مزایای پایگاه داده رابطه ای

birhosting rdbmadv index
توسط

یکی از مزایای اصلی استفاده از پایگاه داده رابطه ای این است که این نوع پایگاه داده به کاربر این امکان را می دهد تا داده ها را به سادگی در دسته های مختلف طبقه بندی کرده و آنها را به طور کارآمد ذخیره کند. این ترتیب را می توان با استفاده از کوئری ها و فیلترها بیشتر واکشی کرد. پس از ایجاد پایگاه داده جدید، هر مجموعه ای از داده ها تحت دسته های مختلف را می توان بدون تغییر در سیستم موجود در پایگاه داده گنجاند. یک سیستم پایگاه داده رابطه ای مزایای متعدد دیگری نسبت به هر نوع پایگاه داده دیگری دارد.

مزایای برتر پایگاه داده رابطه ای

یک سیستم پایگاه داده رابطه ای مزایای متعدد دیگری نسبت به هر نوع پایگاه داده دیگری دارد. در زیر چند مزیت مهم وجود دارد.

birhosting rdbmadv4

۱. مدل ساده
یک سیستم پایگاه داده رابطه‌ای ساده‌ترین مدل است، زیرا به هیچ ساختار پیچیده یا فرآیندهای پرس و جو نیاز ندارد. این شامل فرآیندهای معماری خسته کننده مانند ساختار یا تعریف پایگاه داده سلسله مراتبی نیست. از آنجایی که ساختار ساده است، کافی است با پرس و جوهای ساده SQL رسیدگی شود و برای طراحی نیازی به پرس و جوهای پیچیده نیست.

۲. دقت داده ها
در سیستم پایگاه داده رابطه ای، می توان چندین جدول مرتبط با یکدیگر با استفاده از کلید اولیه و مفاهیم کلید خارجی وجود داشته باشد. این باعث می شود داده ها تکراری نباشند. هیچ شانسی برای تکثیر داده ها وجود ندارد. از این رو دقت داده ها در پایگاه داده رابطه ای بیش از هر سیستم پایگاه داده دیگری است.

۳. دسترسی آسان به داده ها
در سیستم پایگاه داده رابطه‌ای، هیچ الگو یا مسیری برای دسترسی به داده‌ها وجود ندارد، زیرا نوع دیگری از پایگاه‌های داده تنها با پیمایش از طریق یک درخت یا یک مدل سلسله مراتبی قابل دسترسی است. هر کسی که به داده ها دسترسی پیدا کند می تواند هر جدولی را در پایگاه داده رابطه ای جستجو کند. با استفاده از پرس و جوهای پیوستن و عبارات شرطی می توان تمام یا تعدادی از جداول مرتبط را به منظور واکشی داده های مورد نیاز ترکیب کرد. داده‌های حاصل را می‌توان بر اساس مقادیر هر ستون، در هر تعداد ستون تغییر داد، که به کاربر اجازه می‌دهد بدون زحمت داده‌های مربوطه را در نتیجه بازیابی کند. این امکان را به فرد می دهد تا ستون های مورد نظر را برای گنجاندن در نتیجه انتخاب کند تا فقط داده های مناسب نمایش داده شوند.

birhosting rdbmadv3

۴. یکپارچگی داده ها
یکپارچگی داده ها یکی از ویژگی های مهم سیستم پایگاه داده رابطه ای است. ورود داده‌های محکم و اعتبارسنجی مشروعیت تضمین می‌کند که تمام داده‌های پایگاه داده در ترتیبات مناسب محدود شده و داده‌های لازم برای ایجاد روابط وجود دارد. این قابلیت اطمینان رابطه ای در میان جداول در پایگاه داده به جلوگیری از ناقص بودن، مجزا بودن یا نامرتبط بودن رکوردها کمک می کند. یکپارچگی داده ها به اطمینان از سایر ویژگی های مهم پایگاه داده رابطه ای مانند سهولت استفاده، دقت و پایداری داده ها کمک می کند.

۵. انعطاف پذیری
یک سیستم پایگاه داده رابطه‌ای به خودی خود دارای ویژگی‌هایی برای ارتقاء سطح، گسترش برای طول‌های بزرگتر است، زیرا دارای ساختاری قابل خم شدن است تا نیازهای دائماً در حال تغییر را برآورده کند. این امر افزایش حجم داده های دریافتی و همچنین به روز رسانی و حذف هر کجا را که لازم باشد تسهیل می کند. این مدل با تغییرات ایجاد شده در پیکربندی پایگاه داده نیز موافقت می کند، که می تواند بدون مشکل و بدون از کار افتادن داده ها یا سایر قسمت های پایگاه داده اعمال شود.

یک تحلیلگر داده می‌تواند جداول، ستون‌ها یا داده‌های فردی را در سیستم پایگاه داده داده‌شده به سرعت و به آسانی درج، به‌روزرسانی یا حذف کند تا نیازهای تجاری را برآورده کند. ظاهراً هیچ مرزی برای تعداد ردیف‌ها، ستون‌ها یا جداول یک پایگاه داده رابطه‌ای وجود ندارد. در هر کاربرد عملی، توسعه و تبدیل توسط سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای و سخت افزار موجود توسط سرورها محدود می شود. بنابراین این تغییرات می تواند تغییری در سایر دستگاه های کاربردی جانبی متصل به سیستم پایگاه داده رابطه ای خاص ایجاد کند.

birhosting rdbmadv2

۶. عادی سازی
سبک روشی برای اطمینان از اینکه ساختار پایگاه داده رابطه‌ای از هر گونه واریانسی که می‌تواند در یکپارچگی و دقت جداول در پایگاه داده تفاوت ایجاد کند، آزاد است حفظ می‌شود. یک فرآیند عادی سازی مجموعه ای از مقررات، ویژگی ها و اهداف را برای ساختار پایگاه داده و ارزیابی مدل پایگاه داده رابطه ای فراهم می کند.

هدف عادی سازی نشان دادن سطوح مختلف تجزیه داده ها است. انتظار می رود هر سطح عادی سازی در همان سطح انجام شود، یعنی قبل از حرکت به سطوح بعدی. یک مدل پایگاه داده رابطه‌ای معمولاً تأیید می‌شود که نرمال‌سازی شده باشد، تنها زمانی که شرایط لازم فرم سوم عادی‌سازی را برآورده کند. نرمالیزاسیون باعث ایجاد اطمینان خاطر در طرح پایگاه داده می شود تا بسیار قوی و قابل اعتماد باشد.

۷. امنیت بالا
از آنجایی که داده ها بین جداول سیستم پایگاه داده رابطه ای تقسیم می شوند، می توان چند جدول را به عنوان محرمانه برچسب گذاری کرد و برخی دیگر را نه. این تفکیک به راحتی با یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای بر خلاف سایر پایگاه های داده پیاده سازی می شود. هنگامی که یک تحلیلگر داده سعی می کند با یک نام کاربری و رمز عبور وارد سیستم شود، پایگاه داده می تواند مرزهایی را برای سطح دسترسی آنها تعیین کند، با ارائه پذیرش فقط برای جداولی که آنها مجاز به کار بر روی آنها هستند، بسته به سطح دسترسی آنها.

۸. امکان پذیر برای تغییرات آینده
از آنجایی که سیستم پایگاه داده رابطه‌ای رکوردها را بر اساس دسته‌بندی‌ها در جداول جداگانه نگهداری می‌کند، درج، حذف یا به‌روزرسانی رکوردهایی که تحت آخرین الزامات هستند، ساده است. این ویژگی از مدل پایگاه داده رابطه‌ای، جدیدترین الزامات ارائه شده توسط کسب‌وکار را تحمل می‌کند. هر تعداد جدول یا ستون داده جدید یا موجود را می توان بسته به شرایط ارائه شده، با همگام شدن با کیفیت های اساسی سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای، درج یا تغییر داد.

birhosting rdbmadv1

نتیجه

برای جمع بندی تمام مزایای استفاده از پایگاه داده رابطه ای نسبت به هر نوع پایگاه داده دیگری، پایگاه داده رابطه ای به حفظ یکپارچگی داده ها، دقت داده ها، کاهش افزونگی داده ها به حداقل یا صفر، مقیاس پذیری داده ها، انعطاف پذیری داده ها و تسهیل آن کمک می کند. پیاده سازی روش های امنیتی مهمتر از همه، یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای یک مدل پایگاه داده ساده تر است، هم برای طراحی و هم برای پیاده سازی.


پست های توصیه شده