spaceX چیست؟

birhosting spaceX 2
توسط

spaceX یک شرکت هوافضای آمریکایی است که در سال ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک تاسیس شد و به آغاز دوره پرواز های فضایی تجاری کمک کرد. نام آن به طور کامل Space Exploration Technologies Corporation است. دفتر مرکزی اسپیس ایکس در هاثورن کالیفرنیا، قرار دارد.سایت های دیگر آن شامل تأسیسات پرتاب در کیپ کاناورال، فلوریدا، و پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا است.

اسپیس ایکس در سال ۲۰۰۶ یک وسیله نقلیه تحویلی را با نام دراگون رونمایی کرد. و سپس با فالکون دنبال شد که برای بلند کردن انسان و محموله به مدار طراحی شده بود. همچنین اسپیس ایکس یکی از قدرتمند ترین ها در صنعت پرتاب و هوافضا در سراسر جهان است ، زیرا خدمات آن نسبت به خیلی از رقبای خود ارزان تر است و برای ارسال محموله ها و فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) و همچنین پرتاب ماهواره ها به سطح زمین، همکاری بسیار نزدیکی با ناسا دارد.

تاریخچه

اسپیس ایکس در سال ۲۰۰۶ قبل از اینکه حتی یک پرواز آزمایشی انجام دهد ، ۲۷۸ میلیون دلار از ناسا تحت برنامه خدمات حمل و نقل مداری تجاری (COTS) آژانس را دریافت کرد. این برنامه برای تشویق توسعه شرکت های صنعتی خصوصی برای ساختن سیستم هایی ایجاد شد که بتواند محموله را به ایستگاه فضایی بین المللی حمل کند. در نهایت قراردادی برای ۱۲ پرواز به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار دریافت کرد.

قبل از اینکه اسپیس ایکس اولین پرواز وفقیت آمیز خود را یعنی فالکون ۱ را انجام دهد ، سال ها آزمون و خطا را کنار گذاشت. ظرفیت بارگذاری فالکون ۱ تنها۵۷۰ کیلوگرم بود. سرانجام اسپیس ایکس فالکون ۹ را تولید کرد که می‌توانست دراگون و ۱۳۱۵۰ کیلوگرم بار را بلند کند.

فالکون ۹ اولین پرواز خود را در ژوئن ۲۰۱۰ انجام داد. پس از چند شکست، اولین بار خود را در می ۲۰۱۲ تحت یک پرواز آزمایشی برای برنامه COTS به ایستگاه فضایی تحویل داد. اولین پرواز تجاری  آن به ایستگاه فضایی در اکتبر ۲۰۱۲ انجام شد.

اسپیس ایکس سفینه فالکون دیگری به نام فالکون هوی (Heavy) را تولید می کند که اساسا آن شامل سه فالکون ۹ است که در کنار هم بسته شده اند تا محموله ای سنگین تر را تا ۶۳۸۰۰ کیلوگرم بلند کنند و اولین بار درسال ۲۰۱۸ آزمایش شد.

آینده ی spaceX

ایلان ماسک بارها گفته است که مدار زمین مقصد نهایی اسپیس ایکس نیست. او قصد دارد از کنار ماه عبور کند، فضانوردان را به مریخ برساند و با خیال راحت آنها را بازگرداند.

قدم بعدی اسپیس ایکس یک موشک بزرگ به نام استارشیپ است که نیروی رانشی آن بیش از دو برابر فالکون هوی است. این یک موشک نسل بعدی است که برای پیشی گرفتن از قدرت موشک های Saturn V که در ابتدا فضانوردان را به ماه می فرستاد، طراحی شده است.

استارشیپ کلید هدف SpaceX برای ایجاد یک پایگاه انسانی دائمی و خودکفا در مریخ است. اسپیس ایکس قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ اولین استارشیپ را آماده پرتاب کند و در سال های بعد ناوگانی از آنها را تولید کند.

اسپیس ایکس همچنین در برنامه ی Artemis ناسا برای بازگشت به ماه تا سال ۲۰۲۴ مشارکت دارد. در آوریل ۲۰۲۱، ناسا اعلام کرد که قصد دارد بخشی از بودجه خود را برای Artemis برای استخدام پیمانکاران مستقل استفاده کند. اسپیس ایکس قراردادی ۲.۹ میلیارد دلاری برای توسعه و راه اندازی یک فرودگر ماه برای استفاده توسط فضانوردان آرتمیس منعقد شد.
یکی دیگر از پروژه های اسپیس ایکس که در دست اقدام است Starlink است، یک شبکه اینترنت ماهواره ای جهانی متشکل از هزاران ماهواره که اسپیس ایکس از آن برای ارائه اینترنت پرسرعت جهانی استفاده می کند.


پست های توصیه شده