معرفی سیستم عامل Zorin

birhosting zorin index
توسط

Zorin OS یک توزیع لینوکس مبتنی بر اوبونتو است. از یک محیط دسکتاپ GNOME 3 یا XFCE 4 به عنوان پیش فرض استفاده می کند، اگرچه دسکتاپ به شدت سفارشی شده است تا به کاربران در انتقال از ویندوز و macOS کمک کند. Wine و PlayOnLinux پشتیبانی می‌شوند و به کاربران اجازه می‌دهند نرم‌افزارهای Windows سازگار مانند Microsoft Office را اجرا کنند. سازندگان Zorin OS دارای ۳ نسخه رایگان از سیستم عامل و یک نسخه Pro برای خرید هستند.

birhosting zorin1

ویژگی ها

سیستم عامل Zorin OS کاملا گرافیکی و دارای نصب کننده گرافیکی است. برای ثبات و امنیت، از نسخه های طولانی مدت سیستم اصلی اوبونتو پیروی می کند. از مخازن نرم افزاری خود و همچنین مخازن اوبونتو استفاده می کند. این مخازن از طریق دستورات مشترک apt-get از طریق ترمینال لینوکس یا یک مدیر نرم افزار مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی قابل دسترسی هستند که تجربه ای شبیه به فروشگاه برنامه را برای کاربرانی که مایل به استفاده از ترمینال نیستند فراهم می کند.

این سیستم‌عامل همچنین دارای تعدادی طرح‌بندی دسک‌تاپ یا تم‌ها برای تغییر محیط دسک‌تاپ است - این تم‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا رابط کاربری را تغییر دهند تا شبیه به رابط‌های مایکروسافت ویندوز، سیستم‌عامل مکینتاش، اوبونتو و لینوکس باشد و به رابط بدون در نظر گرفتن آشنا باشد. سیستم قبلی که یک کاربر از آن آمده است. مانند تمام محیط های دسکتاپ مبتنی بر گنوم، ظاهر و احساس دسکتاپ را می توان با استفاده از برنامه های افزودنی گنوم تغییر داد.

Zorin OS این قابلیت را دارد که رایانه‌های قدیمی با مشخصات پایین را در ماشین‌های کار تقویت کند و دستگاه‌های جدید با مشخصات استاندارد را سریع‌تر از همیشه بسازد. همچنین، Zorin OS دارای یک رابط کاربری شبیه به ویندوز ۷ است که تغییر سیستم عامل ویندوز به اوبونتو، لینوکس را برای کاربران آسان می کند.

birhosting zorin2
birhosting zorin3

نسخه ها

Zorin OS در نسخه های مختلف موجود است:

  • Pro
  • Pro Lite
  • Core (free)
  • Core Lite (free)
  • Education (without support free)
  • Education Lite (without support free)

نسخه‌های Lite برای کار بر روی رایانه‌های قدیمی‌تر ساده شده‌اند.
نسخه‌های Pro برای دانلود با خرید از طریق وب‌سایت پروژه در دسترس هستند، طرح‌بندی‌های اضافی برای سیستم‌عامل‌های مختلف، از جمله تم‌های Windows 11 و «Windows Classic»، مجموعه‌ای از تصاویر پس زمینه برای انتخاب، و از پیش نصب شده با برنامه‌های محبوب FOSS ارائه می‌کنند. مانند Blender، نرم افزار داخلی برای مدیریت رمزهای عبور، ارسال محتوا به صفحه نمایش های سازگار با Miracast. نسخه های Pro پشتیبانی فنی نصب را نیز ارائه می دهند.

Zorin OS Pro را می توان با یک مجوز بر روی چندین رایانه نصب کرد، به استثنای مشاغل و مدارسی که باید برای هر رایانه شخصی که سیستم عامل روی آن نصب شده است مجوز خریداری کنند.

Zorin Grid

Zorin Grid به راه اندازی، مدیریت و ایمن سازی مجموعه ای از رایانه ها با سیستم عامل Zorin در یک کسب و کار، مدرسه یا سازمان کمک می کند. می‌تواند برنامه‌ها را نصب، حذف و به‌روزرسانی کند، وضعیت رایانه‌ها را نظارت کند، سیاست‌های امنیتی و نرم‌افزار و سخت‌افزار موجودی را تعریف کند.
این می تواند کامپیوترها را در محل و خارج از سایت، هر دو متعلق به خود یا BYOD، مدیریت کند.

 

تاریخچه

این پروژه در سال ۲۰۰۸ توسط یکی از بنیانگذاران Artyom و Kyrill Zorin آغاز شد، این شرکت در دوبلین، ایرلند مستقر است.
Zorin OS ابتدا در ۱ ژوئیه ۲۰۰۹ منتشر شد. نسخه های قبلی کاربران را ملزم به نصب تمیز می کردند، اما از نسخه ۱۲.۴، مدیر به روز رسانی سیستم می تواند برای ارتقاء نصب های موجود استفاده شود.

امنیت

سیستم عامل Zorin با فایروال بدون عارضه نصب شده است، اگرچه به طور پیش فرض فعال نیست.

 

سیستم عامل Zorin به دلیل طرح‌بندی‌های بصری و آشنا، عملکرد و فرآیند نصب مورد ستایش قرار گرفته است. و همچنین برای سهولت استفاده از طرح‌بندی مشابه ویندوز، درایورهای NVIDIA را نصب کنید و در یک مرکز نرم‌افزاری آسان و بصری پیمایش کنید.

 

 


پست های توصیه شده