Mail Server

mail index
توسط
mail 1

Mail Server سیستم یا برنامه‌ای است که مسئول مدیریت پیام‌ها روی شبکه است یعنی ایمیل‌ها را ارسال و دریافت می‌کند. وقتی ایمیلی می‌فرستید از یک سری ایمیل سرورها عبور می‌کند تا به مقصد برسد. این فرآیند آنقدر سریع است که به نظر ساده می‌رسد اما در پس زمینه پیچیدگی خاص خود را دارد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که معنی email server بسته به متن و محتوا، متفاوت است:

گاهی یعنی کامپیوتری که شامل سرویس‌ها و برنامه‌ها است.
گاهی یعنی برنامه‌ها و سرویس‌های موجود در ایمیل سرور.

انواع میل سرور در پروسه ارسال و دریافت ایمیل، نقش دارند. انواع میل سرورها عبارتند از:

Outcoming mail server
Incoming mail server

Outcoming mail server

Outcoming mail server را به عنوان SMTP می‌شناسیم. SMTP مخفف Simple Mail Transfer Protocol است و استاندارد انتقال ایمیل از کلاینت‌ها به میل سرور از طریق اینترنت است. SMTP پروتکل قدیمی است که از سال‌های ۱۹۸۰ تاکنون برای انتقال پیام‌ها بین کامپیوترها استفاده می‌شود.

گفتیم وقتی پیامی ارسال می‌کنیم از چندین سرور عبور می‌کند تا به مقصد برسد. وقتی دکمه “Send” را می‌زنید، اولین توقف پیام در SMTP e-mail server است. این سرور، مستقیم با کامپیوتر شما که از پروتکل SMTP استفاده می‌کند در ارتباط است. SMTP هنگام دریافت پیام از کلاینت به سرور و از سرور به سرور استفاده می‌شود.

Incoming mail server

Incoming mail server را به عنوان POP3 و IMAP می‌شناسیم. Pop3 چیست؟ Pop3 مخفف Post Office Protocol است و هنگام دریافت ایمیل از سرور به کار می‌رود. IMAP مخفف Internet Message Access Protocol است.

تفاوت POP3 و IMAP در این است که IMAP پیام‌ها را روی سرور ذخیره می‌کند اما POP3 معمولا پیام‌ها را روی دستگاه (کامپیوتر یا موبایل شما) ذخیره می‌کند. به طور کلی IMAP پیچیده‌تر و انعطاف‌پذیرتر از POP3 است.

mail 2

نرم افزار ایمیل سرور چیست؟

نرم افزار میل سرور، نرم افزاری می باشد که از امکانات و سرویس های خاصی برای ارسال میل از یک سرور به سایت ها و ایمیل های دیگران استفاده می کند.

نرم افزار میل سرور به دو دسته:

Client
server

طبقه بندی می شوند.

برنامه هایی مانند مایکروسافت اوت‌لوک و Thunderbird بر روی کلاینت نصب می شوند و مشهورترین نرم افزارهای میل سرور شامل smartemail ,Mdaemon ,exchange server می باشند.


پست های توصیه شده