داستان اولین باگ کامپیوتری

birhosting Firstcomputerbug index
توسط

داستان اولین باگ کامپیوتری از آنجایی شروع شد که در سال ۱۹۴۷، مهندسانی که روی کامپیوتر مارک II دانشگاه هاروارد کار می کردند، یک حشره را پیدا کردند که کارها را مختل میکرد - یک پروانه در یکی از اجزای دستگاه فشرده شده بود. پس از استخراج آن، شخصی آن را با عنوان "اولین مورد واقعی از یافتن یک باگ" به دفترچه ثبت کرد. آن دفتر ثبت، با پروانه دست نخورده، امروز در مجموعه موزه ملی تاریخ آمریکا مؤسسه اسمیتسونیان است. محقق فرد آر. شاپیرو آنچه را که ظاهراً بعد اتفاق افتاد شرح می دهد:

گفته می‌شود که پروانه دانشمندان را برانگیخت تا از آن به بعد در مورد دیباگ کامپیوتر صحبت کنند، باگ که به‌عنوان پس‌شکل‌دهی بعدی از دیباگ منشأ می‌گیرد.

بنابراین «دیباگ» و «باگ» قطعاتی از زبان عامیانه رایانه‌ای بودند که در نهایت توسط فرهنگ بزرگ‌تر پذیرفته شدند. این یک داستان عالی است - اما نه از نظر ریشه شناسی.

این داستان تقریباً با حضور در آزمایشگاه گریس موری هاپر، دانشمند پیشگام کامپیوتر که با درجه دریاسالار عقب در نیروی دریایی ایالات متحده بازنشسته شد، تقدیس شده است. برخی نام گذاری اولین باگ رایانه را به او نسبت داده اند: Annals of the History of Computing آن را به عنوان «داستان معروف «اشکال» گریس موری هاپر در مقاله ای در سال ۱۹۸۱، «The First Bug» توصیف کرد. دیگران محتاط تر بوده اند و معتقدند که او "احتمالاً این حادثه را مشهور کرده است." در توصیف اسمیتسونیان از این مورد اشاره می‌شود که دفترچه گزارش «احتمالاً متعلق به هاپر نبوده است».

birhosting Firstcomputerbug1

همچنین نامه‌ای وجود دارد که توسط ادیسون در سال ۱۸۷۸ نوشته شده است که در آن به «باگ‌ها» اشاره می‌کند که به این عیب‌ها و مشکلات کوچک گفته می‌شود.

همان‌طور که شاپیرو اشاره می‌کند، باگ واقعی در این روایت این است که «باگ» از این نظر در واقع به اواخر قرن نوزدهم بازمی‌گردد. مکمل دیکشنری انگلیسی آکسفورد در چهارمین تعریف اسم «باگ» به این معناست که «عیب یا نقص در یک ماشین، طرح یا موارد مشابه». OED از ۱۱ مارس ۱۸۸۹، Pall Mall Gazette به عنوان منبع یاد می کند: «آقای [توماس] ادیسون... دو شب قبل بیدار بود و یک «باگ» را در گرامافون خود کشف کرد - بیانی برای حل یک مشکل، و تلویحاً به این نکته اشاره کرد که برخی از تخیلی حشره خودش را در داخل ترشح کرده بود و همه مشکلات را به وجود می آورد.»

و سپس نامه‌ای نیز وجود دارد که توسط ادیسون در سال ۱۸۷۸ نوشته شده است، که در آن به «باگ‌ها» اشاره می‌کند که به این خطاها و مشکلات کوچک گفته می‌شود. با انتشار فرهنگ لغت بین المللی جدید وبستر در سال ۱۹۳۴، سومین تعریف برای اسم باگ این بود: "نقص در یک دستگاه یا عملکرد آن".

متخصصین کامپیوتر یک اصطلاح را برای بیش از نیم قرن استفاده کردند و آن را وارد دنیای دیجیتال کردند. عبارت موجود در دفترچه ثبت نام هاروارد - "اولین مورد واقعی از یافتن یک حشره" - نشان می دهد که برنامه نویسان و مهندسان کامپیوتر در آنجا از قبل با استفاده از آن آشنایی کامل داشتند و در مورد جدید بودن یافتن یک حشره واقعی که کامپیوتر را خراب می کند، اظهار نظر می کردند. اتفاقاً «دیباگینگ» در شماره‌ای در سال ۱۹۴۵ در مجله انجمن سلطنتی هوانوردی مورد استفاده قرار گرفت، که شاپیرو پیشنهاد می‌کند «احتمالاً چندین سال استفاده شفاهی در زبان عامیانه مهندسی پیش از آن بوده است».

با این وجود، همانطور که شاپیرو اشاره می کند، فرهنگ عامه ریشه شناختی «به طرز قابل توجهی پایدار است». به هر حال، دفتر ثبت گزارش آزمایشگاه هاروارد، حتی با اخطارهایش، در موزه ملی تاریخ آمریکا قرار دارد. داستان‌های کلامی خیالی می‌توانند بر «فقدان مستندات، فقدان قابل قبول بودن» و «حتی رد کردن کامل» غلبه کنند و به افسانه‌های معروف تبدیل شوند.

با این حال، ممکن است ریشه شناسی عامیانه چیزی در حشره شناسی عامیانه نداشته باشد. برای عموم مردم، باگ مترادف با حشره است. برای یک حشره شناس، حشرات به طور خاص عضوی از راسته حشرات Hemiptera ("نیمه بال") است که شامل سیکادا، شته ها، قیف ها، ساس های محافظ و ساس می شود. در بال دیگر، "حشره" Mark II یک پروانه بود، که بخشی از راسته حشرات Lepidoptera ("فلس دار") بود.


پست های توصیه شده