joomla چیست؟

BirHosting joomla index
توسط

جوملا، و گاهی اوقات به اختصار J!، یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن باز (CMS) برای انتشار محتوای وب در وب سایت ها است. برنامه های کاربردی محتوای وب شامل انجمن های گفتگو، گالری عکس، تجارت الکترونیک و جوامع کاربران و برنامه های کاربردی متعدد دیگر مبتنی بر وب است. جوملا توسط جامعه ای از داوطلبان که با منابع قانونی، سازمانی و مالی شرکت Open Source Matters، پشتیبانی می شوند، توسعه یافته است.

جوملا به زبان PHP نوشته شده است، از تکنیک های برنامه نویسی شی گرا و الگوهای طراحی نرم افزار استفاده می کند و داده ها را در پایگاه داده MySQL ذخیره می کند وابستگی نرم افزاری به چارچوب Symfony PHP دارد. جوملا شامل ویژگی هایی مانند ذخیره صفحه، فیدهای RSS، وبلاگ ها، جستجو و پشتیبانی از بین المللی سازی زبان است. این بر روی یک چارچوب برنامه کاربردی وب مدل-نما-کنترلر ساخته شده است که می تواند مستقل از CMS استفاده شود.

BirHosting joomla

مرور اجمالی

جوملا دارای یک سیستم قالب وب با استفاده از پردازشگر قالب است. معماری آن یک کنترل‌کننده جلویی است که تمام درخواست‌های URI غیراستاتیک را از طریق PHP که URI را تجزیه می‌کند و صفحه هدف را شناسایی می‌کند، مسیریابی می‌کند. این امکان پشتیبانی از پیوندهای دائمی قابل خواندن توسط انسان را فراهم می کند. کنترلر هم نمای جلویی، نمای عمومی و هم یک رابط مدیریت باطن (GUI-driven) را مدیریت می کند. رابط مدیریت (الف) اطلاعات مدیریت و محتوا را در یک پایگاه داده ذخیره می کند و (ب) یک فایل پیکربندی (configuration.php، که معمولاً در ریشه سیستم فایل نصب جوملا قرار دارد) نگهداری می کند. فایل پیکربندی ارتباط بین سرور، پایگاه داده و سیستم فایل را فراهم می کند و انتقال وب سایت از یک سرور به سرور دیگر را تسهیل می کند.

رابط پشتیبان به اپراتورهای وب سایت اجازه می دهد تا کاربران، منوها، برنامه های افزودنی و محتوای وب را مدیریت کنند.

جوملا برای استفاده توسط افرادی طراحی شده است که مهارت های اولیه ایجاد وب سایت دارند و به سرور Apache–MySQL–PHP مانند LAMP یا WAMP نیاز دارند. جوملا ممکن است برای ایجاد برنامه های میزبانی وب محلی که بر روی طیف وسیعی از سرورهای AMP اجرا می شوند استفاده شود.

مدیریت ریسک، پشتیبان گیری و بازیابی مسئولیت اپراتور وب سایت است. جوملا امکانات پشتیبان‌گیری یا بازیابی وب‌سایت را در CMS اصلی ندارد. محصولات نوشته شده توسط شخص ثالث (به عنوان افزونه های قابل نصب یا در محصولات مستقل) وجود دارد.

BirHosting joomla2

توسعه و پشتیبانی

جوملا به‌عنوان یک پروژه منبع باز توسط جامعه‌ای از داوطلبان نگهداری می‌شود و تحت مجوز عمومی عمومی گنو بر اساس «همان‌طور که هست» مجوز دارد، بدون هیچ گونه ضمانت‌نامه‌ای از جمله ضمانت‌های ضمنی خرید و فروش و تناسب برای یک هدف خاص. کد منبع در GitHub نگهداری می شود. دو فرم عمومی محبوب برای بحث در مورد جوملا و دریافت مشاوره فنی در https://forum.joomla.org و https://joomla.stackexchange.com هستند.


پست های توصیه شده