ترفندهای کاربردی برای حفظ امنیت گوشی‌ هوشمند

ترفندهای کاربردی برای حفظ امنیت گوشی‌ هوشمند
توسط

چگونه گوشی هوشمند خود را در برابر هکرها ایمن کنیم؟

۱یک رمز عبور قوی تنظیم کنید

برای محافظت از گوشی خود، ترکیبی قوی از حروف، اعداد و کاراکترها را به‌عنوان رمز عبور خود تنظیم کنید. از این ترکیب در جای دیگری استفاده نکنید، زیرا نقض داده‌ها اغلب حساب‌های آنلاین را در معرض خطر قرار می‌دهد و می‌تواند گوشی شما را در معرض خطر قرار دهد.

۲احراز هویت بیومتریک را فعال کنید

درحالی‌که رمز عبور قوی ضروری است، استفاده از آن هر زمان که می‌خواهید قفل گوشی خود را باز کنید خسته‌کننده خواهد بود. معمولاً می‌توانید از تشخیص چهره یا اثر انگشت برای این کار استفاده کنید.

احراز هویت بیومتریک جایگزین بسیار امن‌تری برای باز کردن قفل الگو است، زیرا داده‌های بیومتریک شما منحصربه‌فرد هستند و نمی‌توان حدس زد.

۳سیستم‌عامل و نرم‌افزار خود را به‌روز نگه دارید

به طور مداوم سیستم‌عامل و برنامه‌های گوشی هوشمند خود را به‌روزرسانی کنید تا نقص‌های امنیتی خطرناک را برطرف کنید. می‌توانید به‌روزرسانی‌های خودکار را فعال کنید، اما زمانی که به‌روزرسانی سیستم نیاز به توجه شما دارد، نادیده‌گرفتن (Ignore) یا به تعویق‌انداختن (Postpone) را فشار ندهید.

۴مراقب مجوزهای برنامه باشید

برنامه‌های موجود در دستگاه شما می‌توانند درخواست دسترسی به موقعیت مکانی، دوربین، میکروفون، فایل‌ها یا حقوق ویژه‌ای مانند نصب برنامه‌های ناشناس را داشته باشند. همیشه هنگام موافقت با چنین درخواست‌هایی مراقب باشید.

برنامه‌های دارای مجوزهای حساس می‌توانند به مکالمات شما گوش دهند، بدون رضایت شما عکس و فیلم بگیرند یا موقعیت مکانی شما را همیشه پیگیری کنند.

۵یک برنامه امنیتی قابل‌اعتماد نصب کنید

می‌توانید از امن‌ترین سیستم‌عامل استفاده کنید، فقط برنامه‌ها را از فروشگاه‌های برنامه رسمی دانلود کنید و همچنان درگیر ایمیل‌های فیشینگ یا نصب یک برنامه جعلی باشید. به همین دلیل ارزش آن را دارد که یک Fail-Safe داشته باشید، یک برنامه امنیتی که هنگام بروز مشکل از دستگاه شما محافظت می‌کند.

ویژگی NordVPN’s Threat Protection Lite را فعال کنید تا از سایت‌هایی که محتوای مخرب میزبانی می‌کنند جلوگیری کنید و نرم‌افزار امنیتی را برای جلوگیری از آلودگی بدافزار نصب کنید.

 

۶مراقب Wi-Fi عمومی باشید

هکرها از شبکه‌های Wi-Fi عمومی برای رهگیری اتصال شما یا توزیع بدافزار استفاده می‌کنند؛ بنابراین هنگام مرور در چنین شبکه‌هایی باید از محافظت اضافی استفاده کنید یا به‌طورکلی از آنها اجتناب کنید.

اگر چاره‌ای جز استفاده از وای‌فای عمومی رایگان ندارید، همیشه از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده کنید، زیرا داده‌های را در حال انتقال رمزگذاری و اتصال شما را از خطرات Wi-Fi عمومی ایمن می‌کند.

۷ردیابی و پاک کردن از راه دور گوشی را فعال کنید

گوشی های اپل و یا اندروید ویژگی‌هایی را برای پیدا کردن، قفل کردن یا پاک کردن دستگاه گمشده یا دزدیده شده از راه دور ارائه می‌کنند.

قابلیت Lost Mode در iOS به شما امکان می‌دهد مکان دستگاه خود را پیدا کرده و اطلاعات تماس آن را به‌روزرسانی کنید. با ورود به‌حساب iCloud خود می‌توانید هر دو را انجام دهید.

قابلیت Find My Device در Android به شما امکان می‌دهد دستگاه خود را از راه دور تنظیم، قفل یا پاک کنید. می‌توانید با ورود به‌حساب Google خود این کار را انجام دهید.

۸از احراز هویت دومرحله‌ای (2FA) استفاده کنید

ازآنجایی‌که گوشی‌های هوشمند آیفون و اندروید به حساب‌های iCloud یا Google متصل هستند، می‌توانید برای امنیت بیشتر، احراز هویت دومرحله‌ای را فعال کنید. درصورتی‌که هکرها رمز عبور شما را بدزدند، می‌توانند به محافظت از گوشی کمک کند.

۹لینک‌ها و دانلودها را دوباره بررسی کنید

شناسایی لینک‌های مشکوک، برنامه‌های جعلی و وب‌سایت‌های کلاهبرداری می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر امنیت دستگاه تلفن همراه شما تأثیر بگذارد.

کلاهبرداران سعی می‌کنند ایمیل‌ها، وب‌سایت‌ها و تماس‌ها را تاحدامکان قانونی جلوه دهند، اما برخی سرنخ‌ها می‌توانند آن‌ها را آشکار کنند:

  • به دنبال اشتباهات املایی، تغییرات کوچک در URL آشنا یا شناسه فرستنده و قالب‌بندی غیرمعمول باشید.
  • اگر پیام غیرمنتظره‌ای از بانک یا شرکتی دریافت کردید، مستقیماً با خط راهنمای آن تماس بگیرید و از واقعی بودن متن یا ایمیل بپرسید.
  • هرگز رمز عبور، جزئیات بانکی آنلاین یا اطلاعات شخصی خود را به تماس‌گیرندگان ندهید. اگر قبلاً این کار را انجام داده‌اید، رمز عبور خود را تغییر دهید و مؤسسه جعل هویت را مطلع کنید.
  • قبل از دانلود هر چیزی، مرورهای برنامه را بررسی کنید و از فروشگاه‌ها یا وب‌سایت‌های شخص ثالث برنامه‌ها را دانلود نکنید، مگر اینکه کاملاً به آنها اعتماد داشته باشید.

۱۰. کارت SD خود را رمزگذاری کنید

کارت SD خود را رمزگذاری کنید. اگر هکرهای سایبری گوشی شما را بدزدند، به دلیل رمزگذاری گوشی هوشمند شما نمی‌توانند به داده‌ها دسترسی داشته باشند. اما یک کارت SD رمزگذاری نشده طعمه آسانی است. هکرها می‌توانند آن را در دستگاه دیگری وارد کنند، و به همه اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند.

برای رمزگذاری کارت SD کافی است به بخش تنظیمات گوشی خود بروید. البته قبلاً زا انجام این کار از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، زیرا ممکن است لازم باشد قبل از رمزگذاری کارت SD خود را فرمت کنید.


پست های توصیه شده