SaaS، PaaS و IaaS: یک مرور کلی

birhosting overview index
توسط

در حالی که اکثر شرکت‌ها در حال حاضر اغلب از استفاده از گزینه‌های نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) مبتنی بر ابر سود می‌برند، مناطقی مانند پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS) و زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS) ممکن است چیزی شبیه به یک راز در آن باقی بمانند.

آنچه در ادامه می آید مروری بر SaaS، PaaS و IaaS و چند بینش در مورد مزایای نسبی آنها است.

birhosting overview1

SaaS

SaaS یک مدل ساده است که حتی برای مدیرانی که از نظر فنی کمتر فکر می کنند به راحتی می توانند مزایای آن را تشخیص دهند. آفیس ۳۶۵ مایکروسافت احتمالاً یکی از بی‌درنگ‌ترین نمونه‌های سودمندی SaaS تقریباً برای هر شرکتی است.

در روزهای اولیه، نرم افزار آفیس مایکروسافت (Word، Excel، Outlook، و غیره - نرم افزار همه جا حاضر برای یک دفتر مدرن) مستقیماً از شرکت بر روی سی دی ها خریداری شد و به صورت دستی روی رایانه های شخصی تجاری نصب شد.

این به معنای در دسترس بودن کارکنان برای انجام تاسیسات و ارائه خدمات عیب یابی در صورت بروز مشکلات نرم افزاری بود.

همان عضو کارمند مسئول افزودن وصله‌ها و به‌روزرسانی‌ها خواهد بود. هنگامی که آخرین نسخه نرم افزار وارد شد، این به معنای به روز رسانی چندین رایانه شخصی بود، و دوباره، شما به شخصی برای انجام این کار نیاز داشتید. این روزها آسان تر است - نرم افزار در فضای ابری است.

با آفیس ۳۶۵، مایکروسافت مسئول میزبانی نرم افزار به جای قرار گرفتن بر روی دیسک است. به راحتی بر روی رایانه بارگیری می شود و تحویل به روز رسانی ها و نصب وصله ها توسط خود مایکروسافت مدیریت می شود. هنگامی که آخرین نسخه نرم افزار در دسترس می شود، مجدداً نصب خودکار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود.

به غیر از آفیس ۳۶۵، نمونه‌های متعدد دیگری از گزینه‌های SaaS وجود دارد که یک مدیر تجاری ممکن است با آنها آشنا باشد.

به عنوان مثال، Salesforce، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یک شرکت را مدیریت می کند. با صرفه جویی در هزینه ها در سرورها و تعمیر و نگهداری، داده های مشتری شما مستقیماً در فضای ابری ذخیره می شود و با استفاده از هر رایانه شخصی یا دستگاه دستی به صورت آنلاین از هر نقطه از جهان در دسترس است.

Cisco Webex Meetings مثال دیگری است که بدون نیاز به راه‌اندازی سیستم، با نیازهای کنفرانس ویدیویی و پیام‌های گروهی شما سروکار دارد.

نمونه های بی شمار دیگری وجود دارد.

birhosting overview3

PaaS

PaaS برای رسیدگی به مجموعه دیگری از مشکلات طراحی شده است. همه مسائل تجاری با «یک سایز متناسب با همه نرم افزارها مانند Office 365» حل نمی شود.

کسب‌وکارها اغلب نیازمندی‌های تجاری منحصربه‌فرد و خاصی دارند و برای رفع آن‌ها باید برنامه‌های کاربردی منحصربه‌فردی ایجاد کنند که عملکردهای خاصی را انجام دهند.

در گذشته، این البته به معنای داشتن یک برنامه نویس و راه اندازی محیطی بود که در آن کدنویسی و تست نرم افزار امکان پذیر بود. این معمولاً به یک سرور نیاز داشت و فراتر از آن، شرکت‌ها باید سرورها را با نرم‌افزار گران‌قیمت بارگذاری می‌کردند که یک برنامه‌نویس برای انجام کار خود از آن استفاده می‌کرد.

این روزها همه چیز را می توان در فضای ابری انجام داد.

اکثر برنامه‌ها اکنون در یک محیط ابری اجرا می‌شوند و یک ارائه‌دهنده PaaS زیرساختی را برای ایجاد برنامه‌های مبتنی بر ابر فراهم می‌کند. ارائه دهندگان PaaS ابزارهای مورد نیاز را برای ایجاد برنامه های نرم افزاری که در فضای ابری میزبانی می شوند ارائه می کنند (خواه یک ابر خصوصی داخلی باشد، چه در یک ابر عمومی مانند AWS یا Azure، یا ترکیبی از این دو ترکیبی).

اگر شرکت شما بیش از یک نفر دارد که برنامه‌ها را توسعه می‌دهند، PaaS می‌تواند با راه‌اندازی حساب‌ها و مدیریت منابعی که هر برنامه‌نویس استفاده می‌کند، از توسعه اپلیکیشن پشتیبانی کند.

بدیهی است، اگر زیرساخت توسعه موجود ندارید، جمع کردن همه چیز مورد نیاز با هم هزینه دارد - اغلب هزینه هنگفتی.

PaaS به معنای واقعی کلمه همه چیزهایی را که در فضای ابری نیاز دارید ارائه می‌کند و همه آن‌ها توسط شخص ثالث مدیریت می‌شود – در بسیاری از موارد، این می‌تواند ۸۰٪ یا بیشتر از هزینه را کاهش دهد.

با این حال، دلایل متعددی وجود دارد که چرا شرکت ها ممکن است زیرساخت توسعه فعلی خود را به نفع PaaS کنار بگذارند.

یک زیرساخت PaaS همچنین می تواند بسیاری از فرآیندهای توسعه را که قبلاً باید به صورت دستی انجام می شد، خودکار کند. بدیهی است که این باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود و برنامه را سریعتر راه اندازی می کند.
اگر فرآیندها خودکار باشند، ممکن است نیازی به مشارکت افراد زیادی نداشته باشید، یعنی صرفه جویی در کاهش نیروی انسانی. و خودکار بودن PaaS می‌تواند تغییرات را آسان‌تر اجرا کند و مدیریت توسعه چندین برنامه را بسیار آسان‌تر کند. یک زیرساخت PaaS همچنین می تواند مدیریت کند که چه کسی از سیستم استفاده می کند و امنیت را سخت تر می کند.

IaaS

اکثر شرکت‌های مدرن نیازمندی‌های فناوری اطلاعات هستند و بسته به نیاز آنها می‌تواند شامل داشتن یک مرکز داده اختصاصی و پوشش هزینه‌های هنگفت ذاتی چنین کاری باشد. IaaS گزینه ای برای انتقال چنین زیرساختی به فضای ابری فراهم می کند.

IaaS برای مدیریت زیرساخت مرکز داده رویکرد «خودت انجام بده» را به شرکت‌ها ارائه می‌کند و از هزینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیش از حد مورد نیاز برای راه‌اندازی یک زیرساخت مؤثر جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، پرداخت برای IaaS بر اساس استفاده است.

Iaas یک رویکرد سودمند ارائه می دهد، بنابراین به همین ترتیب، شما فقط هزینه برقی را که در دفتر خود استفاده می کنید، پرداخت می کنید، فقط برای زیرساخت فناوری اطلاعاتی که استفاده می کنید هزینه می پردازید.

به جای اجاره سرور و ظرفیت زیرساختی که قرار نیست فقط در صورت نیاز از آن استفاده کنید، IaaS به طور خودکار (یا در صورت درخواست) هر منبع اضافی مورد نیاز را اضافه می کند و زمانی که دیگر مورد نیاز نیست آنها را حذف می کند.

اگر سخت‌افزار خود را برای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود خریداری کرده‌اید، مسئولیت نگهداری – نرم‌افزار، سیستم‌عامل‌ها و غیره بر عهده شماست، و این تفاوت بین IaaS و PaaS است. با IaaS شما فقط زیرساخت را بدست می آورید و آن را به عنوان زیرساخت خود حفظ می کنید.

ارائه دهندگان اغلب خدمات اضافی را برای متمایز کردن پیشنهادات خود ارائه می دهند، اما در هسته آن، شما زیرساخت را در فضای ابری دریافت می کنید و خودتان آن را مدیریت می کنید.

شما می توانید تمام زیرساخت های فیزیکی شرکت خود را جایگزین کنید یا فقط بخشی از آن را به صورت ترکیبی جایگزین کنید. هر رویکردی که باشد، مانند PaaS، IaaS مقیاس پذیر است و به طور خودکار منابع مورد نیاز شرکت شما را مدیریت می کند.

birhosting overview4

سایر گزینه های "به عنوان سرویس"

به غیر از SaaS، IaaS و PaaS، تعداد زیادی از اصطلاحات دیگر وجود دارد که در حال حاضر برای توصیف گزینه‌های «به‌عنوان سرویس» استفاده می‌شوند - BaaS، CaaS، DBaaS و DaaS فقط چند مورد را نام برد.

هر یک از این گزینه‌ها بر جنبه خاصی از نیازمندی‌های IT شما تمرکز می‌کنند، اما زمانی که برای لحظه‌ای عقب‌نشینی می‌کنید، می‌بینید که هر کدام یک مزیت اصلی را ارائه می‌کنند – دانشی که تخصص شخص ثالث در حال مدیریت IT شما است.

دیگر لازم نیست دائماً نگران این باشید که آیا قطعی یا مشکل فناوری اطلاعات رخ خواهد داد - این نگرانی دیگران است و هر کسی که در مورد آن نگران است برای مقابله با هر مشکلی که ممکن است با آن مواجه شود بهتر از شما موقعیت دارد.

به همین دلیل، گزینه‌های SaaS، IaaS، PaaS و دیگر گزینه‌های «به‌عنوان سرویس» به احتمال زیاد در نهایت بر بازارهای نسبی خود تسلط پیدا می‌کنند و عملکردهای فناوری اطلاعات را از شرکت‌هایی که به آن‌ها نیاز دارند دور می‌کنند.

نظر شما در مورد SaaS، PaaS و IaaS چیست؟

آیا مزایای دیگری وجود دارد که از دست داده ایم؟


پست های توصیه شده