سیستم عامل ویندوز سرور (Windows Server OS)

birhosting windows server index
توسط

Microsoft Windows Server OS (سیستم عامل) مجموعه ای از سیستم عامل های سرور کلاس سازمانی است که برای به اشتراک گذاشتن خدمات با چندین کاربر و ارائه کنترل اداری گسترده ذخیره سازی داده ها، برنامه های کاربردی و شبکه های شرکتی طراحی شده است.
توسعه ویندوز سرور در اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، زمانی که مایکروسافت دو خط سیستم عامل را تولید کرد: MS-DOS و Windows NT. دیوید کاتلر، مهندس مایکروسافت، هسته ویندوز NT را با هدف ارائه سرعت، امنیت و قابلیت اطمینان مورد نیاز سازمان های بزرگ در سیستم عامل سرور توسعه داد.
قبل از انتشار ویندوز NT، بسیاری از شرکت ها بر سیستم عامل یونیکس تکیه می کردند که برای اجرای خدمات فایل و چاپ به سخت افزار گران قیمت مبتنی بر RISC نیاز داشت. ویندوز NT این قابلیت را داشت که روی دستگاه‌های ارزان‌تر x86 اجرا شود.
یکی از ویژگی های کلیدی در معماری NT، چند پردازش متقارن است که باعث می شود برنامه ها روی ماشین هایی با چندین پردازنده سریعتر اجرا شوند.
تکرارهای بعدی ویندوز سرور را می توان بر روی سخت افزار در مرکز داده سازمان یا بر روی یک پلت فرم ابری مانند Microsoft Azure مستقر کرد.
ویژگی‌های کلیدی در نسخه‌های بعدی ویندوز سرور شامل Active Directory است که مدیریت داده‌های کاربر، امنیت و منابع توزیع‌شده را خودکار می‌کند و امکان تعامل با سایر دایرکتوری‌ها را فراهم می‌کند. و Server Manager، که ابزاری برای مدیریت نقش های سرور و ایجاد تغییرات پیکربندی در ماشین های محلی یا راه دور است.

 

birhosting windows server1

تاریخچه ویندوز سرور

 

birhosting windows server4

۱۹۹۳: Windows NT 3.1 Advanced Server
مایکروسافت سیستم عامل ویندوز NT خود را در دو فرمت عرضه کرد: یکی برای ایستگاه های کاری و دیگری برای سرورها. سیستم عامل ۳۲ بیتی دارای یک لایه انتزاعی سخت افزاری (HAL) بود که با مسدود کردن برنامه ها از دسترسی مستقیم به سخت افزار سیستم، ثبات سیستم را بیشتر می کرد. شرکت ها می توانند از Advanced Server به عنوان کنترل کننده دامنه برای ذخیره حقوق کاربر و گروه استفاده کنند.
۱۹۹۴: سرور ویندوز NT 3.5
مایکروسافت ویژگی های کلیدی شبکه را در این نسخه سرور به روز کرد و پشتیبانی یکپارچه برای TCP/IP و Winsock اضافه کرد. سایر پیشرفت‌های شبکه به کاربران سایر سیستم‌عامل‌های غیر مایکروسافت اجازه دسترسی به فایل‌ها و برنامه‌های موجود در دامنه را می‌داد.
۱۹۹۵: Windows NT Server 3.51
مایکروسافت این نسخه را برای افزایش عملکرد و کاهش مقدار حافظه مورد نیاز تنظیم کرده است. این سیستم عامل سرور برای ارائه سریعتر خدمات به کاربران از طریق پشته شبکه به روز شده خود بهینه شده است. مایکروسافت پشتیبانی اتصال بیشتری را برای شرکت‌ها در یک محیط ترکیبی با سرورهای Windows NT و NetWare اضافه کرد تا به کاربران امکان دهد خدمات را از هر یک با یک اعتبار واحد دریافت کنند.
۱۹۹۶: Windows NT Server 4.0
مایکروسافت رابط ویندوز ۹۵ را برای این نسخه سیستم عامل سرور قرض گرفت و همچنین از بسیاری از برنامه های کاربردی در سیستم عامل کلاینت مانند File Explorer استفاده کرد. مایکروسافت قابلیت‌های پروتکل شبکه را در این نسخه گسترش داد تا منابع شبکه را برای مجموعه وسیع‌تری از ماشین‌های غیر مایکروسافت در دسترس قرار دهد. ویژگی های کلیدی در این نسخه توانایی استفاده از یک سرور به عنوان یک سرور اطلاعات اینترنتی - که اکنون خدمات اطلاعات اینترنتی (IIS) نامیده می شود - و یک سرور سیستم نام دامنه بود. این سیستم عامل سرور همچنین می‌تواند مدیران را از طریق وظایف مختلفی مانند اشتراک‌گذاری هارد دیسک با قابلیتی به نام Administrative Wizards راهنمایی کند.
۲۰۰۰: ویندوز ۲۰۰۰
ویندوز ۲۰۰۰ Active Directory را معرفی کرد، یک سرویس دایرکتوری که اطلاعات مربوط به اشیاء شبکه، از جمله داده های کاربر، سیستم ها و خدمات را ذخیره و مدیریت می کند. اکتیو دایرکتوری به مدیران این امکان را می دهد تا وظایف مختلفی مانند پیکربندی شبکه خصوصی مجازی، رمزگذاری داده ها و اعطای دسترسی به اشتراک گذاری فایل در رایانه های شبکه را انجام دهند.
مایکروسافت همچنین چندین ویژگی کلیدی دیگر را در این نسخه معرفی کرده است، از جمله:
کنسول مدیریت مایکروسافت (MMC)،
سیستم فایل NTFS 3.0 و
پشتیبانی از حجم های دیسک پویا
Windows 2000 دارای سه نسخه بود - Server، Advanced Server و Datacenter - که برای کار با Windows 2000 Professional، سیستم عامل کلاینت ساخته شده بودند.

 

birhosting windows server3

۲۰۰۳: ویندوز سرور ۲۰۰۳
مایکروسافت با انتشار Windows Server 2003 نام تجاری "Windows Server" را معرفی کرد و بهبودهای امنیتی آن را نسبت به ویندوز ۲۰۰۰ تبلیغ کرد. مایکروسافت نقش‌های سرور را با این نسخه معرفی کرد که به مدیران اجازه می‌داد تا عملکرد خاصی را به یک سرور اختصاص دهند، مانند کنترل‌کننده دامنه یا سرور DNS. دیگر ویژگی‌های جدید در این نسخه شامل قابلیت رمزگذاری گسترده، فایروال داخلی، پشتیبانی بیشتر از ترجمه آدرس شبکه (NAT) و سرویس کپی سایه حجمی است. Windows Server 2003 دارای چهار نسخه استاندارد، Enterprise، Datacenter و Web بود.
۲۰۰۵: ویندوز سرور ۲۰۰۳ R2
به جای شماره نسخه، مایکروسافت شروع به استفاده از نام R2 -- یا انتشار دو -- با Windows Server 2003 R2 کرد. سازمان‌ها همیشه برای استفاده از سیستم عامل سرور جدید نیاز به خرید مجوز ویندوز سرور جدید دارند، اما نسخه‌های R2 از مجوزهای دسترسی مشتری (CAL) نسخه سرور بلافاصله قبل استفاده می‌کنند تا نیازی به ارتقای آن مجوزها نباشد. این نسخه ویژگی های امنیتی و ایمنی را در ویندوز سرور ۲۰۰۳ بهبود بخشید.
ویژگی های کلیدی جدید در این نسخه عبارتند از: خدمات فدراسیون اکتیو دایرکتوری، که به مدیران اجازه می دهد دسترسی به سیستم را به برنامه ها و سیستم های فراتر از فایروال شرکت گسترش دهند. حالت برنامه اکتیو دایرکتوری، که داده‌هایی را برای برنامه‌هایی ذخیره می‌کند که ممکن است برای استفاده در سیستم اکتیو دایرکتوری به اندازه کافی امن نباشند. این نسخه همچنین پیشرفت هایی را برای تکرار فایل و فشرده سازی داده ها برای سرورهای شعبه اضافه کرده است. از جمله پیشرفت‌های امنیتی در این نسخه، جادوگر تنظیمات امنیتی است که به مدیران اجازه می‌دهد سیاست‌های امنیتی ثابتی را برای چندین ماشین اعمال کنند.
۲۰۰۸: ویندوز سرور ۲۰۰۸
Windows Server 2008 ویژگی های جدیدی از جمله:
نرم افزار مجازی سازی Hyper-V
خوشه بندی شکست خورده،
نمایشگر رویداد،
Server Core - گزینه حداقل استقرار که از طریق خط فرمان مدیریت می شود و کنسول مدیر سرور برای افزودن و مدیریت نقش ها و ویژگی های سرور در ماشین های محلی و راه دور استفاده می شود. مایکروسافت همچنین پشته شبکه و اکتیو دایرکتوری را بازنگری کرد تا قابلیت های Group Policy و مدیریت هویت خود را افزایش دهد. Windows Server 2008 در چهار نسخه استاندارد، Enterprise، Datacenter و Web عرضه شد.
۲۰۰۹: ویندوز سرور ۲۰۰۸ R2
مایکروسافت از هسته ویندوز ۷ خود برای این سیستم عامل سرور استفاده کرد و ویژگی های بهبود یافته مقیاس پذیری و در دسترس بودن آن را تبلیغ کرد. مایکروسافت Active Directory را برای مدیریت بهتر حساب‌های کاربری و کنترل دقیق‌تر با خط‌مشی‌ها بهبود داد. این شرکت همچنین عملکرد Terminal Services را به روز کرد و Remote Desktop Services (RDS) خود را تغییر نام داد. ویژگی‌های جدید در این نسخه شامل BranchCache و DirectAccess است که هر دو با هدف بهبود نحوه انجام کار کاربران در مکان‌های راه دور انجام می‌شوند. این سیستم عامل سرور، مانند نسل قبلی خود، برخی از عملکردهای اداری و امنیتی مورد استفاده در سیستم عامل کلاینت ویندوز ویستا را به اشتراک می گذارد. Windows Server 2008 R2 همچنین تغییری را از سیستم عامل سرور ۳۲ بیتی به نسخه ۶۴ بیتی نشان داد.

birhosting windows server2

۲۰۱۲: ویندوز سرور ۲۰۱۲
مایکروسافت تعدادی از ویژگی‌های مربوط به ابر را در ویندوز سرور ۲۰۱۲ تعبیه کرد و تا آنجا پیش رفت که آن را «سیستم‌عامل ابری» نامید تا سازمان‌ها بتوانند خدمات را راحت‌تر در فضای ابری عمومی یا خصوصی اجرا کنند. این شرکت همچنین به روز رسانی های قابل توجهی را در زیرساخت ذخیره سازی سیستم عامل و پلت فرم مجازی سازی Hyper-V انجام داد. ویژگی های جدیدی که در این نسخه قابل ذکر است عبارتند از سوئیچ مجازی Hyper-V، Hyper-V Replica، Storage Spaces و سیستم فایل ReFS. در تغییر دیگری با این نسخه، مایکروسافت گزینه نصب پیش‌فرض را به Server Core تغییر داد که مدیران را ملزم به استفاده از PowerShell می‌کند. پس از انتشار، PowerShell 2300 cmdlet برای مدیریت در دسترس داشت. این نسخه سرور در چهار نسخه عرضه شد: Essentials، Foundation، Standard و Datacenter. نسخه‌های استاندارد و Datacenter مجموعه ویژگی‌های یکسانی داشتند، اما مجوز استاندارد به سازمان‌ها اجازه می‌داد دو ماشین مجازی (VM) را اجرا کنند، در حالی که Datacenter تعداد نامحدودی ماشین مجازی را مجاز می‌دانست.
۲۰۱۳: ویندوز سرور ۲۰۱۲ R2
مایکروسافت با Windows Server 2012 R2 تغییرات گسترده ای را در سراسر جهان ایجاد کرد، از جمله به روز رسانی های قابل توجهی برای مجازی سازی، ذخیره سازی، شبکه، امنیت اطلاعات و خدمات وب. ویژگی های جدید یادداشت:
پیکربندی حالت مطلوب (DSC) ساخته شده بر روی PowerShell برای جلوگیری از تغییر پیکربندی و حفظ ثبات در ماشین های سازمان. ردیف‌های ذخیره‌سازی اضافه شده به Storage Spaces با انتقال خودکار بلوک‌های داده‌ای که اغلب نامیده می‌شوند به ذخیره‌سازی حالت جامد، عملکرد را افزایش می‌دهد. Work Folders به ​​کاربران این امکان را می دهد که فایل های شرکت را بر روی دستگاه های کاری و شخصی از طریق تکرار در سرورهای مرکز داده سازمان بازیابی و ذخیره کنند.
۲۰۱۶: ویندوز سرور ۲۰۱۶
مایکروسافت با تعدادی از ویژگی‌های جدید که برای تسهیل انتقال حجم کار طراحی شده‌اند، شرکت‌ها را به ابر نزدیک‌تر کرد، مانند پشتیبانی از کانتینرهای Docker و پیشرفت‌های تعریف‌شده توسط نرم‌افزار در شبکه. مایکروسافت Nano Server را معرفی کرد، یک گزینه استقرار حداقل سرور با هدف افزایش امنیت با کوچک کردن بردار حمله. مایکروسافت می گوید که نانو سرور ۹۳ درصد کوچکتر از استقرار کامل ویندوز سرور است. یکی دیگر از نکات امنیتی در ویژگی جدید Hyper-V shielded VM است که از رمزگذاری برای جلوگیری از به خطر افتادن داده های داخل ماشین مجازی استفاده می کند. Network Controller یک ویژگی کلیدی جدید شبکه است که به مدیران اجازه می دهد سوئیچ ها، زیرشبکه ها و سایر دستگاه ها را در شبکه های مجازی و فیزیکی مدیریت کنند. این سیستم عامل سرور در نسخه های استاندارد و Datacenter عرضه می شود. در نسخه‌های قبلی ویندوز سرور، نسخه‌های استاندارد و Datacenter مجموعه ویژگی‌های یکسانی داشتند، اما حقوق مجوز و محدودیت‌های استفاده متفاوت بودند. در ویندوز سرور ۲۰۱۶، نسخه استاندارد ویژگی های پیشرفته تری در مجازی سازی، ذخیره سازی و شبکه ندارد.
۲۰۱۷: انتشار کانال های نیمه سالانه و کانال های خدمات طولانی مدت در ژوئن ۲۰۱۷، مایکروسافت اعلام کرد که سرور ویندوز را به دو کانال تقسیم می کند: کانال نیمه سالانه (SAC) و کانال خدمات طولانی مدت (LTSC) - قبلاً شعبه خدمات طولانی مدت. SAC به شرکت‌هایی با چارچوب DevOps پاسخ می‌دهد که مدت کوتاه‌تری را بین به‌روزرسانی ویژگی‌ها ترجیح می‌دهند تا جدیدترین به‌روزرسانی‌ها را برای چرخه‌های توسعه سریع برنامه دریافت کنند. نسخه‌های SAC هر شش ماه یکبار در بهار و یکی در پاییز عرضه می‌شوند و تنها ۱۸ ماه از آن پشتیبانی می‌کنند. مایکروسافت LTSC را برای شرکت‌هایی تنظیم می‌کند که چرخه انتشار سنتی‌تر دو تا سه ساله را بین به‌روزرسانی‌های اصلی ویژگی‌ها با پنج سال پشتیبانی معمولی و سپس پنج سال پشتیبانی طولانی ترجیح می‌دهند. کنوانسیون نامگذاری LTSC فرمت Windows Server YYYY را حفظ خواهد کرد - مانند Windows Server 2016 - در حالی که نسخه های SAC از قالب نسخه Windows Server YYMM پیروی می کنند. مایکروسافت گفت که قصد دارد بیشتر پیشرفت‌ها را - با برخی تغییرات - از نسخه‌های SAC به نسخه‌های LTSC آینده اضافه کند. مایکروسافت اولین نسخه SAC خود -- Windows Server نسخه ۱۷۰۹ -- را در اکتبر ۲۰۱۷ منتشر کرد. ویژگی های برجسته این نسخه از کانتینرهای لینوکس با جداسازی هسته ارائه شده توسط Hyper-V و یک نانو سرور بازسازی شده صرفاً برای استفاده به عنوان تصویر کانتینر سیستم عامل پایه پشتیبانی می کند.
کسب‌وکارهایی که دارای مجوزهای نرم‌افزاری استاندارد یا مرکز داده یا مجوز شبکه توسعه‌دهنده مایکروسافت (MSDN) هستند، می‌توانند نسخه‌های SAC را از مرکز خدمات صدور مجوز حجمی مایکروسافت دانلود کنند. سازمان‌های بدون Software Assurance می‌توانند از نسخه‌های SAC در Azure یا فضای ابری یا میزبانی دیگر استفاده کنند.


پست های توصیه شده