satan network tool

BirHosting satan index
توسط

 

ابزار مدیریت امنیت برای تجزیه و تحلیل شبکه ها (SATAN) یک اسکنر آسیب پذیری نرم افزار رایگان برای تجزیه و تحلیل کامپیوترهای تحت شبکه بود. SATAN با حضور در مجله PC و تهدیدهای وزارت دادگستری ایالات متحده، توجه بسیاری از مخاطبان فنی را به خود جلب کرد. این یک رابط وب، با فرم‌هایی برای وارد کردن اهداف، جداول برای نمایش نتایج، و آموزش‌های حساس به زمینه که هنگام یافتن یک آسیب‌پذیری ظاهر می‌شد، کامل می‌شد.

 
BirHosting satan

شرح

این ابزار توسط Dan Farmer و Wietse Venema ساخته شده است. نیل گیمن این اثر هنری را برای مستندات SATAN کشید.

SATAN برای کمک به مدیران سیستم ها طراحی شده است تا فرآیند آزمایش سیستم های خود را برای آسیب پذیری های شناخته شده ای که می توانند از طریق شبکه مورد سوء استفاده قرار گیرند، خودکار کنند. این به ویژه برای سیستم های شبکه ای با میزبان های متعدد مفید بود. مانند بسیاری از ابزارهای امنیتی، برای اهداف خوب یا مخرب مفید بود - همچنین برای مزاحمان احتمالی که به دنبال سیستم‌هایی با حفره‌های امنیتی هستند مفید بود.

SATAN بیشتر در Perl نوشته شده بود و از یک مرورگر وب مانند Netscape، Mosaic یا Lynx برای ارائه رابط کاربری استفاده می کرد. این رابط کاربری آسان، فرآیند اسکن را هدایت کرده و نتایج را در قالب خلاصه ارائه می دهد. علاوه بر گزارش وجود آسیب‌پذیری‌ها، SATAN همچنین مقادیر زیادی از اطلاعات عمومی شبکه را جمع‌آوری کرد، مانند اینکه کدام میزبان‌ها به زیرشبکه‌ها متصل هستند، چه نوع ماشین‌هایی هستند و چه خدماتی ارائه می‌دهند.

وضعیت

SATAN پس از اوج محبوبیت خود در دهه ۱۹۹۰ از محبوبیت سقوط کرد. SATAN در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و توسعه متوقف شد. در سال ۲۰۰۶، SecTools.Org یک نظرسنجی محبوبیت امنیتی انجام داد و فهرستی از ۱۰۰ ابزار تحلیل امنیت شبکه را به ترتیب محبوبیت بر اساس پاسخ های ۳۲۴۳ نفر تهیه کرد. نتایج نشان می‌دهد که SATAN با nmap، Nessus و تا حدی SARA (دستیار تحقیقاتی حسابرسی امنیتی) و SAINT جایگزین شده است.

BirHosting satan2

پست های توصیه شده