GUI چیست؟

gui index
توسط

رابط کاربری گرافیکی (GUI) که در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط آزمایشگاه تحقیقاتی زیراکس پالو آلتو توسعه یافت و به صورت تجاری در سیستم عامل های مکینتاش اپل و ویندوز مایکروسافت به کار گرفته شد، به عنوان پاسخی به مشکل استفاده ناکارآمد برای کاربر معمولی در رابط های خط فرمان اولیه و مبتنی بر متن طراحی شد.

رابط‌های کاربر گرافیکی به استاندارد طراحی کاربر محور در برنامه‌نویسی نرم‌افزار تبدیل می‌شوند و به کاربران این امکان را می‌دهند که به طور مستقیم کامپیوترها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را از طریق دستکاری مستقیم آیکون‌های گرافیکی مانند دکمه‌ها، نوارهای اسکرول، پنجره‌ها، برگه‌ها، منوها، نشانگرها کار کنند. و دستگاه اشاره گر ماوس. بسیاری از رابط های کاربری گرافیکی مدرن دارای قابلیت تعامل با صفحه لمسی و فرمان صوتی هستند.

عملکرد GUI

مفهوم اصلی مورد استفاده GUI در سیستم عامل، مفهوم Abstraction است. در اینجا فرمان‌های پیچیده به صورت نشانگر و آیکون درآمده است. پس با انتزاع یا Abstraction می‌توان اطلاعات و فرایند کار را ساده کرد و از دید کاربر پنهان نمود. یعنی در سیستم عامل ویندوز به راحتی با کمک نشانگر ماوس روی آیکون‌های مدنظرتان کلیک می‌کنید. بعد از کلیک روی آیکون مدنظرتان می‌توانید فعالیت مدنظرتان را از کامپیوتر بخواهید. در واقع رابط کاربری گرافیکی، زبان کاربر را در قالب فرمان یک خطی، یک کلیک یا دو کلیک به زبان کامپیوتر ترجمه می‌کند. حالا کامپیوتر این زبان ترجمه شده را می‌فهمد و به آن پاسخ می‌دهد.

مزایا و معایب رابط کاربری گرافیکی

مزایا

سهولت در استفاده از فناوری برای کاربران فراهم است.
ظاهر بصری خوشایند که امکان استفاده افراد عادی از دستگاههای حاوی این رابط را فراهم می‌کند.
حتی افراد فاقد دانش کامپیوتر هم می‌توانند کارهای ساده‌ای مثل تماشای فیلم روی کامپیوتر را با GUI انجام دهند.
جستجو در میان فایل‌ها با وجود GUI بسیار ساده است چون به فایل‌ها و جزئیات آنها دسترسی دارید.
تمامی پاسخ‌های حاصل از کامپیوتر به خوبی با وجود GUI قابل درک هستند.
حتی فرد کاملا ناآشنا با کامپیوتر هم با رابط کاربری گرافیکی به راحتی با عملکرد اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف، آشنا می‌شود. اگر رابط کاربری نداشتیم، کاربر باید فرمان مربوط به هر عمل را وارد می‌کرد پس به دانش برنامه نویسی نیاز داشتیم.

معایب

هر فرد تنها می‌تواند از برنامه‌هایی که قبلا برنامه ریزی شده اند، استفاده کند.
افراد عادی قادر به تغیر عملکرد اصلی یک سیستم نیستند.
برای استفاده از رابط کاربری گرافیکی روی هر سیستمی به نیروی برق بیشتری نیاز داریم.
استفاده از این رابط‌ها در مقایسه با اجرای رابط‌های مبتنی بر فرمان، کندتر صورت می‌گیرد.
رابط‌های گرافیکی به فضای حافظه بیشتری نیاز دارند.
استفاده از GUI برای کاربران ساده است ولی برای برنامه نویسان این طور نیست. آنها باید هر function را به طور مجزا طراحی و اجرا کنند و از abstraction هم برای آسایش کاربران استفاده کنند.
اگر عملکرد مورد نیاز در سیستم وجود ندارد پس کاربر یا باید فرمان مربوطه را بشناسد و وارد کند یا کارش نیمه تمام می‌ماند.


پست های توصیه شده