amazon Robotics تا حدی خودکار هستند.

در سپتامبر ۲۰۰۶، آمازون برنامه ای به نام FBA (تحقق توسط آمازون) راه اندازی کرد که به موجب آن می توانست ذخیره سازی، بسته بندی و توزیع محصولات و خدمات را برای فروشندگان کوچک انجام دهد.

birhosting amazon2

استراتژی فروش چند سطحی

آمازون از یک استراتژی تجارت الکترونیک چند سطحی استفاده می کند. آمازون با تمرکز بر روابط بین خود و مشتریانش و روابط تجاری بین خود و تامین کنندگانش شروع به کار کرد و سپس به سمت تسهیل مشتری به مشتری با بازار آمازون حرکت کرد که به عنوان واسطه ای برای تسهیل تراکنش ها عمل می کند. . این شرکت به هر کسی اجازه می دهد تقریباً هر چیزی را با استفاده از پلتفرم خود بفروشد. علاوه بر یک برنامه وابسته که به هر کسی اجازه می‌دهد لینک‌های آمازون را پست کند و از طریق فروش کلیکی کمیسیون دریافت کند، اکنون برنامه‌ای وجود دارد که به آن شرکت‌های وابسته اجازه می‌دهد تا کل وب‌سایت‌ها را بر اساس پلتفرم آمازون بسازند.

برخی دیگر از فروشندگان بزرگ تجارت الکترونیک از آمازون برای فروش محصولات خود علاوه بر فروش آنها از طریق وب سایت های خود استفاده می کنند. فروش از طریق Amazon.com پردازش می شود و برای پردازش و انجام سفارش به فروشندگان منفرد ختم می شود و آمازون فضایی را برای این خرده فروشان اجاره می کند. فروشندگان کوچک کالاهای مستعمل و نو به بازار آمازون می روند تا کالاها را با قیمت ثابت عرضه کنند.

در نوامبر ۲۰۱۵، آمازون یک فروشگاه فیزیکی Amazon Books را در دهکده دانشگاه در سیاتل افتتاح کرد. این فروشگاه ۵۵۰۰ فوت مربع مساحت دارد و قیمت تمام محصولات با قیمت های موجود در وب سایت آن مطابقت دارد. آمازون دهمین فروشگاه کتاب فیزیکی خود را در سال ۲۰۱۷ افتتاح خواهد کرد. گمانه زنی های رسانه ای حاکی از آن است که آمازون قصد دارد در نهایت ۳۰۰ تا ۴۰۰ کتابفروشی در سراسر کشور راه اندازی کند.

در ژوئن ۲۰۱۸، گزارش شد که آمازون قصد دارد کتابفروشی های آجری را در آلمان افتتاح کند.

در سپتامبر ۲۰۲۰، آمازون فروشگاه های لوکس را در برنامه تلفن همراه خود راه اندازی کرد، جایی که Oscar de la Renta اولین و تنها برچسبی است که با این شرکت شریک می شود.

birhosting amazon1

لابی گری

آمازون با دولت فدرال ایالات متحده و دولت های ایالتی در مورد مسائل متعددی مانند اعمال مالیات بر فروش بر فروش آنلاین، ایمنی حمل و نقل، حریم خصوصی و حفاظت از داده ها و مالکیت معنوی لابی می کند. طبق پرونده های نظارتی، Amazon.com لابی خود را بر روی کنگره ایالات متحده، کمیسیون ارتباطات فدرال و فدرال رزرو متمرکز می کند. Amazon.com به ترتیب در سال های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حدود ۳.۵ میلیون دلار، ۵ میلیون دلار و ۹.۵ میلیون دلار برای لابی کردن هزینه کرد.

Amazon.com یکی از اعضای شرکت شورای تبادل قانونی آمریکا (ALEC) بود تا اینکه پس از اعتراضات در جلسه سهامداران خود در ۲۴ مه ۲۰۱۲ عضویت خود را لغو کرد.

در سال ۲۰۱۴، آمازون با استخدام شرکت لابی Akin Gump Strauss Hauer & Feld در ماه ژوئن، شیوه های لابی خود را گسترش داد و در حال آماده شدن برای لابی کردن اداره هوانوردی فدرال برای تصویب برنامه تحویل هواپیماهای بدون سرنشین خود بود. آمازون و لابی‌گرانش با مقامات اداره هوانوردی فدرال و کمیته‌های هوانوردی در واشنگتن دی سی دیدار کرده‌اند تا برنامه‌هایش برای تحویل بسته‌ها را توضیح دهند. در سپتامبر ۲۰۲۰، با اعطای گواهینامه حیاتی توسط FAA، این یک گام نزدیکتر شد.

در سال ۲۰۱۹، ۱۶.۸ میلیون دلار خرج کرد و تیمی متشکل از ۱۰۴ لابیگر داشت، در مقایسه با ۱۴.۴ میلیون دلار و ۱۰۳ لابی در سال ۲۰۱۸.


پست های توصیه شده