Pervasive Computing

birhosting PervasiveComputing index
توسط

مقدمه :

فناوری دیجیتال در زندگی روزمره اکثریت مردم نفوذ کرده است - زنگ بیدار شدن، هشدار آب و هوا، ردیابی تناسب اندام، برنامه غذایی، برنامه سفر، خرید، ارتباطات، محل کار، اتومبیل، آموزش، امور مالی شخصی، سرگرمی و غیره. آمیختگی عمیق انسان و فناوری باعث شده است که از حضور برجسته آنها غافل شویم.

به گفته مارک وایزر که در سال ۱۹۹۱ اصطلاح رایانش همه جا حاضر را ابداع کرد، «انقلاب فناوری به امور روزمره، کوچک و نامرئی خواهد رفت...، عمیق‌ترین فناوری‌ها آن‌هایی هستند که ناپدید می‌شوند. آن‌ها خود را در تار و پود زندگی روزمره می‌بافند تا زمانی که از آن قابل تشخیص نیستند.»

امروزه، گسترش تلفن‌های هوشمند، ابر، دستگاه‌های اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، فناوری نانو، باتری فشرده و غیره باعث ایجاد شبکه‌ای هوشمند، یکپارچه، متصل به هم شده که افراد و اشیاء زیادی را به هم متصل می‌کند. این دستگاه‌ها و قابلیت‌ها به تکامل خود ادامه می‌دهند و ابزارهای جدیدی را برای حل مشکلات پیچیده با دقت بیشتر هدایت می‌کنند.

birhosting pervasive computing index

محاسبات فراگیر به چه معناست؟

محاسبات فراگیر یک روند نوظهور است که با تعبیه ریزپردازنده ها در اشیاء روزمره همراه است و به آنها اجازه می دهد اطلاعات را با هم ارتباط برقرار کنند. همچنین به عنوان محاسبات در همه جا شناخته می شود. اصطلاحات فراگیر و فراگیر به معنای «همه جا وجود دارد». سیستم های محاسباتی فراگیر کاملاً متصل و به طور مداوم در دسترس هستند.

ویژگی های کلیدی

برخی از ویژگی های کلیدی محاسبات فراگیر عبارتند از:

  • ۱-ظرفیت محاسباتی فوق سریع
  • ۲-قابلیت جاسازی شدن و به طور ناچیز قابل مشاهده یا آشکار شدن به عنوان یک شی خارجی
  • ۳-مصرف انرژی کم و باتری
  • ۴-حفظ حافظه داخلی
  • ۵-قابلیت درک محیط و پردازش سریع و مداوم آن
  • ۶-اتصال فعال از طریق شبکه بی سیم و اینترنت
  • ۷-امکان تفسیر/ترجمه زبان های مختلف به صورت نوشتاری یا گفتاری یا از طریق اشاره یا سایر محرک ها
  • ۸-قابلیت همکاری با سایر دستگاه ها
  • ۹-به راحتی قابل حمل
  • ۱۰-قابل اجرا بدون هیچ نظارت فعال انسانی
birhosting pervasive computing index

برخی از موارد استفاده از محاسبات فراگیر

  1. مراقبت های بهداشتی – یک اتاق نشیمن ساده را می توان با کمک حسگرهای بدن پوشیدنی هوشمند به یک واحد مراقبت بهداشتی تبدیل کرد که آمار حیاتی بیمار مانند ضربان قلب، فشار خون، ضربان نبض، دمای بدن، فعالیت تنفسی، اشباع اکسیژن را کنترل می کند. سطح گلوکز و حتی الکتروکاردیوگرام. همراه با نظارت از راه دور توسط مراکز مراقبت های بهداشتی، این موارد برای کسانی که مراقبت نمی کنند مانند افراد مسن یا مشکلات جسمی بسیار مفید است.
  2. حمل و نقل - در سیستم‌های عوارض الکترونیکی در بزرگراه‌ها و بزرگراه‌ها، سیستم‌های فراگیر به وسیله نقلیه مجهز به QR یا بارکد صادر شده اجازه می‌دهند تا به راحتی از مانع عبور کند. این سیستم از طریق یک کدخوان به طور خودکار خودروی ورودی را شناسایی کرده و هزینه عوارض را از حساب پیش پرداخت کسر می کند. چنین سیستم‌هایی همچنین ممکن است امکان تعامل با سیستم ناوبری خودروها را فراهم کنند، پیشنهاد/تخصیص جایگاه‌های پارکینگ و بلیط یا کمک به انتخاب هتل یا رستوران در طول سفر. همچنین می تواند به طور خودکار نزدیکترین ایستگاه پلیس یا ایستگاه خدمات خودرو یا بیمارستان را در مواقع اضطراری مانند تصادف جاده ای و غیره هشدار دهد.
  3. کشاورزی - در کشاورزی، سیستم های فراگیر از حسگرهایی برای اندازه گیری سلامت خاک، احساس شرایط جوی، رطوبت، رطوبت، نور خورشید و غیره استفاده می کنند و اطلاعات لازم را برای دستیابی به عملکرد محصول بالا و کاهش هزینه های عملیاتی در اختیار کشاورزان قرار می دهند. فن آوری بی سیم می تواند به کشاورزان کمک کند تا از آب عاقلانه استفاده کنند و شعار "محصول بیشتر در هر قطره" را تحقق بخشند. همراه با سنسورهای حرکتی و دوربین های مداربسته، همچنین می تواند در مورد آفات یا حیوانات ولگرد هشدار دهد. محاسبات فراگیر با استفاده از اجزای مختلف آن می‌تواند روش‌های کشاورزی را متحول کند.

پست های توصیه شده