Power Delivery چیست؟

Power Delivery چیست؟
توسط

برای سال ها، ما شاهد توسعه فوق العاده سریع در بخش فناوری جدید هستیم. هر ساله صدها دستگاه هوشمند و راه حل های نوآورانه وارد بازار می شوند. هدف هر یک از آنها تسهیل و بهبود زندگی روزمره کاربران است. یکی از نوآوری های جالب و قابل توجه، فناوری Power Delivery (PD) است.

Power Delivery چیست؟
فناوری مبتنی بر Power Delivery از یک درگاه USB-C برای شارژ دستگاه ها استفاده می کند. مزیت بزرگ این راه حل این است که PD امکان شارژ سریع دستگاه های الکترونیکی کوچک مانند تلفن های همراه یا هدفون های بی سیم و همچنین دستگاه هایی با ابعاد بزرگتر مانند لپ تاپ یا تبلت را می دهد.

یک گزینه شارژ همه کاره و بسیار کاربردی است. فرقی نمی کند که دستگاه روی اندروید، مایکروسافت یا iOS اجرا شود.

مزیت بسیار مهم این فناوری این است که با هر بار اتصال دستگاه به شارژر، حداکثر توانی که می توان تجهیزات را با آن شارژ کرد مشخص می شود. به لطف این ما می توانیم مطمئن باشیم که پارامترهای شارژ همیشه به طور بهینه با دستگاه ما مطابقت دارند.

یکی از ویژگی های مهم شارژرهای با PD، عملکرد در چندین پروفیل ولتاژ است. در هر نسخه Power Delivery پروفایل ها با توجه به نوع دستگاه در حال شارژ انتخاب می شوند.

انتخاب شارژر

اگرچه خرید شارژر جدید برای تلفن و ساعت یا کتابخوان ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما این کاملاً درست نیست.در گذشته، هر تولید کننده لوازم الکترونیکی شارژرهای مخصوص محصول را ارائه می کرد.

امروزه، دستگاه‌های شارژ به یک استاندارد میکرو یو‌اس‌بی و در سال‌های اخیر به USB-C برای نگرانی محیط‌ زیست استاندارد می‌شوند.

این به طور قابل توجهی تعداد دستگاه های الکترونیکی تولید شده در هر سال و در نتیجه میزان زباله های الکتریکی را کاهش می دهد. اگرچه بسیاری از دستگاه ها دارای پورت شارژ یکسانی هستند، اما ارزش توجه به پارامترهای شارژر را دارد که ما آن را به تلفن یا تبلت خود وصل می کنیم. ولتاژ شارژ (V) و قدرت جریان (A) پارامترهای بسیار مهمی هستند.

شارژرهای اصلی که به همراه دستگاه شما ارائه می شوند به گونه ای طراحی شده اند که آن را به طور کارآمد و ایمن شارژ کنند.در مورد جایگزین ها باید به درجه قدرت آنها توجه ویژه ای داشته باشید و به توضیحات سازنده مراجعه کنید.

البته اکثر تلفن‌ها یا لپ‌تاپ‌های مدرن تعدادی ویژگی ایمنی دارند که تجهیزات را از بارگذاری بیش از حد محافظت می‌کند. با این حال، انتخاب نامناسب منبع تغذیه می تواند صدمات جبران ناپذیری به باتری یا حتی کل سیستم منبع تغذیه وارد کند.

یک شارژر برای چندین دستگاه

به لطف فناوری مدرن Power Delivery، کاربران می توانند از یک شارژر برای چندین دستگاه استفاده کنند. بدون اینکه نگران آسیب دیدن باتری باشید.

اگر تلفن، تبلت یا لپ تاپ شما از PD پشتیبانی می کند، سیستم به طور مستقل پارامترهای شارژ را تعیین و تنظیم می کند تا در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.منبع تغذیه در چنین حالتی حتی اگر قادر به تامین ۱۰۰ وات برق باشد، پارامترهای خود را به گونه ای تنظیم می کند که از حداکثر مقادیر برای یک دستگاه تجاوز نکند.این باعث صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه می شود.

دیگر لازم نیست به این فکر کنیم که کدام شارژر را برای دستگاه انتخاب کنیم. حتی اگر تجهیزات ما از نظر فنی قدیمی تر باشد و مطابق با PD نباشد، می توانیم از چنین شارژری نیز استفاده کنیم.

در این حالت منبع تغذیه معمولاً کمترین توان ممکن را در حدود ۵ وات می گیرد. بسیاری از مردم حتی نمی دانند شارژر چه ولتاژی را به گوشی آنها می دهد.

آیا راه حل های دیگری وجود دارد؟

Power Delivery تنها فناوری موجود در بازار نیست که امکان شارژ سریع تجهیزات الکترونیکی را فراهم می کند. همچنین ارزش نگاهی به راه حل تجاری کوالکام به نام شارژ سریع را دارد.هر دو راه حل برای امکان شارژ سریع و ایمن باتری در تجهیزات مورد نظر کاربر طراحی شده اند.

فناوری QC مانند PD دائما در حال توسعه و بهبود است. Quick Charge 5 آخرین استاندارد کوالکام است. این به شما امکان می دهد باتری گوشی خود را در عرض ۵ دقیقه تا حدود ۵۰ درصد شارژ کنید، در حالی که انتظار می رود شارژ کامل باتری تنها در ۱۵ دقیقه انجام شود.

جالب است که دستگاه‌های دارای QC 5 به طور مداوم داده‌های مربوط به وضعیت باتری خود را ارسال می‌کنند.

یک شارژر سازگار، بر اساس تجزیه و تحلیل این داده ها، قدرت شارژ را تنظیم می کند و نه تنها جریان، بلکه ولتاژ خروجی را نیز تغییر می دهد.

علاوه بر این، نسخه قدیمی‌تر Quick Charge 4.0 مجهز به سیستم‌هایی برای جلوگیری از شارژ بیش از حد و داغ شدن باتری است و با استانداردهای USB-C و USB PD سازگار شده است.

منبع تغذیه قابل برنامه ریزی چیست؟

تقریباً هر سازنده گوشی هوشمند سیستم شارژ سریع مخصوص به خود را دارد که به دستگاه های خود اختصاص داده شده است. بنابراین، نیاز به استانداردسازی عملکرد فناوری شارژ سریع ایجاد شد.در پاسخ، پروتکل منبع تغذیه قابل برنامه ریزی PPS ایجاد شد.

این یک طرح شارژ است که می توان از آن برای شارژ دستگاه های مختلف صرف نظر از برند استفاده کرد.

اجازه می دهد تا مقادیر نه تنها جریان شارژ، بلکه ولتاژ را نیز اصلاح کنید. این باعث می شود باتری در برابر انرژی بیش از حد و گرمای بیش از حد محافظت شود.


پست های توصیه شده