تفاوت و شباهت اینترانت و اکسترانت

BirHosting entra extra index
توسط

اینترانت:اینترانت نوعی شبکه محدود و یا محلی است که به افراد محدودی این امکان را می‎‌دهد تا به ذخیره دسته‌بندی و اشتراک‌گذاری اطلاعات درون یک سازمان بپردازند.
اکسترانت: اکسترانت بستری است که به وسیله آن مشتریان خارج از یک سازمان می‌توانند به اطلاعاتی محدود و مشخص از داخل سازمان دسترسی پیدا کنند که این اطلاعات توسط مدیران آن سازمان مشخص می‌شود.

BirHosting entra extra

چه تفاوت‌هایی بین اینترانت و اکسترانت وجود دارد؟

ایده اکسترانت یا همان اینترانت توسعه یافته این است که جامعه تجارت بتواند تجارت خود را بصورت الکترونیکی با استفاده از شبکه ارتباطی عمومی اینترنت به جای شبکه های اختصاصی اما به صورت امن و خصوصی انجام دهد. اکسترانت در حقیقت تلاشی برای استفاده از خطوط عمومی اینترنت برای اتصال به شبکه‌های خصوصی یا اینترانت در سازمان‌ها و مراکز است.

در اصل، تفاوت اصلی بین این دو شبکه در این است که چه کسانی قادر به دسترسی به این شبکه‌ها خواهند بود. اینترانت فقط به کارمندان در محدوده زیرساخت شبکه‌ای امکان استفاده از سیستم را می دهد. برای مثال کسی از کشور دیگر نمی‌تواند به اینترانت ایران وارد شود و از سرویس‌های این شبکه استفاده کند و این شبکه تنها در اختیار کاربران داخل کشور است.

اما اکسترانت یک قدم فراتر رفته و امکان دسترسی را برای کاربران خارجی نیز فراهم آورده است.  د این موضوع سبب محبوبیت بیشتر شبکه‌های اکسترانت در سازمان‌ها شده است.

برای درک بهتر تفاوت هر دو شبکه بهتر است ماهیت آن‌ها را درک کنید. به بیان ساده‌تر از نظر کاربرد می‌توان این دو شبکه را به حساب‌های سرمایه‌گذاری و قرض الحسنه بانکی تشبیه کرد. در حساب‌های سرمایه‌گذاری کارت بانکی به مشتری داده نمی‌شود و مشتری برای دسترسی به وجه سرمایه گذاری شده تنها از طریق همان بانک اقدام می‌کند و امکان دسترسی از بانک‌ها و شعبات دیگر برای او وجود ندارد. درست مانند اینترانت که فقط به صورت محلی در دسترس بوده و خارج از محدوده یا کشور امکان دسترسی وجود ندارد.

اما شبکه اکسترانت بسیار شبیه به حساب قرض الحسنه است که در ازای باز کردن حساب و ثبت مشخصات در بانک با دریافت یک کارت بانکی هم به صورت محلی و از طریق باجه‌ها و پایانه‌های بانکی در دسترس است و هم از طریق رمز دوم و اطلاعاتی که در اختیار دارد در سراسر دنیا امکان استفاده برای او وجود دارد، به صورت خلاصه شبکه اکسترانت را می‌توان توسعه یافته شبکه اینترانت دانست.

BirHosting entra extra2

شباهت‌های اینترانت و اکسترانت

هر دو سیستم تنظیمات دسترسی و اجازه کاربر را دارند تا بتوانند دسترسی هر کاربر به داده‌ها و منابع شبکه را کنترل کنند و از بروز اشتباهات ناخواسته جلوگیری کنند. و بسته به نوع بستری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، هر دو شبکه می‌توانند یک نوع ویژگی و محتوا را ارائه دهند.

اینترانت و اکسترانت هر دو به کسب و کارها امکان می‌دهند تقویم‌های گروهی، اسناد و پروژه‌ها را در یک مکان اصلی ذخیره و به اشتراک بگذارند. همچنین هر دو این شبکه‌ها امکان همکاری بهتر در بین کارمندان، نیروی کار توزیع شده و همچنین مشتریان و شرکا را فراهم می‌‌کنند. هر دوی این شبکه‌ها امکان افزایش بهره وری را فراهم می‌آورند.

نوع استفاده سازمانی

اینترانت
یک شبکه برای سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی است برای زمانی که کارمندان درون سازمان به اسناد، ابزارها، اطلاعات و تمام قابلیت‌ها از طریق یک بستر واحد متمرکز دسترسی پیدا کنند. بنابراین زمانی که یک سازمان شعبه‌ای در شهر یا کشور دیگر دارد که نیاز به اتصال به این شبکه دارد اینترانت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چرا که حتی با دسترسی به اینترنت نیز این اتصال به صورت یک طرفه بوده و از داخل به خارج انجام می‌شود.

اکسترانت
یک شبکه خصوصی کنترل شده است که به شرکای شخص ثالث این امکان را می‌دهد که به برخی از اطلاعات از طریق اینترنت و خارج از شبکه دست یابند، معمولاً در مورد یک شرکت یا موسسه خاص این اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر سازمان یا شرکت مورد نظر شعبه‌هایی در مناطق مختلف دارد یا با سازمان‌ها و مراکز خاص در خارج از شرکت در ارتباط خواهد بود بهترین گزینه اکسترانت است.

شاید با خود فکر کنید که در هر صورت اکسترانت بهتر است اما بهتر است بدانید راه‌اندازی اکسترانت هزینه‌های بیشتری مانند استفاده از فایروال‌ها و سیستم‌های امنیتی در کنار استخدام کارشناسان به سازمان تحمیل خواهد کرد ضمن اینکه راهی را برای نفوذ به شبکه داخلی شما برای هکرها ایجاد خواهد کرد. اگر در توسعه‌های کوتاه مدت یک سازمان نیازی به اتصال خارج از شبکه وجود ندارد بهتر است از اینترانت استفاده شود و در صورت نیاز توسعه داده شده و تبدیل به اکسترانت شود.


پست های توصیه شده