مدل TCP/IP چیست؟

BirHosting TCP/IP index
توسط

مدل TCP/IP روش پیش فرض ارتباط داده در اینترنت است. این توسط وزارت دفاع ایالات متحده برای امکان انتقال دقیق و صحیح داده ها بین دستگاه ها ایجاد شده است. پیام‌ها را به بسته‌ها تقسیم می‌کند تا در صورت بروز مشکل در حین انتقال، مجبور به ارسال مجدد کل پیام نشوید. بسته ها پس از رسیدن به مقصد به طور خودکار دوباره جمع می شوند. بسته به اینکه مسیر اصلی مورد استفاده متراکم شود یا در دسترس نباشد، هر بسته می تواند مسیر متفاوتی را بین کامپیوتر مبدأ و مقصد طی کند.

TCP/IP وظایف ارتباطی را به لایه هایی تقسیم می کند که فرآیند را استاندارد نگه می دارد، بدون اینکه ارائه دهندگان سخت افزار و نرم افزار خودشان مدیریت را انجام دهند. بسته های داده باید قبل از دریافت توسط دستگاه مقصد از چهار لایه عبور کنند، سپس TCP/IP از لایه ها به ترتیب معکوس عبور می کند تا پیام را به فرمت اصلی خود برگرداند.

به عنوان یک پروتکل مبتنی بر اتصال، TCP یک ارتباط بین برنامه‌ها یا دستگاه‌ها برقرار می‌کند تا زمانی که تبادل داده‌ها به پایان برسد. تعیین می‌کند که چگونه پیام اصلی باید به بسته‌ها، شماره‌ها تقسیم شود و بسته‌ها را دوباره جمع‌آوری کند، و آنها را به دستگاه‌های دیگر در شبکه مانند روترها، دروازه‌های امنیتی و سوئیچ‌ها ارسال کند و سپس به مقصد ارسال کند. 

TCP همچنین بسته‌ها را از لایه شبکه ارسال و دریافت می‌کند، انتقال بسته‌های حذف شده را مدیریت می‌کند، کنترل جریان را مدیریت می‌کند و اطمینان می‌دهد که همه بسته‌ها به مقصد خود می‌رسند

BirHosting tcpIP

TCP/IP از یک دست دادن سه طرفه برای برقراری ارتباط بین یک دستگاه و یک سرور استفاده می کند، که تضمین می کند چندین اتصال سوکت TCP می توانند به طور همزمان در هر دو جهت منتقل شوند. هم دستگاه و هم سرور باید قبل از شروع ارتباط، بسته‌ها را همگام‌سازی و تأیید کنند، سپس می‌توانند اتصالات سوکت TCP را مذاکره، جدا کرده و انتقال دهند.

آیا بسته های داده در این مدل خصوصی هستند؟

بسته های داده شده ارسال شده از طریق TCP/IP می خصوصی، به این معنی که توان آنها را دید یا رهگیری کرد. به همین دلیل، امکان استفاده از شبکه‌های Wi-Fi عمومی برای ارسال داده‌های خصوصی و اطمینان از رمزگذاری اطلاعات ضروری است. یکی از رمزگذاری های به اشتراک گذاشته شده از طریق TCP/IP از طریق شبکه خصوصی مجازی (VPN) است.

BirHosting tcpIP2

۴ لایه مدل TCP/IP

  1. لایه پیوند داده: لایه پیوند داده نحوه ارسال داده ها را مشخص می کند، عمل فیزیکی ارسال و دریافت داده را انجام می دهد و مسئول انتقال داده ها بین برنامه ها یا دستگاه های موجود در شبکه است. این شامل تعریف نحوه سیگنال‌دهی داده‌ها توسط سخت‌افزار و سایر دستگاه‌های انتقال در یک شبکه، مانند درایور دستگاه رایانه، کابل اترنت، کارت رابط شبکه (NIC) یا شبکه بی‌سیم است
  2. لایه اینترنت: لایه اینترنت وظیفه ارسال بسته ها از یک شبکه و کنترل حرکت آنها در سراسر شبکه را بر عهده دارد تا اطمینان حاصل شود که به مقصد می رسند. این توابع و رویه‌ها را برای انتقال توالی داده‌ها بین برنامه‌ها و دستگاه‌ها در سراسر شبکه فراهم می‌کند.
  3. لایه حمل و نقل: لایه انتقال وظیفه ایجاد یک ارتباط داده ای محکم و قابل اعتماد بین برنامه یا دستگاه اصلی و مقصد مورد نظر آن را بر عهده دارد. این سطحی است که داده ها به بسته ها تقسیم می شوند و برای ایجاد یک دنباله شماره گذاری می شوند. سپس لایه انتقال تعیین می کند که چه مقدار داده باید ارسال شود، به کجا و با چه سرعتی ارسال شود. تضمین می کند که بسته های داده بدون خطا و به ترتیب ارسال می شوند و تأیید می کند که دستگاه مقصد بسته های داده را دریافت کرده است.
  4. لایه برنامه: لایه کاربردی به برنامه هایی اطلاق می شود که به TCP/IP نیاز دارند تا به آنها در برقراری ارتباط با یکدیگر کمک کند. این سطحی است که کاربران معمولاً با آن تعامل دارند، مانند سیستم‌های ایمیل و پلتفرم‌های پیام‌رسان.

پست های توصیه شده