تفاوت بین امنیت سایبری و امنیت ابری

birhosting cloudcyber index
توسط

دو اصطلاح رایج، امنیت سایبری و امنیت ابری، اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. اما آیا می دانید که هر دو در معنا و زمینه متضاد قطبی هستند؟

بله این درست است. امنیت سایبری به معنای ایمن سازی شبکه های کامپیوتری در برابر تهدیدات، حملات شبکه یا دسترسی غیرمجاز است. در همان زمان، امنیت ابری داده های ذخیره شده در پلت فرم ابر را به هم متصل می کند. اگرچه هر دو از نظر معنی متفاوت هستند، اما یک همپوشانی جزئی در فناوری استفاده شده توسط آنها برای انجام عملکردها وجود دارد.

این مقاله به شما کمک می کند تا تفاوت های مهم بین این دو را دریابید. در اینجا، ما درک عمیقی از امنیت ابر و امنیت سایبری به شما ارائه خواهیم کرد.

birhosting cloudcyber1

پارامترهای مهم بحث عمیق ما عبارتند از:

  1. تعریف امنیت ابری و امنیت سایبری
  2. چگونه امنیت اطلاعات شخصی را حفظ می کنند
  3. مسئولیت هر دو سیستم امنیتی
  4. مسئولیت سیستم امنیتی ارائه شده توسط هر فناوری
  5. چه کسی به داده ها دسترسی دارد؟
  6. رواج هر نوع امنیت
  7. چگونه تهدیدات امنیتی را تشخیص می دهند؟
  8. چگونه از داده ها نسخه پشتیبان تهیه می کنند؟
  9. چگونه داده ها را ذخیره می کنند؟
  10. بین ابر و امنیت سایبری کدام بهتر است؟

بنابراین، اکنون بیایید این درایو مقایسه را شروع کنیم.

۱. تعریف امنیت ابری و امنیت سایبری

امنیت ابری-

امنیت ابری اصطلاح گسترده ای است که داده هایی را که به صورت ایمن در پلتفرم های ابری ذخیره شده اند تعریف می کند. اگرچه این تنها فناوری امنیتی مورد استفاده توسط Cloud Computing نیست، اما یک فناوری مهم است.

داده های ذخیره شده در پلتفرم های ابری رمزگذاری می شوند تا از دسترسی های غیرمجاز محافظت شوند. این توانایی را برای شناسایی تهدیدات امنیتی و پاسخ به این تهدیدات قبل از وقوع ارائه می دهد.

امنیت حفظ شده توسط پلت فرم ابری شامل موارد زیر است:

احراز هویت و مجوز
رمزگذاری ارتباطات داده در تمام لایه ها (برنامه، شبکه، حمل و نقل)
در دسترس بودن داده ها (از جمله بازیابی فاجعه و پشتیبان)
رعایت قوانین و مقررات.
جداسازی داده ها از برنامه های غیرمجاز
کنترل های دسترسی و سیستم های مدیریت هویت

امنیت سایبری-

امنیت سایبری ترکیبی از ابزارها، سیاست‌ها و پادمان‌های امنیتی است که از شبکه‌ها و دستگاه‌های رایانه‌ای در برابر حملات سایبری یا هر نوع نفوذ شبکه دیگری که ممکن است منجر به اختلال در عملکرد عادی یا نشت اطلاعات حساس شود، محافظت می‌کند.

امنیت عمده ای که امنیت سایبری از آن محافظت می کند عبارتند از:

دیواره آتش
رمزگذاری فایل
سخت شدن سیستم عامل
حفاظت از رمز عبور

۲. چگونه امنیت اطلاعات شخصی را حفظ می کنند؟

امنیت سایبری-

همانطور که قبلاً گفتیم، امنیت سایبری عملکردهای مختلفی را برای محافظت از شبکه‌های رایانه‌ای و دستگاه‌ها در برابر تهدیدات احتمالی در شبکه ارائه می‌کند. امنیت را در مقابل ویروس ها، بدافزارها و غیره در سمت سرور فراهم می کند. اما نمی تواند به داده های رمزگذاری شده ارسال شده از یک کاربر به یک پلت فرم ابری رمزگشایی یا دسترسی داشته باشد.

امنیت ابری-

تصمیم گیری درباره نحوه ایمن سازی داده های ذخیره شده در پلتفرم ابری همیشه به عهده مشتریان است. بستگی به این دارد که از چه نوع فناوری امنیتی استفاده می کنند و اطلاعات خود را در پلتفرم های ابری نگهداری می کنند. می‌توانید سرویس‌های ابری را که این ویژگی را ارائه می‌دهند انتخاب کنید یا خودتان از امنیت ابری استفاده کنید.

نکته کلیدی-

امنیت ابری می تواند توسط خود ارائه دهندگان خدمات ابری ارائه شود و همچنین می تواند توسط خود مشتریان انتخاب شود. انتخاب ویژگی های امنیت سایبری هنگام استفاده از یک پلت فرم ابری اجباری نیست.

۳. مسئولیت نقض امنیت چیست؟

امنیت ابری-

مسئولیت بین ارائه دهندگان خدمات ابری و مشتریانی که از پلتفرم ابری در طول استفاده از خدمات ابری استفاده می کنند تقسیم می شود.

نقض حریم خصوصی، نقضی است که کارشناسان امنیتی می توانند از طریق نرم افزار و سخت افزار با حفظ و ارتقاء ویژگی های امنیتی و افزودن ویژگی های دیگر برای محافظت از اطلاعات خصوصی، آن را کنترل کنند.

امنیت سایبری-

مشتری مسئول حفاظت از داده های ذخیره شده در دستگاه های حساس خود است. آنها باید مطمئن شوند که هیچ شخص غیرمجاز به آن دسترسی پیدا نمی کند.

اگر بدافزار به دستگاه آنها حمله کند یا شخصی بدون اجازه از آن استفاده کند، احتمال زیادی وجود دارد که با مجازات یا زندان روبرو شود. سازندگان این دستگاه ها باید از ایمن بودن دستگاه خود و رفع هرگونه آسیب پذیری در اسرع وقت اطمینان حاصل کنند. در صورت وقوع هر یک از موارد فوق، سازنده مسئول خواهد بود.

نکته کلیدی-

مسئولیت امنیت ابر و امنیت سایبری بین مشتریانی که از خدمات استفاده می کنند و ارائه دهندگان خدمات مشترک است.

مشتریان مسئول حفاظت از داده های ذخیره شده در دستگاه ها هستند. اگر هر گونه حمله بدافزاری رخ دهد که به دلیل آن شخص غیرمجاز به دستگاه خود دسترسی پیدا کند یا آن را گم کند، ممکن است با مجازات یا زندان مواجه شود.

از سوی دیگر، تولیدکنندگان محصولات مسئول امنیت دستگاه ها هستند زیرا در صورت وجود هر گونه آسیب پذیری که به راحتی قابل به خطر افتادن باشد، مسئول هستند.

۴. مسئولیت نقض امنیت چیست؟

امنیت ابری-

مسئولیت بین ارائه دهندگان خدمات ابری و مشتریانی که از پلتفرم ابری در طول استفاده از خدمات ابری استفاده می کنند، مشترک است. نقض امنیت در حریم خصوصی به نقض حریم خصوصی گفته می شود که کارشناسان امنیتی می توانند از طریق نرم افزار و سخت افزار با حفظ و ارتقاء ویژگی های امنیتی آن را کنترل کنند.

امنیت سایبری-

مانند امنیت ابری، مصرف کنندگان مسئول حفاظت از داده های ذخیره شده در دستگاه های حساس هستند. آنها باید مطمئن شوند که هیچ شخص غیرمجاز به آن دسترسی پیدا نمی کند. اگر بدافزار به دستگاه آنها حمله کند یا شخصی بدون اجازه از آن استفاده کند، تولیدکنندگان این محصولات مسئول آن هستند.

نکته کلیدی-

هم امنیت ابری و هم امنیت سایبری بین مشتریانی که از خدمات استفاده می کنند و ارائه دهندگان خدمات مشترک هستند.

۵. چه کسی به داده ها دسترسی دارد؟

امنیت ابری-

دو نوع ذخیره سازی داده در بسترهای ابری وجود دارد - عمومی و پارتیشن بندی شده.

۱. ابر عمومی-

داده‌های ذخیره‌شده در پلت‌فرم‌های ابری عمومی برای کاربران بدون محدودیت منطقه قابل دسترسی است. در مقابل، برخی از داده‌های ذخیره شده در پلتفرم ممکن است به دلیل رعایت قوانین و مقررات، تنها برای مناطق محدود قابل دسترسی باشد.

۲. Cloud پارتیشن بندی شده-

داده های ذخیره شده در این نوع پلت فرم ابری به گونه ای تقسیم می شوند که داده های یک کاربر برای سایر کاربران قابل دسترسی نباشد. این بستگی به نیازهای تجاری دارد که کدام نوع پلت فرم ابری ممکن است توسط سازمان ها انتخاب شود.

امنیت سایبری-

امنیت سایبری هم توسط ارائه دهندگان خدمات ابری و هم خود مشتریان قابل استفاده است. به داده های ذخیره شده در پلتفرم ابری دسترسی ندارد. محافظت فقط در برابر ویروس ها، بدافزارها و غیره به شبکه داده می شود.

غذای آماده کلیدی-
تصمیم گیری در مورد اینکه آیا در طول استفاده از خدمات ابری پلتفرم های ابری عمومی یا پارتیشن بندی شده را انتخاب کنند، کاملاً به الزامات تجاری بستگی دارد. مشتریان می توانند امنیت سایبری را انتخاب کنند یا خودشان از آن استفاده کنند، اما ارائه دهندگان خدمات ابری تنها از شبکه در برابر ویروس ها، بدافزارها و غیره محافظت می کنند.

۶. رواج هر امنیت

امنیت ابری-

در تمام کشورهای جهان از جمله بخش دولتی، بخش خصوصی و سازمان های غیردولتی از آن استفاده می شود. به دلیل عملکرد کارآمد آن، در بین شرکت های ارائه دهنده خدمات رایانش ابری محبوب شده است.

امنیت سایبری-

با توجه به سیاست سایبری هر کشور، سیاست‌های امنیتی جداگانه‌ای باید توسط کاربران یا سازمان‌ها دنبال شود.

نکته کلیدی-

به دلیل اثربخشی، امنیت ابری در سراسر جهان توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات رایانش ابری و سازمان های مختلف دیگر استفاده می شود. از طرفی با توجه به سیاست های متفاوت سایبری کشورهای مختلف، سیاست های امنیتی جداگانه ای برای آن در نظر گرفته شده است.

۷. چگونه تهدیدات امنیتی را شناسایی می کنند؟

امنیت ابری-

از تکنیک های مختلفی استفاده می کند که عبارتند از:

۱. رمزنگاری-
رمزنگاری تبدیل متن ساده به متن رمزی است به طوری که هیچ کس نتواند بدون رمزگشایی به آن دسترسی پیدا کند. این عمدتا برای رمزگذاری فایل و داده استفاده می شود. این به عنوان جایگزینی برای سرویس های امنیتی ابری عمل می کند که می توانند توسط سازمان ها در هنگام استفاده از خدمات ابری انتخاب شوند.

۲. یادگیری ماشینی-
یادگیری ماشین رشته ای از علوم کامپیوتر است که بدون برنامه ریزی صریح، یادگیری را برای کامپیوترها فراهم می کند. آنها را قادر می سازد تا عملکرد در وظایف خاص را به تدریج در طول زمان بهبود بخشند. این به شناسایی خودکار تهدیدات احتمالی مانند فعالیت غیرمعمول کاربر و نقض خط‌مشی کمک می‌کند.

۳. تجزیه و تحلیل-
تجزیه و تحلیل فرآیند بررسی داده ها از دیدگاه های مختلف و خلاصه کردن آنها به اطلاعات مفید است. می توان از آن برای بررسی فعالیت غیرمعمول کاربر، نقض خط مشی و غیره که منجر به تهدیدات امنیتی بالقوه می شود استفاده کرد.

امنیت سایبری-

از تکنیک های مختلفی از جمله امنیت شبکه، سیستم مدیریت کلید رمزگذاری، مدیریت دسترسی هویت، کنترل دسترسی متمرکز و غیره برای شناسایی تهدیدات امنیتی استفاده می کند.

۱. امنیت شبکه
امنیت را برای دستگاه های شبکه فراهم می کند و فایروال ها بیشتر برای این منظور استفاده می شوند. برای بررسی ترافیک ورودی و خروجی شبکه از نظر تهدیدات احتمالی مانند ویروس‌ها و غیره استفاده می‌شود که می‌توانند از طریق نقاط پایانی ناامن منتقل شوند.

۲. سیستم مدیریت کلید رمزگذاری-
این تکنیک از رمزنگاری برای ایمن سازی داده ها و محافظت از آنها در برابر دسترسی غیرمجاز استفاده می کند. این عمدتا برای رمزگذاری فایل و داده استفاده می شود. رمزگذاری و رمزگشایی داده ها با استفاده از کلیدها انجام می شود.

۳. مدیریت دسترسی به هویت
این تکنیک مدیریت هویت و دسترسی متمرکز، کنترل احراز هویت کاربر و مجوزهای دسترسی در یک شبکه یا برنامه را فراهم می کند. همچنین به مدیریت دسترسی کاربر به دارایی های حیاتی کمک می کند.

۴. کنترل دسترسی متمرکز-
این تکنیک مدیریت متمرکز هویت، احراز هویت، امتیازات دسترسی بر روی یک دستگاه یا برنامه و غیره را فراهم می‌کند. این روش به کاربرانی که می‌خواهند با تأیید اعتبار کاربر قبل از ارائه دسترسی، وارد مناطق حساس سیستم شوند، احراز هویت ایمن را فراهم می‌کند. همچنین شامل امنیت برای دستگاه هایی مانند دستگاه های احراز هویت، کارت های هوشمند و غیره می شود.

نکته کلیدی-

این بستگی به پلت فرم ابری دارد که آیا از رمزنگاری، یادگیری ماشینی یا تجزیه و تحلیل برای شناسایی تهدیدات امنیتی در طول استفاده از خدمات ابری استفاده می کند. امنیت سایبری عمدتاً امنیت شبکه، سیستم های مدیریت کلید رمزگذاری، مدیریت دسترسی هویت، کنترل دسترسی متمرکز و غیره را ارائه می دهد، اما به طور مستقیم به داده های ذخیره شده در سرورهای راه دور دسترسی ندارد.

۸. چگونه از داده ها نسخه پشتیبان تهیه می کنند؟

امنیت ابری-

با توجه به خط مشی امنیت ابری، از تمام داده های ذخیره شده در سرورها به طور مرتب پشتیبان گیری می شود. پشتیبان‌گیری‌ها هم برای ذخیره‌سازی اولیه و هم برای ذخیره‌سازی ثانویه ساخته می‌شوند، به این معنی که اگر اطلاعاتی به هر دلیلی از بین برود، می‌توان آن‌ها را به سرعت از نسخه پشتیبان بازیابی کرد.

امنیت سایبری-

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات از طریق رسانه های ذخیره سازی فیزیکی و خارجی با استفاده از نرم افزار یا سخت افزار انجام می شود که در صورت بروز هرگونه فاجعه می توانید از آنها برای بازیابی اطلاعات استفاده کنید.
به عنوان مثال، از Dropbox Backup می توان برای پشتیبان گیری از فایل ها، ایمیل ها و غیره استفاده کرد.

نکته کلیدی-

داده‌ها به‌طور ایمن در فضای ابری با استفاده از حافظه اصلی و ثانویه پشتیبان‌گیری می‌شوند و از آنجا می‌توان آن‌ها را از یک نسخه پشتیبان ذخیره شده در سرورهایشان بازیابی کرد. در امنیت سایبری، پشتیبان گیری از داده ها از طریق رسانه های ذخیره سازی فیزیکی و خارجی با استفاده از نرم افزار یا سخت افزار انجام می شود.

۹. چگونه اطلاعات شخصی را ذخیره می کنند؟

امنیت ابری-

ارائه دهنده ابر داده ها را طبقه بندی می کند تا آنها را ایمن نگه دارد. برای این کار، آنها از چندین سطح امنیتی مانند رمزگذاری داده ها قبل از بارگذاری روی سرورها استفاده می کنند. آنها همچنین کلیدهای کنترل دسترسی و رمزگذاری را برای حفظ حریم خصوصی و اطمینان از دسترسی قانونی به اطلاعات و اسناد ضروری آنها و غیره در اختیار مشتریان قرار می دهند.

امنیت سایبری-

کلیه اطلاعات شخصی به صورت متمرکز ذخیره می شود که بر اساس نیاز مشتریان انجام می شود، این اطلاعات رمزگذاری شده و کنترل دسترسی به افراد مجاز ارائه می شود.

نکته کلیدی-

در امنیت ابری، تمامی داده ها بر اساس نیاز خود توسط ارائه دهنده ابر رمزگذاری و طبقه بندی می شوند. کلیدهای کنترل دسترسی و رمزگذاری برای حفظ حریم خصوصی به مشتریان داده می شود. از سوی دیگر، در امنیت سایبری، اطلاعات مشتریان به صورت متمرکز بر اساس نیاز مشتری ذخیره می شود که رمزگذاری شده است.

۱۰. امنیت ابری در مقابل امنیت سایبری – انتخاب بهتری چیست؟

امنیت ابری-

تقریباً هر سازمان و شخصی از آن برای ذخیره اطلاعات خود در فضای ابری استفاده می کند. این به دلیل عملکرد کارآمد آن در مقایسه با وسایل سنتی مانند کاغذ، هارد دیسک و غیره به فناوری مدرن تبدیل شده است.

امنیت سایبری-

با توجه به سطح امنیتی مورد نیاز یک سازمان یا شخص، امنیت ابری یا امنیت سایبری را انتخاب می کنند. امنیت ابری در مقایسه با امنیت سایبری بسیار کارآمدتر است، اما در مقایسه با دومی کمی گران است.

نکته کلیدی-

با توجه به سطح حفاظت مورد نیاز یک سازمان یا شخص، آنها می توانند امنیت ابر یا امنیت سایبری را انتخاب کنند. امنیت ابری بسیار بهتر از امنیت سایبری است اما با توجه به عملکرد آنها کمی گران است.

birhosting cloudcyber2

نتیجه

بنابراین، این همه با مطالعه ما در مورد تفاوت بین امنیت سایبری و امنیت ابر است. امیدواریم اطلاعات ارائه شده به درک شما از این اقدامات ایمنی کمک کرده باشد.


پست های توصیه شده