pat چیست؟

BirHosting pat
توسط

PAT مخفف عبارت Port Address Translation و به معنی ترجمه آدرس پورت است. نحوه عملکرد PAT جایگزین کردن چند آدرس IP خصوصی با یک آدرس IP عمومی است. اگر سازمانی بخواهد تمام فعالیت پرسنلش فقط با یک آدرس IP انجام شود، از PAT استفاده می‌کند. اصلی ترین کاربرد PAT، اتصال کاربران یک مجموعه به اینترنت است.

Port Address Translation یا NAT with Overload از یک ویژگی خاص پروتکل TCP/IP استفاده می نماید که چندین IP محلی پشت یک IP ثبت شده در شبکه جهانی مخفی می گردند و با پورت ( تعداد پورت های موجود ۶۵۵۳۶ می باشد که از ۴۰۰۰ آن استفاده می شود) مشخص خواهند شد، هنگام دریافت پاسخ با توجه به اطلاعات موجود در روتر (چه IP آدرسی با چه شماره شماره پورتی ارتباط دارد) بسته ها به مبداء تحویل داده خواهند شد.

BirHostingpat

تشریح نحوه عملیات PAT:

  1. شبکه محلی با استفاده از IP آدرس های خارج از Internet Assigned Numbers Authority (یا IANA) همان IP های غیر قابل روتینگ پیکربندی می شود.
  2. مجموعه یک روتر را به عنوان NAT قرار میدهد، این روتر دارای محدوده IP آدرس های منحصر بفرد میباشد که توسط IANA در اختیار آن مجموعه قرار داده شده است.
  3. کامپیوتری از این مجموعه در خواست ارتباط با شبکه خارجی را اعلام می کند.
  4. روتر بسته اطلاعاتی را از کامپیوتر مبداء در داخل شبکه محلی دریافت می نماید.

۵.روتر آدرس IP داخلی و پورت را در جدول ترجمه آدرس ها ذخیره می نماید، یک IP رجیستر شده انتخاب می شود و همراه همان پورت در جدولی دیگر نگهداری می گردد تا هنگام دریافت امکان مطابقت وجود داشته باشد.

  1. هنگام دریافت یک بسته اطلاعاتی از مبداء توسط روتر، NAT Router آن بسته اطلاعاتی را بررسی می نماید. سپس آدرس مقصد و پورت تغییر داده شده و به کامپیوتر مبداء ارسال می گردد، طی این جستجوها درصورتی که عدم وجود کامپیوتر مبداء ( و یا نادرست بودن آدرس) ثابت گردد آن بسته اطلاعات دور انداخته خواهد شد.

۷. کامپیوتر مبداء بسته اطلاعاتی تغییر یافته را دریافت می نماید، در این هنگام روتر در خواست کامپیوتر مبداء را برای مقصد مد نظر ارسال کرده و به محض دریافت پاسخ آن را به کامپیوتر داخلی تحویل خواهد داد

BirHostingpat

تفاوت NAT و PAT در چیست؟

همه ما تعاریف زیادی از NAT داریم ولی اگر بخواهیم به زبان ساده تر ان را شرح دهیم بدین معنی است که برای مثال روتری که در خانه دارید دارای یک Public IP هست و این ای پی شما را با دنیای بیرون مرتبط میکند فرض کنید شما در منزل با وسیله های متفاوتی از اینترنت استفاده میکنید که هر کدام از این وسیله ها در شبکه محلی خانگی خودتان دارای ای پی هستند که ان را از روتر دریافت میکنند و برای ارتباط و ارسال اطلاعات به روتر از این ای پی استفاده میکند و روتر نیز دستگاههای شما را با این ای پی ها شناسایی میکند

ولی زمانی که اطلاعات شما به روتر ارسال شد روتر همه این اطلاعات را نه با ای پی شبکه داخلی شما بلکه با همان public ip ارسال خواهد کرد یعنی در دنیای اینترنت شما با public ip شناخته میشوید سرویس NAT یا همان Network address translator وظیفه ترجمه ای پی شبکه داخلی به public ip را بعهده دارد ولی خوب حالا اینجا سوالی که پیش می اید فرض کنید شما چندین نفر هستید که از یک شبکه خانگی استفاده میکنید و اگر همه اطلاعات ارسالی این کاربران با یک ای پی واحد تبادل خواهد شد روتر چگونه تشخیص خواهد داد که کدام کاربر از کدام پورت این اطلاعات را ارسال کرده است ؟ در این بخش سرویس دیگری که خودش نیز زیر مجموعه از سرویس NAT میباشد وارد عمل میشود که PAT یا همان Port address translator نام دارد و پورت هایی که ارسال اطلاعات می نمایند را نیز ترجمه می نماید تا هدایت اطلاعات به پورت مناسب و مقصد خود به درستی انجام گیرد .


پست های توصیه شده