آرچ لینوکس چیست؟

BirHosting archlinux
توسط

در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از جالب ترین و متفاوت ترین توزیع های لینوکس یعنی آرچ لینوکس تاریخچه ی آن، نحوه ی نصب و محیط کاربری آن، مزایا و معایب استفاده از این توزیع و دلایل استفاده از آن صحبت کنیم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

what is Arch Linux

تاریخچه ی آرچ لینوکس

ارچ لینوکس یک توزیع لینوکس است که برای سادگی، بهینه‌سازی، مدرنیته، عمل‌گرایی، مرکزیت کاربر و تطبیق پذیری ایجاد شده‌است. ارچ لینوکس با توزیع‌های اصلی مانند دبیان، اوبونتو، مینت، کالی، فدورا، سنتورا، RHEL، و SUSE با سیستم مدیریت بسته و فلسفه آن متفاوت است.

ارچ لینوکس میتواند همیشه آخرین آپدیت ها را در دسترس داشته باشد همچنین همیشه از آخرین کرنل موجود استفاده می کند و یک سیستم rolling release میباشد در واقع شما فقط یکبار ارچ لینوکس را نصب می کنید و بعد به راحتی میتونید آن رو به صورت مدام آپدیت نمایید. ارچ لینوکس بر خلاف بسیاری از توزیع های لینوکسی دیگر که هدف و تمرکز آنها راحتی کاربر است، تمرکز و هدفش خود کاربر است و دست کاربر را برای انجام تغییرات باز می گذارد .

ارچ لینوکس یه توزیع سبک، ساده و قدرتمند است که حداقل ها را در اختیار شما قرار می دهد و هیچ گونه پکیج اضافی و … به همراه ندارد منظور از سادگی در اینجا نبود اضافات و تغییرات غیر ضروری است.

Pacman یک مدیر بسته است که به طور اختصاصی برای ارچ لینوکس، نوشته شده و برای نصب، حذف و به روز رسانی بسته های نرم افزاری استفاده می شود.

ارچ لینوکس از توزیع لینوکس CRUX الهام‌گرفته است که ساده و کارآمد است. جود وینت (Judd Vinet) پروژه آرچ لینوکس را در سال ۲۰۰۲ آغاز کرد. در اصل اولین نسخه با معماری ۳۲ بیتی x86 سازگار بود اما پشتیبانی از x86_64 در آوریل ۲۰۰۶ ارائه شد. خالق آرچ لینوکس، وینت، این پروژه را در اکتبر ۲۰۰۷ به آرون گریفین (Aaron Griffin) انتقال داد. در فوریه سال ۲۰۲۰، آرون گریفین پروژه را به لوسنته پولیاک (Levente Polyak) منتقل کرد. پشتیبانی از نسخه ی ۳۲ بیتی نیز در ژانویه ۲۰۱۷ کنار گذاشته شد.

نحوه ی نصب و محیط کاربری آرچ لینوکس

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم آرچ‌لینوکس توزیعی است که شما خودتان آن را می‌سازید. آرچ‌لینوکس هم دارای محیط کامندلاین و هم دارای محیط گرافیکی میباشد اما بعضی از توزیع ها هستند که نصاب گرافیکی و یا GUI ندارند و بر پایه خط فرمان یا CLI هستند که آرچ لینوکس هم از این دسته است.

اما چرا آرچ خودش نصاب گرافیکی ندارد؟ چرا ایزوی از پیش آماده با محیط گرافیکی ندارد؟ آرچ لینوکس فلسفه‌‌ بخصوصی دارد انتخاب این که چه برنامه‌هایی را نصب کنید، از ابتدا با شماست و این است که با اجتناب از نصب هرگونه بسته‌ی اضافیِ تحمیل شده از جانب توسعه‌دهنده، آن چیزی را بر روی سیستم دارید که واقعاً احتیاج است و منابع سیستم صرف پردازش اطلاعات برنامه‌های اضافی نمی شود. این توزیع، آزادی و اختیار بیشتری به کاربر میدهد و همین اختیار بیشتر باعث شده نصب و استفاده از آن سخت تر باشد. چون نه نصاب گرافیکی دارد و نه محیط دسکتاپ پیشفرض؛ به همین خاطر بسیاری از افراد از نصب کردن آن می ترسند. در همین راستا میتوانید از اسکریپت هایی که برای نصب ساده تر آرچ لینوکس ایجاد شده اند استفاده کنید در غیر این صورت باید از فایل اصلی که خود آرچ لینوکس ارائه میدهد استفاده نمایید.

زمانی که ارچ لینوکس را نصب کردید نیاز دارید سیستم را بسته به نیازی که دارید شخصی سازی کنید. که یکی از قسمت های جالب آرچ لینوکس است و این قسمت از خود انتخاب میزکار یا مدیر پنجره ها تا نصب مثلا IDE های مورد نیاز هست. به همین دلیل دو سیستم عامل آرچ لینوکس نصب شده روی دو سیستم متفاوت که به وسیله نفرات مختلفی ساخته شده به احتمال خیلی قوی با یکدیگر خیلی تفاوت دارند و دلیل این نیز مربوط به همان داستان شخصی سازی است که هر کس بسته به نیاز و سلیقه ای که دارد به یک شکل سیستم خود را شخصی سازی می کند.

شما همچنین میتوانید از طریق Archwiki به تمام مستندات در زمینه ی این توزیع لینوکسی دسترسی داشته باشید. آرچ لینوکس جامعه کاربری بزرگی دارد اگر زمانی شما در یکی از قسمت های آن به مشکل خوردید می توانید با ساخت یک تاپیک در فروم آرچ سوال خودتون رو مطرح کنید و از کمک سایر کاربرانی که باتجربه تر هستند و یا قبلا به اون مشکل برخوردند و اون رو حل کردند مشکل خودتون رو به راحتی برطرف کنید.

ایجاد طرحی منحصر به فرد خود به روش Arch نه برای تازه کار لینوکس است و نه برای افراد ضعیف. اگر نمی خواهید توزیع خود را ایجاد یا سفارشی کنید ، برخی از توزیع های بسیار جذاب لینوکس برای انتخاب شما وجود دارد که دارای یک پایه بسیار پایدار، ایمن و سریع است. پنج توزیع برتری که مبتنی بر Arch Linux است عبارتند از:
۱-Manjaro
۲-Apricity OS (Discontinued)
۳-Antergos (Discontinued)
۴-Chakra
۵-Velt OS

ساخت خود سیستم عامل Arch Linux بسیار جالب است. می توانید بدون نیاز به موارد اضافی که در توزیع های پیش ساخته لینوکس معمول است ، آنچه را که می خواهید نصب کنید. اما اگر رفتن در این مسیر بیش از حد دردسرساز باشد، می توانید از برخی توزیعهای دیگر که مبتنی بر Arch Linux است استفاده نمایید.

این لیست برای افرادی است که ثبات، امنیت و سادگی آرچ را می خواهند، اما وقت و حوصله ساختن آن را ندارند. مطمئنا این توزیع ها آرچ را به هر نوع سفارشی سازی یا نیاز شما که احتیاج دارید نزدیک میکند.

پیش نیازهای نصب:
۱- حداقل ۱ گیگابایت رم و ۲۰ گیگابایت فضای هارد دیسک رایگان
۲- اتصال به اینترنت
۳- یک DVD خالی و سخت افزار و نرم افزار لازم برای رایت آن یا یک درایو USB با حداقل ۲ گیگابایت فضای خالی

در تصاویر زیر دو محیط کامندلاین و گرافیکی سیستم عامل آرچ لینوکس نمایش داده شده است.

what is Arch Linux
what is Arch Linux

مزایا و معایب توزیع آرچ لینوکس

مزایا:
• روند نصب مینیمالیستی
• تقریباً سفارشی سازی کامل
• مدیریت عالی بسته نرم افزار، همیشه به روز
• مخزن کاربر کاملاً کامل Arch؛ هر بسته ای که می خواهید به احتمال زیاد یا در مخازن رسمی یا در AUR باشد.
• ویکی و داکیومنتیشن بسیار عالی

معایب:
• وقتی Arch Linux خراب می شود ، تعمیر آن اغلب دشوار یا وقت گیر است.
• یک فرآیند نصب حداقلی اغلب می تواند کاربران جدید را گیج کند.
• جامعه کوچکتر از توزیع های دیگر ، به عنوان مثال ، اوبونتو
• همیشه به ایمنی یا به روز بودن نرم افزار در AUR اعتماد نمی شود.

دلایل استفاده از آرچ لینوکس

۱. نصب کنندگان رابط کاربری گرافیکی

قبلاً نصب لینوکس بسیار دشوار بود. در حقیقت، فرایند واحد نصب Arch Linux برای دور کردن کاربران بالقوه کنجکاو مورد استفاده قرار می گرفت اما دیگر چنین نیست و این امر به لطف نصب کنندگان GUI مانند Anarchy و Zen installer است و نصب Linux Arch بسیار آسان تر از قبل است.

۲. ثبات و قابلیت اطمینان

Arch Linux نسخه ای گسترده است و شتاب بروزرسانی سیستم را که کاربران دیگر توزیع ها از آن رنج می برند، از بین می برد. از آنجا که rolling release است، سیستم اصلی آن همیشه با جدیدترین اصلاحات و ویژگی های جدید به روز است و دیگر نگران آپگرید آن نیستید.
همچنین ، هر بروزرسانی با سیستم شما سازگار است، بنابراین هیچ ترس در مورد بروزرسانی هایی که ممکن است چیزی را خراب کند وجود ندارد و این باعث می شود Arch Linux به یکی از پایدارترین و قابل اطمینان ترین توزیع ها در گذشته تبدیل شود.

۳. آرشیو آرچ لینوکس

Arch Wiki یک کتابخانه وسیع از اسناد و مدارک درباره [تقریباً] هر کاری است که می توانید در Arch Linux، مشتقات آن و حتی گاهی اوقات سایر توزیع ها انجام دهید!
این شامل یک مرور کلی از Arch Linux و توصیف آنچه می توان از آن انتظار داشت، سوالات متداول و حقایق مربوط به آن، راهنمای نصب، آموزشهای پس از نصب و غیره است.

۴. مدیر بسته Pacman

Pacman یک ابزار خط فرمان و نصب کننده پیش فرض بسته در Arch Linux است. از Pacman همچنین می توان با چندین مدیر بسته مانند Pamac استفاده کرد.

۵. مخزن کاربر آرچ لینوکس

Arch User Repository (AUR) مجموعه ای از برنامه ها و ابزارهایی است که در Arch Linux قابل نصب است اما هنوز در مخزن رسمی Arch موجود نیست.

۶. یک محیط دسکتاپ زیبا

یک محیط دسکتاپ زیبا همان چیزی است که به شما کمک می کند از زمان راه اندازی سیستم عامل تا خاموش کردن سیستم با سیستم خود ارتباط برقرار کنید.آرچ سازگار با محیط های دسکتاپ بیشتری است که حتی ممکن است بخواهید خودتان امتحان کنید و زیبایی آن می تواند ۱۰۰٪ متناسب با سلیقه شما باشد.

۷. اصالت

برخلاف سایر توزیع های رایج مانند اوبونتو که مبتنی بر دبیان است، Arch Linux از ابتدا و مستقل از هر توزیع لینوکس دیگر ساخته شده است.

۸. پایگاه یادگیری کامل

آرچ لینوکس بستر مناسبی برای هر کسی است که علاقه مند به درک نحوه کار Linux است زیرا شما را ملزم به توجه به مستندات و نکات توصیه شده در مورد استفاده از آن می کند.

البته ، شما می توانید تصمیم بگیرید که به دنبال راه حل های سریع باشید و زندگی خود را ادامه دهی ، اما اگر آنچه می خواهید این باشد که بتوانید دلیل مسائل و چگونگی رفع آنها را بفهمید، آرچ لینوکس و پایگاه دانش عظیم آن یک نقطه شروع خوب است.

۹. انجمن آرچ لینوکس

به غیر از Arch Wiki ، آرچ لینوکس دارای یک جامعه کاربری گسترده است که داوطلبانه آماده ارائه کمک به هر کسی است که علاقه مند به یادگیری لینوکس خصوصاً با استفاده از آرچ لینوکس یا هر یک از مشتقات آن است.

۱۰. سهولت استفاده، انعطاف پذیری و سفارشی سازی

آرچ لینوکس ممکن است از خارج سفت به نظر برسد اما یک توزیع کاملا انعطاف پذیر است. ابتدا به شما امکان می دهد در هنگام نصب سیستم عامل خود تصمیم بگیرید که کدام ماژول را استفاده کنید و از ویکی برای راهنمایی شما برخوردار است. همچنین ، شما را با چندین برنامه های غیرضروری بمباران نمی کند بلکه با حداقل لیست نرم افزارهای پیش فرض حمل می شود.
دلایل بسیار بیشتری وجود دارد که باعث می شود Arch Linux گزینه انتخاب شما باشد اما بهترین آنها در موارد بالا آمده است.

جمع بندی

آرچ لینوکس یک توزیع لینوکس است که برای سادگی، بهینه‌سازی، مدرنیته، عمل‌گرایی، مرکزیت کاربر و تطبیق پذیری ایجاد شده‌است.در این مقاله با این توزیع لینوکسی، تاریخچه ی آن، نحوه ی نصب و محیط کاربری آن، مزایا و معایب استفاده از این توزیع و دلایل استفاده از آن آشنا شدیم در مقالات بعدی به بررسی توزیع های دیگر لینوکس خواهیم پرداخت.


پست های توصیه شده