Packet Shaper چیست؟

BirHosting packet shaping
توسط

Packet Shaper یا Traffic Shaper تجهیزاتی در شبکه هستن که ترافیک رو قالب بندی و مدیریت میکنن . فرض کنید داخل سازمانی از سرویس های VoIP, HTTP, FTP استفاده میشه در اینجا ما میتونیم QoS استفاده کنیم (این رو جزعی از پکت شیپر در نظر بگیرید) . در واقع QoS میاد و برای هرکدوم از این سرویس ها یک پهنای باند جدا در نظر میگیره تا همیشه به صورت یک استاندارد در شبکه برای ما کار کنن . برای مثال ، شما از سرویس VoIP استفاده میکنید و به دلیل کمبود پهنای باند صدا قطع و وصل میشه خوب در اینجا برای حل این مشکل میتونید از سرویس QoS استفاده کنید و برای هرکدوم یک از موارد بالا یک پهنای باند جدا تعریف کنید .

در شبکه یعنی میزان رد و بدل شدن اطلاعات و Shaping یعنی شکل و ساختار دهی ، ترکیب این دو می شود ترکیب و شکل و ساختار دادن به ترافیک شبکه ، مفهوم Traffic shaping به عنوان Packet Shaping با توجه به مفهوم ذاتی شبکه یعنی استفاده از Packet در ارتباطات نیز مطرح می شود. اگر بخواهیم تعریف ساده ای از Traffic Shaping داشته باشیم می توانیم از ان به عنوان تنظیم کننده ترافیک انتقالی در شبکه برای اطمینان از رسیدن به یک درجه مناسب از کارایی ، کیفیت سرویس و بازگشت سرمایه است .

می دانیم که این تعریف خیلی کتابی و غیر ITPROیی است پس در واقع Traffic Shaping باعث می شود ما مطمئن شویم که همیشه شبکه ما برای یک سری داده انتقالی یک پیشفرض کیفیتی را ارائه می دهد ، برای مثال اولویت ترافیک در شبکه شما سرویس VoIP است و این Traffic Shaping برای شما این نوع ترافیک را با درجه اولویت بیشتری در زمان کمبود پهنای باند سرویس دهی می کند.

BirHostingpacketshaping

قابلیت ترافیک شیپینگ

اگر مسیر ارسال بسته در شبکه های کامپیوتری به جایی برسد که در آنجا سطح قابل توجهی از تصادف ها وجود داشته باشد، تاخیر می تواند به طرز چشمگیری بالا رود. برای جلوگیری از این امر و بررسی تاخیر می توان از ترافیک شیپینگ استفاده کرد. ترافیک شیپینگ وسیله ای برای کنترل حجم ترافیک ارسال شده به شبکه در یک دوره مشخص (bandwidth throttling) یا حداکثر سرعت ارسال ترافیک (محدود کردن نرخ ارسال – rate limiting) یا معیارهای پیچیده تری مانند الگوریتم generic cell rate است. این کنترل به روش های مختلف و به دلایل بسیاری قابل انجام می باشد، اگرچه Traffic Shaping همیشه توسط تاخیر بسته ها انجام می شود. ترافیک شیپینگ معمولا در لبه های شبکه برای ترافیک ورودی به شبکه اعمال می شود اما می تواند توسط منبع ترافیک (به عنوان مثال رایانه یا کارت شبکه) یا توسط یک عنصر در شبکه اعمال شود.

BirHostingpacketshaping

رایج ترین نوع ترافیک شیپینگ، ترافیک شیپینگ مبتنی بر برنامه است. در این نوع ترافیک شیپینگ ابتدا از ابزار انگشت نگاری برای شناسایی برنامه های مورد علاقه استفاده می شود که پس از آن مشمول سیاست های شیپینگ می باشند. برخی از موارد بحث برانگیز در ترافیک شیپینگ مبتنی بر برنامه، شامل پهنای باند ترافیک اشتراک فایل هایpeer-to-peer  است بسیاری از پروتکل های برنامه جهت رمزگذاری از ترافیک شیپینگ مبتنی بر برنامه استفاده می کنند.

نوع دیگر ترافیک شیپینگ، مبتنی بر مسیر می باشد که در این نوع Traffic Shaping بر اساس اطلاعات قبلی هاپ یا بعدی هاپ انجام می شود.


پست های توصیه شده