مزایای لینوکس نسبت به ویندوز

linux index
توسط

ما قصد داریم، در این مقاله به بررسی مزایای لینوکس نسبت به ویندوز از تمامی جانبه های پردازیم. با ما در بیرهاستینگ همراه باشید.

لینوکس رایگان است

یکی از مهم ترین فاکتورهای برتری لینوکس نسبت به ویندوز رایگان بودن لینوکس است. اگر شما بخواهید نسخه اصلی سیستم عامل ویندوز را بر روی دستگاه دیجیتال خود نصب کنید باید تا ۲۰۰ دلار هزینه کنید، در حالی تمامی نسخه های اصلی لینوکس کاملا رایگان است و شما می توانید بدون هیچ هزینه ای آن را دانلود کرده و روی دستگاه دیجیتال خود نصب کنید.

لینوکس به صورت منبع باز یا Open Source است

اپن سورس بودن این سیستم عامل از دیگر علت های برتری لینوکس نسبت به ویندوز است. حالا اپن سورس بودن به چه معنا است؟ سیستم های عامل همانند هر برنامه و نرم افزار دیگر دارای کدهای برنامه نویسی است. در صورتی که این کد ها در دسترس عموم قرار بگیرید، به آن اپن سورس می گویند. اپن سورس بودن چه مزایای دارد؟ در صورتی که نرم افزار شما دارای کدهای باز باشد، هر برنامه نویسی می تواند به آن ها دسترسی داشته و روی آن تغییراتی ایجاد کند. در واقع هر برنامه نویسی می تواند مطابق با نیازهای خود سیستم عامل را شخصی سازی کرده و آن را تغییر دهد. در حالی که کدهای سیستم عامل ویندوز غیر قابل مشاهده و استفاده است و امکان توسعه و تغییر آن تنها توسط خود ویندوز امکان پذیر است.

پشتیبانی سخت افزاری (لینوکس و ویندوز)

سیستم عامل ویندوز برای اجرای مطلوب نیاز به پیکربندی بالا دارد. اما اگر یک دسکتاپ یا لپ تاپ قدیمی با سخت افزار پایین تر داشته باشید، میتوانید با نصب یک توزیع سبک لینوکسی مانند Lubuntu یا Peppermint OS  به راحتی از آن استفاده کنید.

اما در مورد یک سیستم ویندوز، شما با مسئله عدم سازگاری سخت افزاری، عدم پشتیبانی نرم افزاری و … روبرو خواهید شد. علاوه بر این، در مورد دستگاه های رایانه ای جدید، لینوکس نیز کاملا سازگار است و بالاترین عملکرد را دارد.

کاربر پسند بودن سیستم عامل (لینوکس یا ویندوز)

سیستم عامل ویندوز به عنوان بهترین سیستم عامل برای کاربران تازه کار معرفی شده است، اما لینوکس هم برای کاربران مبتدی و هم پیشرفته مناسب است. به احتمال زیاد ویندوز کاربر پسندتر باشد زیرا اولین سیستم عاملی بوده است که از دوران کودکی در سیستم خود یا در سیستم های مدرسه و … دیده اید.بنابراین تغییر سیستم عامل احتمالا برای شما سخت خواهد بود و قطعا افرادی هم وجود دارند که اصلا نام لینوکس را نشنیده اند. با این حال توصیه می کنیم که حتما برای یک بار هم که شده توزیع لینوکسی مانند اوبونتو را نصب کرده و تست کنید.

امنیت و حریم خصوصی (لینوکس و ویندوز)

امنیت و حریم خصوصی یکی از عوامل مهم و ضروری برای هر سیستم عامل است به همین دلیل سیستم عاملی که از امنیت زیادی برخوردار است در میان کاربران و متخصصان فناوری اطلاعات محبوبیت زیادی دارد. سیستم عامل لینوکس به طور پیش فرض به کاربران دسترسی ریشه یا امتیازات مدیریتی را نمی دهد به همین دلیل تهدیدات نمی توانند به هسته سیستم لینوکس برسند. اما در ویندوز، نرم افزارهای مخرب و ویروس ها به راحتی به فایل های سیستم دسترسی پیدا می کنند و می توانند در مقیاس بزرگ آسیب برسانند.

هسته لینوکس منبع باز است، بنابراین به دلیل دخالت یک جامعه بزرگ از متخصصان و برنامه نویسان در آن، به طور مرتب خرابی ها را بررسی کرده آن ها را رفع می کنند. علاوه بر این، تعداد ویروس های منتشر شده برای لینوکس بسیار اندک است در حالی که ویندوز به تعداد زیادی ویروس مخرب دارد به همین دلیل است که شما بعد از نصب ویندوز در ابتدا نیاز به یک آنتی ویروس خوب دارید که لازم است برای آن هزینه کنید.

Linux 2

نتیجه گیری

لینوکس یک راه طولانی است هر چند شاید شما هم جمله های لینوکس کاربر پسند نیست، گزینه های نرم افزاری زیادی را ارائه نمی دهد، نیاز به دانش و تخصص دارد، رابط کاربری زیبا ندارد و … را شنیده باشید اما این جملات توسط افرادی منتشر می شوند که تا کنون از لینوکس استفاده نکرده اند. به صراحت میتوانم بگویم که در حال حاضر لینوکس کاربر پسندتر است و رابط بصری و آسان را برای استفاده فراهم می کند و یک سیستم مدیریت نرم افزاری متمرکز با صدها گزینه مختلف را دار.


پست های توصیه شده