انواع امواج در رسانه بیسیم

BirHosting mediatype index
توسط

ما قصد داریم، در این مقاله به بررسی انواع امواج در رسانه بیسیم از تمامی جانبه های پردازیم. با ما در بیرهاستینگ همراه باشید.

انتقال بی سیم شکلی از رسانه های غیر هدایت شونده است. ارتباطات بی سیم شامل اتصال فیزیکی بین دو یا چند دستگاه نمی شود، بلکه برقراری ارتباط بصورت بی سیم است. سیگنال های بی سیم در هوا پخش و دریافت شده و توسط آنتن های مناسب تفسیر می شود.
هنگامی که یک آنتن به مدار الکتریکی یک کامپیوتر و یا دستگاه های بی سیم متصل شود، داده های دیجیتال را به سیگنال های بی سیم تبدیل کرده و در محدوده فرکانسی آن گسترش می دهد. گیرنده در انتهای دیگر شبکه، این سیگنال ها را دریافت کرده و آنها را تبدیل به داده های دیجیتال می کند.
بخش کمی از طیف الکترومغناطیسی را می توان برای انتقال بی سیم استفاده کرد.

BirHosting mediatype

انتقال رادیویی

تولید فرکانس رادیو ساده‌تر است، چون طول موج بلندتری دارد و از میان دیوارها و سازه‌های مشابه عبور می‌کند. امواج رادیو طول موجی بین ۱ میلی‌متر تا ۱۰۰،۰۰۰ کیلومتر دارند و فرکانس آن‌ها بین ۳ کیلوهرتز (فرکانس بسیار پایین) تا ۳۰۰ گیگاهرتز (فرکانس بسیار بالا) متغیر است. فرکانس‌های رادیویی به شش باند فرعی تقسیم می‌شوند.

امواج رادیویی در فرکانس‌های پایین‌تر می‌توانند از میان دیوارها عبور کنند؛ در حالی که فرکانس‌های رادیویی بالاتر در خط مستقیم منتشر می‌شوند و در صورت برخورد با موانع انعکاس می‌یابند. قدرت امواج با فرکانس پایین در مسافت‌های بلندتر به شدت کاهش می‌یابد. امواج رادیویی با فرکانس بالاتر قدرت بیشتری دارند.

فرکانس‌های پایین‌تر مانند باندهای VLF ،LF و MF می‌توانند روی سطح زمین تا ۱۰۰۰ کیلومتر منتشر شوند.

امواج مایکروویو یا ریز موج

بخشی از امواج رادیویی که دارای فرکانس بین ۳۰ مگاهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز هستند، امواج مایکروویو نامیده می شوند.

کاربردهای این امواج شامل صنعت ناوبری، ماهواره ای، نرم افزارهای مسیریابی و … می باشد.

امواج مایکروویو فرکانس های بالاتری دارند و مانند امواج رادیویی نمی توانند در موانع مانند دیوار نفوذ نمایند.
انتقال امواج مایکروویو بر شرایط آب و هوایی و فرکانس های مورد استفاده به شدت بستگی دارد.

انتقال نوری

بالاترین طیف موج الکترومغناطیسی که می‌توان برای انتقال داده‌ها استفاده کرد، سیگنال رسانی نوری است. این کار با استفاده از لیزر به دست می‌آید.

امواج نوری به دلیل فرکانس نوری خود دارای خط سیر مستقیم هستند. از این رو فرستنده و گیرنده باید در خط دید هم قرار داشته باشند. از آنجا که انتقال لیزری غیر جهت‌دار است، در دو انتهای ارتباط باید فرستنده لیزری و تشخیص‌دهنده نوری نصب شود. اشعه لیزر عموماً ۱ میلی‌متر عرض دارد و از این رو تنظیم دقیق دو سمت ارتباط برای مشاهده همدیگر کار دشواری محسوب می‌شود.

BirHosting mediatype2

انتقال مادون قرمز

موج مادون قرمز در میان طیف نور مرئی و مایکروویو نهفته است. طول موج این امواج بین ۷۰۰ نانومتر تا ۱ میلیمتر و محدوده فرکانس آنها بین ۳۰۰ گیگاهرتز تا ۴۳۰ ترا هرتز است.
موج مادون قرمز برای اهداف ارتباطی با وسعت بسیار کوتاه مانند تلویزیون استفاده می شود و آن ارتباط از راه دور است. موج مادون قرمز بطور طبیعی در یک خط مستقیم حرکت می کند. بخاطر محدوده فرکانس بالا،  امواج مادون قرمز نمی تواند از موانع مثل دیوار عبور کند.


پست های توصیه شده