Sass چیست؟

BirHosting sass index
توسط

Sass مخفف کلمات Syntactically Awesome Stylesheets است که می توان آن را به عنوان یک افزونه برای css در نظر گرفت که کار با استایل ها را برای ما بسیار ساده می کند. به خصوص زمانی که فایل های css شما بسیار بزرگ و پیچیده باشند. Sass مدیریت و نگهداری استایل های css را ساده‌تر می‌کند. به لطف وجود متغیرها، mixins ها، nesting ها و وراثت در این پیش پردازنده، کد های نوشته شده کاملاً سازماندهی می شود.

این کار باعث می شود کار خود را سریعتر پیش ببریم. به خاطر داشته باشید زمانی که در Sass کدهای خود را مینویسیم، مرورگر ها نمی توانند این کدها را درک کنند و دلیل این عدم درک هم این است که کدهای نوشته شده به زبان css نیستند.

BirHosting sass

قابلیت‌ها

متغیرها

مانند دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی Sass نیز به شما اجازه می‌دهد که بتوانید متغیرهایی را تعریف کرده و اطلاعاتی را در آن‌ها قرار دهید. برای مثال می‌توانید مقدار یک رنگ را در یک متغیر قرار داده و در برنامه چندین بار از آن‌ استفاده کنید.

تودرتویی
Sass به شما اجازه می دهد از قواعد css برای تو در تویی استفاده کنید تو در تویی یک روش فوق العاده برای سازماندهی و ساختار دهی کدهای css است و به شما اجازه می دهد از تکرارهای غیرضروری پرهیز کنید.

Mixins
Mixins ها یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده Sass هستند. به صورت پایه ای یک Mixins به شما اجازه می دهد تعاریفی از css را که می خواهید از آنها در وبسایتتان استفاده مجدد انجام دهید، گروه‌بندی کنید. ما مقادیر را به صورت آرگومان ارسال می‌کنیم.

این کار باعث می‌شود Mixins ها قابلیت انعطاف بیشتری داشته باشند. Sass از دستور mixin@ برای تعریف Mixins ها استفاده کرده و از دستور include@ برای استفاده از آنها در برنامه بهره می‌برید.

توسعه/ارث‌بری

از دستورالعمل @extend تنها یک بار در فایل Sass استفاده می‌شود.

ایده این است که شما بتوانید از استایل مربوط به سلکتورهای دیگری ارث‌بری کنید و از آن ها استایل‌هایی را دریافت نمایید. هر جایی هم که احتیاج به موارد دیگر بود می‌توانید به سادگی آن را توسعه دهید.

Partial ها
Partialها فایل های کوچک Sass هستند که می توان آنها را در دیگر فایل های Sass استفاده کرد این کار باعث می شود فایل های css شما حالت ماژولار داشته باشند و عیب یابی آنها ساده تر شود. نام گذاری partial ها به صورت partial.scss_ است.

عملگر

داشتن قابلیت انجام عملیات‌ها مطمئنا می‌تواند قابلیت‌های بسیار بیشتر دیگری را به شما بدهد. برای مثال می‌توانید مقادیر پیکسل را به درصد تبدیل کنید. شما در این حالت به توابع استاندارد ریاضی مانند جمع، تفریق، ضر و تقسیم دسترسی دارید. البته باید گفت که این توابع قابلیت ترکیب شدن با همدیگر و ایجاد محاسبات پیچیده‌تر را نیز دارند.

در کنار این موارد Sass توابع داخلی دیگری را نیز دارد که در کار با اعداد به شما کمک می‌کند.

BirHosting sass2

چگونه Sass را نصب کنیم؟

نرم افزار خط دستور سیستم عامل خود را اجرا کنید. در مک نام این نرم افزار Terminal.app است و آن را میتوانید در پوشه Utilities بیابید. در ویندوز باید در پنجره Run دستور Cmd را اجرا کند. برای نصب Sass باید از دستور Gems که از دستورات Ruby است استفاده کنید. کد زیر را در خط فرمان تایپ کنید.

gem install sass

این دستور برای شما نرم افزار Sass و تمام متعلقات آن را نصب می کند.

کنترل مجدد:

در حال حاضر باید Sass بر روی سیستم نصب شده باشد. ولی بهتر است از نصب آن اطمینان حاصل کنید. برای اینکار دستور زیر را چک کنید.

sass -v

شما باید پیام زیر را دریافت کنید:

Sass 3.5.1.

ممکن است نسخه آن با توجه به زمانی که شما این کد را اجرا می کنید. با اعداد بالا متفاوت باشند. در هر حال اگر شما نام Sass به همراه نسخه آن را مشاهده کنید، به معنی آن است که نرم افزار Sass با موفقیت روی سیستم شما نصب شده است.

فایل ها با پسوند Sass ایجاد میشود برای استفاده از این فایل ها در وب باید آنها را به Css تبدیل کرد. برای اینکار از دستور sass input.scss output.css در خط فرمان استفاده کنید. برای مشاهده فایل ها و پوشه ها میتوانید از دستور –watch استفاده کنید. به دستور زیر نگاه کنید.

sass --watch app/sass:public/stylesheets

ویژگی های پلتفرم SASS

۱- سازگاری با CSS
Sass با تمام نسخه های Css سازگار است. این سازگاری برای تولید کنندگان Sass از اهمیت بالایی برخوردار بوده و کاربران میتوانند، از هر کتابخانه Css استفاده کنند. بصورت کلی سه کتابخانه Css به نام های Css1,css2,css3 میان کاربران پرطرفدار هستند.

۲- تکامل یافته بودن Sass
Sass بیش از ده سال است که در حال تولید، عرضه، توسعه است و اکنون به سطحی رسیده است که کاربران براحتی میتوانند به عنوان یک نرم افزار حرفه ای برای تولید استایل صفحات وب از آن استفاده کنند.

۳- کاربران Sass
امروزه از پلتفرم Sass بصورت تخصصی استفاده می شود، و بسیاری از تولید کنندگان حرفه ای صفحات وب از آن بعنوان زبان برنامه نویسی Css استفاده می کنند. Sass توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان و شرکت های برنامه نویسی فراوانی در سراسر دنیا پشتیبانی می شود.


پست های توصیه شده