HAProxy چیست؟

haproxy index
توسط

HAProxy که مخفف High Availability Proxy است، یک نرم افزار منبع باز محبوب TCP/HTTP Load Balancer و راه حل پروکسی است که می تواند بر روی Linux، macOS و FreeBSD اجرا شود. رایج ترین کاربرد آن بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان یک محیط سرور با توزیع بار کاری در چندین سرور (مانند وب، برنامه کاربردی، پایگاه داده) است. در بسیاری از محیط‌های پرمخاطب از جمله: GitHub، Imgur، Instagram و Twitter استفاده می‌شود.

haproxy 1

HAProxy یک متعادل کننده بار با کارایی بالا و منبع باز و پروکسی معکوس برای برنامه های TCP و HTTP است. کاربران می توانند از HAProxy برای بهبود عملکرد وب سایت ها و برنامه ها با توزیع بار کاری خود استفاده کنند. بهبود عملکرد شامل به حداقل رساندن زمان پاسخ و افزایش توان عملیاتی است. HAProxy در سرویس های پر ترافیک مانند GitHub و Twitter استفاده می شود.

متعادل کننده های بار را می توان برای توزیع بار کاری در بین رایانه ها، شبکه ها، درایوهای دیسک یا CPU استفاده کرد. HAProxy که در بسیاری از توزیع های لینوکس گنجانده شده است، یکی از استانداردهای پیشرو در تعادل بار نرم افزار است.

اگرچه HAProxy منبع باز است، یک گزینه تجاری از طریق HAProxy Technologies به نام HAProxy Enterprise در دسترس است. HAProxy Enterprise شامل مجموعه ای سازمانی از افزونه ها، پشتیبانی متخصص و خدمات حرفه ای است.

امکانات HAProxy

متعادل کننده بار لایه ۴ و ۷ (به ترتیب TCP و HTTP)
پشتیبانی از پروتکل HTTP، HTTP/2، gRPC، FastCGI
خاتمه SSL/TLS
ذخیره سازی گواهی پویا SSL
تعویض و بازرسی محتوا
پروکسی شفاف
ثبت تفصیلی
CLI برای مدیریت سرور
احراز هویت HTTP
چند رشته ای
بازنویسی URL
بررسی سلامت پیشرفته
محدود کردن نرخ

ویژگی سوئیچینگ محتوا به کاربران امکان می دهد در صورت درخواست، استخرهای سرور را انتخاب کنند. علاوه بر این، راه اندازی یک پروکسی شفاف به کاربران این امکان را می دهد که مستقیماً با یک آدرس IP مشتری به یک سرور متصل شوند. بازرسی محتوا به کاربران این امکان را می دهد که پروتکل های غیرمنتظره را مسدود کنند. کاربران می توانند از گزارش دقیق آن برای مشاهده اطلاعات درخواستی بلادرنگ استفاده کنند. CLI به کاربران این امکان را می دهد که تغییراتی مانند روشن یا خاموش کردن سرور ایجاد کنند. HAProxy همچنین برای اتصال به هزاران بک‌اند مقیاس‌پذیر است.

haproxy 2

امنیت

HAProxy توسط کاربرانش ایمن در نظر گرفته می شود و در طول سال ها دارای آسیب پذیری های بسیار کمی است. این شامل ویژگی‌هایی است که سطح حمله را در صورت بروز مشکل امنیتی محدود می‌کند، مانند ایزوله کردن خود با استفاده از chroot، رها شدن به کاربر/گروه غیرمجاز هنگام راه‌اندازی، و اجتناب از دسترسی به دیسک پس از مقداردهی اولیه. HAProxy همچنین می تواند در مناطقی استفاده شود تا سیستم های دیگر را ایمن تر کند. برای مثال، HAProxy می‌تواند ترافیک را بررسی کند و رفتار یک کلاینت را در یک سری از درخواست‌ها نظارت کند و سپس در صورت مخرب به‌نظر برسد، کلاینت را مسدود کند. کاربران می‌توانند فهرست‌های کنترل دسترسی را پیکربندی کنند که سیاست‌هایی را برای زمان اجازه دسترسی بر اساس فراداده موجود در یک درخواست تعریف می‌کنند. همچنین امکان محدود کردن نرخ و لیست سیاه/سفید IP را فراهم می کند.


پست های توصیه شده