گذرگاه USB چیست؟

birhosting Articles گذرگاه USB index
توسط

USB مخفف Universal Serial Bus است که یک استاندارد صنعتی برای ارتباطات داده دیجیتالی در فواصل کوتاه است. گذرگاه USB به دستگاه‌ها اجازه می‌دهند تا با کابل‌های USB به یکدیگر متصل شوند و داده‌های دیجیتال را از طریق کابل USB منتقل کنند. آنها همچنین می توانند برق را از طریق کابل برای دستگاه هایی که به آن نیاز دارند، تامین کنند.
همه کامپیوترهای مدرن حداقل یک پورت USB دارند. در گاه های usb در گوشی های هوشمند نیز استفاده می شوند. درگاه USB در گوشی های هوشمند هم برای شارژ و هم برای انتقال داده به شکل USB-C یا Micro-USB استفاده می شود .

قبل از راه اندازی USB هر دستگاه جانبی به پورت منحصر به فرد خود وصل می شد، اما با افزایش تعداد دستگاه ها مشکل جدیدی بوجود آمد و همین باعث توسعه یUSB شد.
USB به دلیل کاربرد های زیادی از جمله پشتیبانی از برق جایگزین پورت های زیادی از جمله موازی و سریال شده است. هنگامی که یک دستگاه از طریق USB متصل می شود، رایانه میزبان تشخیص می دهد که چه نوع دستگاهیست و به طور خودکار درایور مربوطه را بارگذاری می کند که به دستگاه اجازه ی عملکد می دهد. داده هایی که بین دو دستگاه منتقل می شوند به عنوان پکت شناخته می شوند و مجموعه ای از بایت ها با هر پکت اسال می شوند.

استفاده از گذرگاه USB

دو دستگاه را مستقیماً با یک کابل USB با وصل کردن هر دو طرف به یک درگاه USB وصل کنید. (برخی دستگاه ها بیش از یک پورت USB دارند، اما هر دو سر کابل را به یک دستگاه وصل نکنید، زیرا ممکن است باعث آسیب الکتریکی شود!)

شما می توانید در هر زمانی کابل ها را به پورت USB وصل کنید، صرف نظر از اینکه دستگاه های درگیر روشن یا خاموش هستند. قبل از جدا کردن کابل های USB، دستورالعمل های ارائه شده با تجهیزات خود را دنبال کنید. در برخی موارد، جدا کردن کابل USB از دستگاه در حال اجرا می‌تواند به دستگاه یا فایل‌های مورد استفاده در رایانه آسیب برساند. به همین دلیل، تمرین خوبی است که همیشه قبل از جدا کردن فیزیکی دستگاه USB، آن را با خیال راحت خارج کنید.

چندین دستگاه USB نیز می توانند با استفاده از هاب USB به یکدیگر متصل شوند. یک هاب USB به یک پورت USB وصل می شود و حاوی پورت های اضافی برای اتصال بعدی دستگاه های دیگر است. اگر از هاب USB استفاده می کنید، یک کابل جداگانه به هر دستگاه وصل کنید و آنها را جداگانه به هاب وصل کنید.

انواع گذرگاه USB

کانکتورهای USB در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند. اکثر کانکتورهای USB، از جمله USB استاندارد، Mini-USB و Micro-USB، دارای دو یا چند نوع کانکتور هستند.

Mini-USB
Mini-USB که با نام mini-B نیز شناخته می شود، برای دوربین های دیجیتال و تجهیزات جانبی کامپیوتر استفاده می شود. Mini-USB تا حد زیادی با کابل های Micro-USB و USB-C در دستگاه های جدیدتر جایگزین شده است.

Micro-USB
Micro-USB که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، برای جایگزینی Mini-USB طراحی شد. دو نوع Micro-USB Micro-A و Micro-B هستند که هر دو دارای اندازه کانکتور ۶.۸۵ x 1.8 میلی متر هستند، اگرچه کانکتورهای Micro-A دارای حداکثر اندازه بیش از حد قالب هستند. کابل های Micro-USB اغلب برای اتصال لوازم جانبی کامپیوتر، کنترلرهای بازی های ویدیویی و برای شارژ گوشی های هوشمند استفاده می شوند. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها در حال ارتقا به کانکتورهای USB نوع C هستند (بخش بعدی)، Micro-USB هنوز معمولاً برای دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

USB Type-C
کابل USB Type-C در اکثر تلفن‌های هوشمند اندرویدی مدرن، لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار و سایر دستگاه‌های متصل به USB قابل استفاده است. برخلاف دیگر اشکال اتصالات USB، کابل‌های USB-C برگشت‌پذیر هستند، به این معنی که بدون در نظر گرفتن "وارونه" بودن یا نبودن آنها به درستی وصل می‌شوند.

کابل‌های USB-C علاوه بر شارژ باتری‌ها و انتقال داده، می‌توانند ویدیو را نمایش دهند. به همین دلیل، برخی از تولیدکنندگان هر دو پورت استاندارد USB و HDMI را به نفع پورت های USB-C حذف کرده اند، همانطور که در سری لپ تاپ های مک بوک دیده می شود.


پست های توصیه شده