دستور ping

BirHosting ping index
توسط

دستور پینگ (Ping) یک ابزار خط فرمان است که تقریباً در هر سیستم عامل متصل به شبکه در دسترس بوده و به عنوان یک عملکرد آزمایشی فعالیت می‌کند تا بررسی کند آیا دستگاه مورد نظر در شبکه قابل دسترس است یا خیر، فرمان پینگ درخواستی را از طریق شبکه به دستگاه، سرور و یا سیستم مورد نظر ارسال کرده و نتیجه‌ی موفقیت‌آمیز یا غیر موفقیت‌آمیز بودن آن در پاسخ از دستگاه مقصد به رایانه مبدا برگردانده می‌شود.

BirHosting ping

نام پینگ از اصطلاح Sonar آمده است.

در سونار یا همان سیستم فاصله‌یابی صوتی، پینگ یک انتشار موج صوتی شنیداری است که برای یافتن یک شی ارسال می‌شود، اگر صدا به جسم برخورد کند امواج صوتی منعکس شده و صداهای منعکس شده به مبدا باز می‌گردند، با اندازه گیری زمان و جهت موج بازگشت صدا، می‌توان فاصله و مکان جسم را تعیین کرد.

این فناوری از روی قدرت تشخیص دلفین‌ها و خفاش‌ها در آب و تاریکی ساخته شده است.

به همین ترتیب، فرمان پینگ یک درخواست اکو ارسال می‌کند، اگر سیستم مورد نظر را پیدا کند، به آن سیستم وارد شده و سیستم مورد نظر یک پاسخ اکو ارسال می‌کند، فاصله‌ی تعداد هاپ‌ها (Hop) تا سیستم مقصد را می‌توان از پاسخ و همچنین شرایط بسته های از دست رفته و همچنین زمان پاسخ تعیین کرد.

دستور پینگ چگونه کار می‌کند؟

پینگ با ارسال یک سیگنال درخواست، برای کامپیوتر دیگری، منتظر دریافت پاسخ می‌ماند. کامپیوتر دیگر پس از دریافت سیگنال از طریق پاسخ به آن سیگنال جواب می‌دهد. پروتکلی که برای درخواست و پاسخ دادن استفاده می‌شود، ICMP (پروتکل Internet Control Message Protocol) نام دارد. یک پروتکل سبک و روان که برای انتقال پیام‌های خطا و اطلاعاتی درباره شبکه استفاده می‌شود. ابزار پینگ زمان رفت و برگشت بسته و هرگونه تلفات در طول مسیر را اندازه گیری و ثبت می‌کند.

اگر به سرورهای بسیار دور دسترسی دارید ، طول مسیر انتقال نیز تأثیر قابل توجهی در زمان پینگ دارد.

چگونه تست پینگ بگیریم؟

برای تست سرعت اینترنت و پیداکردن پینگ میتوانید از وب‌سایت‌های تست کننده مثل http://www.speedcheck.ir استفاده نمایید.

به علاوه در همه سیستم‌عامل‌ها این دستور را می‌توان انجام داد. فرقی نمی‌کند سیستم شما از ویندوز، MacOSX ،Linux یا … استفاده کند، شما می‌توانید فرمان ping را در اختیار داشته باشید.

برای استفاده از این قابلیت، به “Start Menu” و سپس به پوشه “Accessories” خود بروید. و  cmd را تایپ کنید. CMD یا Command Prompt صفحه سیاه رنگی می‌باشد که امکان تایپ و اجرای دستورات مثل Ping را به شما می‌دهد.

عبارت “Ping SiteURL.com” را در خط فرمان تایپ کنید. سپس کلید Enter را بزنید. توجه داشته باشید “SiteURL.com” همان آدرس سایت موردنظر یا آدرس IP سرور موردنظر شما می‌باشد. با اجرای این دستور، در چهار مرحله بسته‌های ارسال و زمان برگشت آن برحسب میلی ثانیه محاسبه می‌گردد.

این مراحل در چهار سطر به شما نمایش داده می‌شود. هر پاسخ شامل اندازه بسته (بایت)، مدت زمان (میلی‌ثانیه) و TTL است. اگر پینگ به دلیل خطا یا مسدود شدن به مقصد نرسد، رایانه ارسال کننده با خطای زمان پایان درخواست مواجه می‌شود و یا هیچ بسته دریافتی را نشان نمی‌دهد.

BirHosting ping2

مفهوم بالا بودن پینگ

منظور از بالا یا پایین بودن ping یا در اصطلاح ping time زمان لازم برای دریافت اطلاعات از سیستم یا سرور مقصد و بازگشت به سیستم شماست که نشان دهنده میزان تأخیر در ارتباط سیستم شما و مقصد است، بنابراین ping پایین، بهتر از ping بالاتر است زیرا به این معنی است که پاسخ سرور را سریعتر دریافت خواهید کرد و این یعنی تبادل اطلاعات سریعتر!

اگر پینگ بالایی دارید (برای مثال بیشتر از ۵۰۰ms) به این معنی است که برای رسیدن اطلاعات به سرور و بازگشت آن به بیش از نیم ثانیه زمان نیاز است. این بدان معناست که در هنگام استفاده متوجه وجود پرش‌‌هایی خواهید شد که گاهی بسیار آزار دهنده خواهند بود و همین پینگ بالا (یا تأخیر در ارتباط) می‌تواند نتیجه استفاده را تحت تأثیر قرار دهد.

البته قابل ذکر است که موارد مختلفی وجود دارد که می‌تواند در ping time شما تأثیر بگذارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

تعداد هاپ و سرور در مسیر

تعداد هاپ و سرورهایی که در مسیر وجود دارند و پینگ برای رسیدن به مقصد و برگشت باید از آن‌ها عبور کند تاثیر مستقیمی روی مدت زمان بازگشت پاسخ دارند. هرچه مقصد دورتر باشد، تعداد این هاپ‌ها بیشتر خواهد بود و مسیر طولانی‌تری برای رسیدن به مقصد و بازگشت وجود دارد.

فاصله از سرور

به عنوان مثال، اگر شما در ایران زندگی می‌کنید و سعی می‌کنید به یک سرور در آمریکا متصل شوید، پینگ بالاتر از زمانی خواهد بود که می‌خواهید به یک سرور در ایران و نزدیک به خود متصل شوید.

اتصال اینترنتی شما

اگر سرعت بسته اینترنتی شما پایین باشد، دریافت پاسخ پینگ برای شما بیشتر از زمانی که اتصال پهن باند مناسبی داشته باشید طول می‌کشد.


پست های توصیه شده