NVMe چیست؟

birhosting nvme index
توسط

NVMe (nonvolatile memory express) پروتکل دسترسی و انتقال ذخیره‌سازی جدید برای فلش و نسل بعدی درایوهای حالت جامد (SSD) است که بالاترین توان عملیاتی و سریع‌ترین زمان پاسخ‌دهی را برای انواع بارهای کاری سازمانی ارائه می‌دهد.
امروزه، هم در اپلیکیشن‌های مصرف‌کننده و هم در کسب‌وکار، کاربران انتظار دارند زمان پاسخگویی سریع‌تر باشد، حتی زمانی که خود برنامه‌ها بسیار پیچیده‌تر و وابسته به منابع هستند.
برای کمک به ارائه یک تجربه کاربری با پهنای باند بالا و تاخیر کم، این پروتکل از طریق یک گذرگاه PCI Express (PCIe) به حافظه فلش دسترسی پیدا می‌کند که از ده‌ها هزار صف فرمان موازی پشتیبانی می‌کند و بنابراین بسیار سریع‌تر از دیسک‌های سخت و معمولی است. معماری های فلش، که به یک صف فرمان محدود می شوند.

birhosting nvme1

مزایای این پروتکل برای ذخیره سازی داده ها

ذخیره سازی به وسیله این پروتکل خبر بزرگی در مرکز داده سازمانی است زیرا باعث صرفه جویی در زمان می شود.
برخلاف پروتکل‌های طراحی شده در روزگار درایوهای دیسک سخت مکانیکی، این پروتکل نه تنها از فضای ذخیره‌سازی حالت جامد، بلکه از پردازنده‌های چند هسته‌ای و گیگابایت حافظه امروزی نیز بهره می‌برد.
این پروتکل همچنین از مجموعه دستورات ساده برای تجزیه و دستکاری داده ها بهره می برد.

موارد استفاده

تعاملات بی‌درنگ با مشتری مانند امور مالی، تجارت الکترونیک و نمایندگی‌های فروش نرم‌افزار
هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی (ML)، داده های بزرگ و برنامه های تحلیلی پیشرفته
DevOps، به شما امکان می دهد تکرارهای بیشتری را در زمان کمتری اجرا کنید

NVMe بیش از فابریک (NVMe-oF)

این پروتکل چیزی بیش از ذخیره سازی فلش سریعتر است – همچنین یک استاندارد سرتاسری است که انتقال بسیار کارآمدتر داده ها را بین سیستم های ذخیره سازی و سرورها امکان پذیر می کند.
NVMe over Fabrics عملکرد و مزایای تأخیر این پروتکل را در بافت‌های شبکه مانند اترنت، کانال فیبر و InfiniBand گسترش می‌دهد.
IOPS بالاتر و تأخیر کاهش یافته را از پشته نرم افزار میزبان از طریق Data Fabric تا آرایه ذخیره سازی فراهم می کند.

birhosting nvme2

NVMe روی کانال فیبری

NetApp®ONTAP® امروز NVMe را از طریق کانال فیبر پشتیبانی می کند.
بسیاری از شرکت ها کل زیرساخت خود را در اطراف کانال فیبر به دلیل عملکرد و قابلیت اطمینان آن، به علاوه پشتیبانی آن از منطقه بندی و خدمات نام مبتنی بر پارچه ایجاد کرده اند.
برنامه هایی مانند پایگاه های داده هنگام استفاده از پروتکل NVMe/FC در مقایسه با FCP (پروتکل SCSI با اتصال کانال فیبر زیرین) بسیار سریعتر اجرا می شوند. ترافیک ONTAP NVMe/FC می‌تواند با ترافیک FCP در همان پارچه کانال فیبر باشد، بنابراین شروع کار با NVMe/FC آسان است. برای بسیاری از مشتریان با سیستم های ONTAP AFF، این به سادگی یک ارتقاء نرم افزار بدون اختلال است.

NVMe از طریق TCP

NVMe/TCP مانند NVMe/FC مسیری را برای دستیابی به NVMe-oF فراهم می‌کند، اما روی اترنت اجرا می‌شود و دستورات و داده‌ها را درون یک دیتاگرام TCP کپسوله می‌کند.
NVMe/TCP تعداد بیشتری از صف ها و مسیرهای صف را برای انتقال داده در مقایسه با iSCSCI فعال می کند که منجر به افزایش قابل توجهی در توان عملیاتی و کاهش تأخیر می شود.
چیزی که NVMe/TCP را بسیار مفید می کند این است که برای استقرار به سخت افزار خاصی نیاز ندارد. مانند iSCSI، NVMe/TCP می‌تواند از هر NIC و سوئیچ اترنت استفاده کند، که استقرار و نگهداری آن را ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند. از آنجایی که می توان آن را در هر شبکه TCP مستقر کرد، می توان از آن در محل یا در فضای ابری استفاده کرد. انعطاف پذیری فوق العاده باعث می شود NVMe/TCP به ویژه برای ارائه دهندگان خدمات ابری که می خواهند راه حل ذخیره سازی بلوکی ارائه دهند جذاب باشد. بهبود عملکرد، انعطاف پذیری ابر، TCO پایین تر و سادگی استقرار به طور فزاینده ای باعث جایگزینی iSCSI با NVMe/TCP در آینده خواهد شد.
پشتیبانی دوگانه از هر دو NVMe/FC و NVMe/TCP به مشتریان این امکان را می‌دهد تا انتخاب کنند که کدام پروتکل را برای پاسخگویی به نیازهای زیرساخت SAN مدرن خود، حتی برای استفاده همزمان از هر دو یا سوئیچ آزادانه از یکی به دیگری در حین حرکت، انتخاب کنند. این یک راه ساده و انعطاف پذیر برای شرکت ها و ارائه دهندگان خدمات ابری خواهد بود تا عملکرد را بهینه کنند و هزینه های کسب و کار خود را کاهش دهند.


پست های توصیه شده