تفاوت هارد SSD و HDD چیست؟

BirHosting HDDvsSSD
توسط

هارد های SSD و HDD هر دو کار مشابهی انجام می‌دهند؛ سیستم شما را بوت می‌کنند و برنامه‌ها و فایل‌های شخصی شما را ذخیره می‌کنند. اما  هر کدام از این دو ابزار ذخیره‌سازی، ویژگی‌های خاص خود را دارند.

ssdhddbirhosting

دسترسی سریع به اطلاعات :

در hdd  ها قطعه ای به نام هد وجود دارد که متحرک است و بر روی پلتر که اطلاعات بر روی آن ذخیره شده است با سرعت بالا آن را read/write  میکند و در hdd  ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند این هستیم که سرعت چرخش آن به اندازه کافی برسد اما در هارد های ssd  برای خواندن اطلاعات به هیچ کدام از عملیات های بالا نیاز ندارند و میتوانند بصورت مستقیم به اطلاعات دسترسی داشته باشند. و این موضوع باعث افزایش سرعت بارگذاری سیستم می شود.

ssdhddbirhosting

مقاومت در برابر لرزش و ضربه:

هارد های hdd بدلیل داشته قطعه متحرک و حساس ، به کوچکترین ضربه و تکان ، مخصوصا در حال کار بسیار آسیب پذیر هستند اما در هارد های ssd به طور کلی از یک تکنولوژی دیگری استفاده شده که نزدیک به تکنولوژی فلش یا به اصطلاح nand استفاده شده که قطعه متحرکی درون آن نیست و تقریبا ضد ضربه هستند و اطلاعات درون IC ها ذخیره میشوند .

مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر:

مصرف انرژی در تفاوت هارد HDD و SSD بالا میباشد به طوری که hdd ها حدودا ۶وات مصرف میکنند و sdd ها حدودا ۴ وات مصرف میکنند و در حالتی که از آن استفاده نمیشود به ۲وات کاهش پیدا میکند

اطمینان بالا در ذخیره سازی اطلاعات:

در ذخیره سازی اطلاعات به صورت میانگین و تقریبی و در بهترین حالت نگهداری ssd ها ۲برابر hdd ها بر اساس مقیاس اندازه گیری مقاوت ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات میباشد . طول عمر ssd  ها حدود ۱میلیون و ۲۰۰ هزار ساعت تخمین زده شده و هارد های hdd حدود ۶۰۰ هزار ساعت تخمین زده شده است .

تولید صدای هارد دیسک:

هاردهای hdd  دارای سرو صدا هستند اما هاردهایی که از تکنولوژی ssd استفاده میکنند مانند فلش میمانند و صدای خاصی ندارند .

وزن هارد:

وزن هاردهای hdd حدودا ۷۵۰ گرم و هارد های ssd حدودا ۸۰گرم است که این این اختلاف وزن در وزن لپتاپ ها نکته حائز اهمیتی است و همپنین حجم کمتری میگیرند.

سرما و گرما:

دمایی که هارددیسک پس از شروع به کار تولید میکند در hdd ها حدودا بین ۰ تا ۷۰ درجه سیلسیوس و در هارد های ssd بین ۰ تا ۵۵ درجه سیلسیوس میباشد.

تاثیرات مغناطیسی:

هارد دیسک‌ها از اجزای مغناطیسی تشکیل شده‌اند و اطلاعات شما را روی صفحات مغناطیسی ثبت می‌کنند، بنابراین می‌توان حدس زد که در صورت قرار گرفتن در جوار آهن‌ربا یا هر شی دیگری که داری تاثیر مغناطیسی باشد، اطلاعات ثبت شده روی آن نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در بیشتر مواقع اطلاعات ثبت شده روی HDD تحت تاثیرات مغناطیسی پاک خواهند شد؛ اما SSDها دربرابر اثرات مغناطیسی در امان هستند، چرا که برای ذخیره‌ی اطلاعات از صفحات مغناطیسی کمک نمی‌گیرند.

رمزنگاری:

رمزنگاری به معنای تبدیل داده‌ها و به کدهایی نامفهوم و غیرقابل خواندن است که معمولا با هدف حفاظت از داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. رمزنگاری در درایوهای حافظه به‌صورت بخش بخش انجام می‌گیرد و داده‌های هر بلوک به صورت مجزا کدگذاری می‌شوند. این کار در هر دو مدل درایو حافظه تقریبا به یک صورت انجام می‌شود

قیمت:

SSDها قیمت بیشتری با درنظرگرفتن معیار دلار برای هر گیگابایت دارند در صورتی که هزینه برای شما اهمیت دارد SSD‌ها به‌خصوص در ظرفیت‌های بالا گران تر هستند و ایده‌الی برای شما نیستند؛ در این صورت خرید یک حافظه‌ی SSD با ظرفیت پایین و استفاده‌ی ترکیبی از آن با یک HDD با ظرفیت بالا بهینه‌ترین راهکار است. واگر هزینه اهمیتی برای شما ندارد و کاربری‌های حرفه‌ای آن مدنظر شما است خرید حافظه‌های SSD حتی در ظرفیت‌های بالا منطقی به نظر می‌رسد. SSD‌ها به دلیل جدیدتر بودن فناوری آن‌ها قیمت بالا‌تری نسبت به هارددیسک‌ها دارند

طول عمر:

حافظه‌ها عمر محدودی دارند، به‌خصوص حافظه‌های SSD. این مدل از حافظه‌ها در هر بلوک دارای سلول‌های حافظه‌ای هستند که قابلیت ثبت و حذف محدودی دارند. معمولا با گذشت ۶ سال سلول‌های موجود در مدار حافظه‌ی SSD توانایی خود را در ثبت و نگهداری اطلاعات از دست می‌دهند. هارد دیسک‌ها نیز دارای طول عمر محدود هستند، چرا که ابزارهای مکانیکی موجود در آن‌ها به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند؛ با این حال فضای مغناطیسی موجود بر روی دیسک‌های HDD دچار محدودیت ثبت و حذف نیست.

به صورت تئوری، هر چه از یک سلول بیشتر استفاده شود و داده ها بر روی آن نوشته و پاک شود زودتر به پایان عمر خود می رسد. اما به لطف مدیریت این مسئله توسط کنترلر موجود در درون SSD ها ، عملیات درج اطلاعات به طور مساوی بین تمام سلول ها پخش شده تا طول عمر اس اس دی به حداکثر برسد. هم چنین اس اس دی های امروزی سلول های یدکی دارند که در صورت بروز مشکل در یک سلول سریعا جایگزین آن می شوند. به همین علت است که هرچه ظرفیت یک SSD بیشتر باشد طول عمر بیشتری نیز دارد.

با این وجود اگر شما به صورت شبانه روزی از یک HDD استفاده کنید چیزی در حدود یک دهه طول می کشد تا با مشکل مواجه شود. اما میدانیم که شما دنبال هاردی با طول عمر کم نیستید اما نگران نباشید SSD ها به عنوان یک درایو بوت به هیچ مشکلی بر نخواهند خورد.

ssdhddbirhosting

 انتخاب بین هارد ssd یا hdd:

هاردهای SDD کوچک بوده و از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند اما به علت هزینه‌ی بالای آنها در حجم‌های کم در دسترس می‌باشند. در مقابل حافظه HDD قیمت پایینتر و حجم بالاتر داشته اما از سرعت مطلوبی به نسبت حافظه SSD برخوردار نیست. با این شرایط اگر به سادگی به دنبال یک روش ارزان برای ذخیره فایل ها هستید ، هنوز هم می توانید با HDD ها به اهداف خود برسید. این نوع از هاردها مقدار زیادی ترابایت را با قیمت های مقرون به صرفه ارائه می دهند.اما برای درایو اصلی  باید به ارتقا پیدا کنید ، زیرا سرعت فوق العاده بهبود یافته را ارائه می دهد.

ssdhddbirhosting

با توجه به مطالب فوق اگر بخواهیم برای جمع بند مقایسه هارد SSD با HDD به یک نتیجه واحد برسیم باید بگوییم که شما الزاما نباید بین یکی از این ۲ دیسک یکی را انتخاب کنید. بهترین حالت این است که نرم افزارهای اصلی همانند سیستم عامل خود را بر روی SSD ذخیره نمایید و در کنار آن یک هارد HDD جهت ذخیره سازی اطلاعاتی که کمتر با آنها سروکار دارید استفاده نمایید. 


پست های توصیه شده