هاست ویندوز چیست و چه کاربردی دارد؟

birhosting Articles هاست ویندوز index
توسط

برای راه‌اندازی وب‌سایت عموماً دو گزینه برای میزبانی دردسترس شما خواهد بود:‌ لینوکس و ویندوز. اگر تمایل‌ دارید اطلاعات بیشتری درباره‌ی مقایسه این دو هاست به‌دست آورید، توصیه می‌کنیم سری به مقاله‌ی تفاوت هاست ویندوز و لینوکس بزنید.

اگر براساس نیازتان تصمیم گرفته‌اید تا از هاست ویندوز استفاده کنید، توصیه می‌کنیم اطلاعات بیشتری درباره‌ی آن به‌دست آورید. در این مقاله، سعی می‌کنیم شما را با هاست ویندوز بیشتر آشنا و مهم‌ترین مزیت‌ها و کاربردهای هاست ویندوز را مرور کنیم.

هاست ویندوز چیست؟


هاست ویندوز به خدمات میزبانی وب‌سایتی اشاره می‌کند که از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند. از‌آن‌جا‌که رایج‌ترین گزینه‌های برنامه‌نویسی میزبانی وب روی لینوکس کار می‌کنند، معمولاً می‌توانید فرض کنید هر زمان که شرکت ارائه‌‌دهنده‌ی خدمات هاستینگ برنامه‌ای برای میزبانی ویندوز مشخص نمی‌کند، درواقع سرویس‌های آن روی سیستم‌عامل لینوکس ارائه می‌شوند.

دراین‌میان، زیرمجموعه‌ی خاصی از صاحبان وب‌سایت میزبانی سرور ویندوز را برای کار خود انتخاب می‌کنند؛ زیرا این سیستم‌عامل برای رفع نیازهای آن‌ها عملکرد بهتری دارد. گفتنی است سرورهای ویندوز از نسخه‌ی خاصی از سیستم‌عامل مایکروسافت به‌ نام ویندوز سرور استفاده می‌کنند. درصورت تمایل، می‌توانید با مراجعه به مقاله‌ی انواع ویندوز سرور، اطلاعات بیشتری درباره‌ی این نسخه از ویندوز به‌دست آورید.
birhosting Articles هاست ویندوز

معروف‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست ویندوز


شرکت‌های میزبانی وب معمولاً چند نوع پنل برای مدیریت بهتر فضای میزبانی دراختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. در‌ادامه به مهم‌ترینِ این کنترل‌پنل‌ها اشاره خواهیم کرد.

Plesk


Plesk کنترل‌پنل محبوب هاست و سرور ویندوز است. این پنل به شما اجازه می‌دهد بسیاری از ویژگی‌های هاست خود را مدیریت کنید؛ ازجمله مدیریت فایل، برنامه‌ها، ایمیل‌های میزبانی‌شده و... . این پنل بسیاری از وظایف مربوط به مدیریت هاست و سرور ویندوز را به‌طور‌خودکار انجام می‌دهد و بدین‌ترتیب، ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند در هزینه و منابع عملیاتی خود صرفه‌جویی کنند و با افزایش کارایی، رضایت مشتریان را نیز افزایش دهند.
birhosting Articles هاست ویندوز 1

vDeck


vDeck یکی دیگر از کنترل‌پنل‌های محبوب میزبانی وب است که شرکت‌های بزرگی مثل FatCow، iPage، StartLogic، PowWeb و iPower از آن استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های جذاب‌ این کنترل‌پنل، امکان کنترل و مدیریت آسان‌تر وب‌سایت‌های بزرگ‌تر و پیچید‌تر است. کاربران vDeck می‌توانند از قالب‌های پیش‌آماده‌ی آن برای راه‌اندازی سریع وب‌سایت‌های خود استفاده کنند. این قالب‌ها امکان سفارشی‌سازی نیز را دراختیار شما قرار می‌دهند. از دیگر ویژگی‌های این پنل می‌توان به امکان افزودن ماژول‌های اضافه اشاره کرد.
birhosting Articles هاست ویندوز 2

H-Sphere


H-Sphere یکی دیگر از ابزارهای میزبانی وب است که قابلیت‌های مقیاس‌پذیری گسترده‌ای برای پلتفرم‌های مختلف ازجمله ویندوز و لینوکس و BSD دارد.

کنترل‌پنل H-Sphere گزینه‌های پیشرفته‌ای برای مدیریت هاست ویندوزی ارائه می‌دهد و به سیستم صورت‌حساب پیچیده نیز مجهز شده است که می‌توان از آن برای خودکارسازی و بهبود عملیات‌های مرتبط با ارائه‌ی هاست بهره برد. این پنل برای کار روی چندین ماشین بهینه‌سازی شده است و می‌توان ازطریق آن ایمیل، پایگاه‌های داده، سرورهای DNS و... را مقیاس‌بندی کرد.
birhosting Articles هاست ویندوز 3

ZPanel

ZPanel یکی دیگر از کنترل‌پنل‌های هاست‌های ویندوز است که به‌صورت منبع‌باز ارائه می‌شود. این کنترل‌پنل با زبان محبوب PHP توسعه داده شده و با ویندوز سرور و سیستم‌عامل‌های POSIX (شامل لینوکس، یونیکس، macOSX و BSD) سازگار است. شما می‌توانید با این پنل پایگاه داده‌ی MySQL، صندوق ایمیل، فهرست‌های توزیع و... را به‌راحتی مدیریت و چندین دامنه را روی یک سرور راه‌اندازی و میزبانی کنید.

birhosting Articles هاست ویندوز 4

مزایای هاست ویندوز


هاست ویندوز برای همه مناسب نیست؛ اما مزیت‌های منحصربه‌فردی به برخی از مشاغل و کسب‌وکارها ارائه می‌کند که نیاز‌های آن‌ها را به‌ بهترین شکل رفع می‌کند. در‌ادامه، برخی از مزیت‌های مهم میزبانی ویندوز را مرور می‌کنیم.

۱. روی سیستم‌عامل آشنای ویندوز اجرا می‌شود
درحال‌حاضر، ویندوز همچنان عنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان را یدک می‌کشد. نسخه‌های کنونی این سیستم‌عامل به‌تنهایی بیش‌ از ۴۰۰ میلیون کاربر دارد و طبق برخی آمارها، افزون‌بر یک‌میلیارد دستگاه فعال ویندوز در جهان وجود دارد. ویندوز محیطی آشنا دارد و استفاده از آن برای میلیون‌ها کاربر در سرتاسر جهان بسیار ساده است.

وقتی از میزبانی وب سخن به‌میان آید، اکثر صاحبان وب‌سایت‌ها به‌طور‌مستقیم به سیستم‌عامل سرور وب دسترسی ندارند. با هاست لینوکس آنان معمولاً ازطریق پنل cPanel یا DirectAdmin از امکانات آن استفاده می‌کنند و هاست‌های ویندوزی نیز گزینه‌هایی مثل Plesk را ارائه می‌دهند.

به‌هرحال، هاست ویندوز برای افرادی بسیار کاربرپسندتر است که تمایل دارند به‌طور‌مستقیم از رابط‌ کاربری سرور استفاده کنند. درواقع، امکان مدیریت سرور ویندوزی با رابط‌ کاربری گرافیکی دردسترس کاربران است؛ درحالی‌که این ویژگی در اکثر سرورهای لینوکسی دیده نمی‌شود.

۲. سازگاری با سایر ابزارهای ویندوزی
بسیاری از مشاغل به‌دلیل سازگاری هاست ویندوز با ابزارهای این سیستم‌عامل، تصمیم می‌گیرند از آن برای میزبانی وب‌سایتشان استفاده کنند. اگر کسب‌وکار شما به تعدادی از ابزارهای ویندوزی وابسته است، انتخاب یک پلتفرم میزبانی وب سازگار با محصولات نرم‌افزاری و راهکارهای مختلفی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، قطعاً کار شما را آسان‌تر خواهد کرد.

اگر وب‌سایتتان با استفاده از زبان ASP.NET ساخته شده است، باید از سرور ویندزوی استفاده کنید. اگر کسب‌وکار شما از Microsoft Exchange به‌عنوان بستر خدمات ایمیل شرکتی و از Microsoft Sharepoint برای مدیریت پروژه بهره می‌برد، نیز وضعیت مشابهی پیش روی شما است.

هرچه کسب‌وکار شما بیشتر به برنامه‌های ویندوز وابسته باشد، احتمال نیاز به میزبانی ویندوز بیشتر است. استفاده از هاست ویندوز به شما اطمینان می‌دهد که پلتفرم میزبان از همه‌ی برنامه‌های موردنیازتان پشتیبانی می‌کند.

۳. استفاده‌ی آسان از قابلیت‌های هاست ویندوز با Plesk
همان‌طور‌که اشاره کردیم، میزبانی لینوکس بیشتر با کنترل‌پنل معروف و قدرتمند CPanel ارائه می‌شوند و هاست‌های ویندوزی نیز اکثراً کنترل‌پنل Plesk را دراختیار کاربران قرار می‌دهند. این پنل می‌تواند قابلیت‌های سرور ویندوزی را به‌طور‌مستقیم دردسترس شما قرار دهد. اگرچه رابط کاربری سرور ویندوز گرافیکی است، Plesk ظاهری کاربرپسندتر دارد و استفاده از آن نیز آسان‌تر است.

Plesk با رابط‌ کاربری بصری خود، به شما اجازه می‌دهد چندین وب‌سایت و دامنه را ایجاد و مدیریت کنید. این پنل امکانات کامل و قدرتمندی برای مدیریت ایمیل ارائه می‌دهد و با سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب ازجمله وردپرس و دروپال و جوملا نیز سازگار است.

کنترل‌پنل Plesk از افزونه نیز پشتیبانی می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند از این ویژگی برای دسترسی به امکانات بیشتر استفاده کنند. ازجمله افزونه‌های مهم این پنل می‌توان به ابزار افزایش امنیت، ابزار بهبود عملکرد و... اشاره کرد.
birhosting Articles هاست ویندوز 5

معایب هاست ویندوز


اگرچه هاست ویندوز مزیت‌های زیادی دارد، باید به معایب آن نیز اشاره کنیم؛ معایبی که باعث می‌شود برخی افراد استفاده از هاست لینوکس را به آن ترجیح دهند.

۱. امنیت آن در سطح امنیت لینوکس نیست
وب‌سایت‌هایی که روی سرورهای ویندوزی اجرا می‌شوند، در سال‌های اخیر بارها قربانی حمله‌های باج‌افزاری قرار گرفته‌اند؛ درحالی‌که این مسئله در هاست‌های لینوکسی کمتر مشاهده شده است. به‌همین‌دلیل، میزبانی لینوکس برای حفط امنیت گزینه‌ی بهتری به‌حساب می‌آید. امنیت برای وب‌سایت‌های تجاری بسیار مهم است؛ به‌خصوص اگر محصولاتی را ازطریق وب‌سایت می‌فروشید، شاید اطلاعات مالی حساسی از مشتریان دریافت کنید.
درحالی‌که میزبان لینوکس ازنظر امنیت در جایگاه بهتری از میزبانی ویندوز قرار دارد، عوامل متعددی وجود دارد که روی امنیت وب‌سایت تأثیر می‌گذارند. حتی روی سرورهای ویندوزی نیز می‌توان با انجام برخی اقدامات، مطمئن شد که وب‌سایت دربرابر حمله‌ی هکرها امنیت کافی را دارد.

۲. قیمت بیشتر
هزینه‌ی میزبانی ویندوز کمی بیشتر از هاست لینوکس است؛ اما تفاوت‌ قیمت آن‌ها خیلی زیاد نیست. به‌هرحال، قبل از انتخاب میزبان ویندوز باید این نکته را هم مدنظر قرار دهید و قیمت آن را با نمونه‌های لینوکسی مقایسه کنید.

۳. پایداری کمتر
سرورهای لینوکس به پایداری بسیار زیاد معروف‌اند. آن‌ها به‌ندرت به راه‌اندازی مجدد نیاز دارند و می‌توانند به‌راحتی بسیاری از عملکردها را به‌طور‌هم‌زمان انجام دهند. درمقابل، سرورهای ویندوزی در مدیریت مداوم تعداد زیادی برنامه و انجام هم‌زمان وظایف مختلف کمی مشکل دارند. سرورهای ویندوز مانند هر فناوری وب دیگری در طول زمان بهبود یافته‌اند و می‌توان انتظار داشت این روند همچنان ادامه پیدا کند.
به‌هرحال، پایداری یکی از ویژگی‌هایی است که برای برخی وب‌سایت‌ها تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد. وقتی شرکت میزبان وعده‌ی آپ‌تایم ۹۹ درصد ازائه می‌دهد؛ یعنی وب‌سایتتان در ۹۹ درصد مواقع دردسترس خواهد بود. بدین‌ترتیب، قبل از سفارش هاست ویندوز به آپ‌تایم سرویس‌دهنده توجه کنید.

پست های توصیه شده