Intranet چیست؟

Intranet index
توسط

اینترانت یک شبکه خصوصی است که در یک شرکت قرار دارد و برای به اشتراک گذاشتن ایمن اطلاعات شرکت و منابع محاسباتی بین کارکنان استفاده می شود. همچنین می توان از اینترانت برای کار در گروه ها و کنفرانس های تلفنی استفاده کرد.

اینترانت ها ارتباطات درون سازمان را تقویت می کنند. به کارمندان اجازه می دهند به راحتی به اطلاعات مهم، پیوندها، برنامه ها، فرم ها و پایگاه های داده سوابق شرکت دسترسی داشته باشند. معمولاً برای حفظ امنیت اینترانت از پایگاه داده ای که شامل تمام نام های کاربری کارمندانی است که حق دسترسی به شبکه را دارند استفاده می شود.

Intranet

اینترانت چگونه استفاده می شود؟

سازمان ها بسته به نیاز خود از اینترانت ها به روش های مختلفی استفاده می کنند. این موارد شامل موارد زیر است:

همکاری: این شبکه‌های داخلی راهی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات فراهم می‌کنند که کار با یکدیگر را برای کارمندان آسان‌تر می‌کند.
شخصی سازی: اینترانت ها محتوای شخصی سازی شده را برای کارکنان بر اساس نقش آنها در شرکت ارائه می کنند.
ارتباط: آنها فهرست های کارمندان، اخبار شرکت و نمودارهای سازمانی را به راحتی در دسترس قرار می دهند و ارتباطات داخلی شرکت را بهبود می بخشند.
دسترسی آسان به اطلاعات: اینترانت ها دسترسی آسان به اطلاعات مربوط به شرکت را فراهم می کنند.
مدیریت پروژه: لیست وظایف، فهرست کارمندان، به روز رسانی وضعیت و سایر منابع به کاربران در مدیریت پروژه کمک می کند.
اتوماسیون: اینترانت ها فعالیت های روزمره را به کمک خودکارسازی وظایف تکرارپذیر ساده می کنند.

اینترانت ها چگونه کار می کنند؟

یک اینترانت ایمن و قابل اعتماد به یک وب سرور نیاز دارد که درخواست ها برای داده های میزبانی شده روی سرور را مدیریت کند. وب سرور فایل های درخواستی را پیدا کرده و به کاربر مناسب تحویل می دهد. همچنین باید یک سیستم مدیریت محتوا برای کنترل ایجاد، انتشار و مدیریت محتوای اینترانت راه اندازی شود.

یک اینترانت همچنین ممکن است از بسیاری از شبکه‌های محلی به هم پیوسته (LAN) و همچنین خطوط اجاره‌ای که به منابع شبکه گسترده متصل می‌شوند، تشکیل شود. وب سرور اینترانت از پروتکل های TCP/IP، HTTP و سایر پروتکل های اینترنتی استفاده می کند. به طور معمول، یک اینترانت شامل اتصالات از طریق یک یا چند رایانه دروازه به اینترنت خارجی و منابع خارجی است.

برای دسترسی به اینترانت شرکت خود، کارمندان باید رمز عبور شبکه خاصی داشته باشند و به شبکه LAN شرکت متصل باشند. کارمندان از راه دور از طریق یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) یا یک اتصال امن دیگر به اینترانت دسترسی دارند. 

نرم افزار فایروال برای امنیت اینترانت سازمان ضروری است. فایروال بین اینترنت بیرونی و اینترانت خصوصی قرار دارد. فایروال تمام بسته های داده ورودی و خروجی را ردیابی می کند تا تأیید کند که آنها حاوی درخواست های غیرمجاز یا مشکوک نیستند. فایروال ها همچنین تضمین می کنند که بدافزار و سایر حملات مخرب به اینترانت نفوذ نمی کنند.

هنگامی که بخشی از یک اینترانت برای مشتریان، شرکا، تامین کنندگان یا سایرین خارج از شرکت قابل دسترسی باشد، آن بخش به بخشی از یک شبکه خارجی تبدیل می شود. فایروال به ویژه برای ایمن سازی شبکه های اینترانت که شامل پسوندهای اکسترانت هستند، اهمیت دارد.

اینترانت به طور کلی شبیه یک نسخه خصوصی از اینترنت به نظر می رسد. با تونل سازی، شرکت ها می توانند پیام های خصوصی را از طریق شبکه عمومی ارسال کنند. آنها از رمزگذاری و رمزگشایی ویژه و سایر حفاظت های امنیتی برای اتصال بخشی از اینترانت خود به دیگری استفاده می کنند.

نرم افزارهای میزبانی شده نیز اینترانت را ارائه می دهند. به جای اینکه یک شرکت سرور خصوصی خود را داشته باشد، نرم افزار اینترانت را خریداری می کند که همان عملکردهای اینترانت های سنتی را انجام می دهد.

Intranet 1

مزایای اینترانت چیست؟

برخی از مزایای استفاده از اینترانت شامل موارد زیر است:

بهبود ارتباطات، به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری در یک کسب و کار؛
مدیریت سوابق ساده؛
ردیابی ساده درخواست ها؛
یک محیط آزمایشی برای ایده های جدید قبل از اجرای آنها در صفحه وب یک شرکت؛
فرهنگ سازمانی بهبود یافته که بر کارکنان متمرکز است و مشارکت و تعامل را تشویق می کند.
بازگشت مطلوب سرمایه از هزینه های کم اجرا و عملیاتی.

معایب اینترانت چیست؟

همچنین هنگام پیاده سازی اینترانت چالش هایی وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

نرخ مشارکت پایین کاربر می تواند منجر به کمبود محتوا، ارتباطات و اسناد مورد نیاز برای سودمند کردن اینترانت شود.
هزینه بالای پرسنل منجر به پشتیبانی ناکافی از کاربران اینترانت می شود. در نتیجه، هنگامی که باگ های نرم افزاری یا سایر مسائل به وجود می آیند، مشکلات به سرعت حل نمی شوند.
شبکه باید با بازرسی های منظم و بررسی های تعمیر و نگهداری برای اطمینان از اینکه به درستی اجرا می شود و محتوا تازه و مرتبط است، مدیریت شود.
فقدان مالکیت یا مالکیت مناسب که بین گروه ها توزیع می شود، مسئولیت ها و مدیریت شبکه را پیچیده می کند.
فقدان دستگاه تلفن همراه و پشتیبانی از راه دور مشکلاتی را ایجاد می کند، از جمله محدود کردن توانایی کارگران راه دور برای دسترسی به اطلاعات در اینترانت.


پست های توصیه شده