GitHub چیست؟

BirHosting github
توسط

گیت هاب (GitHub)، بزرگترین هاست برای میزبانی پروژه‌های توسعه دهندگان محسوب می‌شود که توسط یک شرکت آمریکایی ایجاد شده است. بزرگترین هاست برای میزبانی پروژه‌های توسعه دهندگان محسوب می‌شود که توسط یک شرکت آمریکایی ایجاد شده است. گیت هاب هم به صورت رایگان برای پروژه‌های عمومی و هم بصورت پولی برای پرو‌ژه‌های تجاری قابل استفاده است. گیت هاب یک "شبکه‌ اجتماعی در فضای ابری برای برنامه‌نویسان و یک پلتفرم همکاری برای توسعه‌دهندگان است که بزرگ‌ترین فضای ذخیره‌سازی برای کارهای اشتراکی و توزیع‌یافته دنیا" به شمار می‌رود. هدف اصلی گیت هاب ایجاد محیطی برای کنترل ورژن و همکاری تیمی روی پرو‌ژه هاست

githubbirhosting

کلمه‌ گیت هاب از دو قسمت تشکیل شده است. گیت (Git) و هاب (Hub) که باید برای یادگرفتن آن در ادامه به آن می پردازیم. گیت (Git) سیستم کنترل ورژن منبع باز است که Linus Trovalds آن را ابداع کرده است

مهم‌ترین امتیازی که گیت به برنامه‌نویسان داد، سازماندهی بهتر تیم‌های نرم‌افزاری و کارآمدی بیشتر برای پروژه‌های بزرگ بود. اساس بسیاری از استارتاپ‌های امروزی بر استفاده از گیت بنا شده و برنامه‌نویسان برای ورود به آن‌ها باید کار با گیت را بلد باشند.

گیت به سرپرست تیم اجازه می‌دهد میزان دسترسی اعضا به بخش‌های مختلف کد را کنترل کرده و برای تغییرات، نسخه‌های آزمایشی تهیه کند. امروزه گیت‌های مختلفی در ایران و جهان مشغول به کار هستند و گیت‌هاب محبوب‌ترین آن‌هاست.

githubbirhosting

 کنترل ورژن چیست؟

به عنوان مثال پس از برنامه نویسی یک برنامه توسط برنامه نویسان و منتشر شدن اولین نسخه تغییرات زیادی در کد انجام می‌دهند. کنترل ورژن این تغییرات را ساده می‌کند و تمام اصلاحات را در یک انبار (repository) ذخیره می‌کند. این قابلیت به برنامه‌نویسان و همچنین اعضای تیم برنامه‌نویسی کمک می‌کند تا به‌راحتی نسخه‌ جدید نرم‌افزار را دانلود کرده، در آن تغییرات ایجاد کنند و بعد از آخرین بازبینی آن را دوباره به‌روزرسانی کنند.

به عنوان مثال پروژه‌ عظیم وردپرس را در نظر بگیرید. اگر هر برنامه‌نویسی بخواهد بر روی بخشی از کد وردپرس کار کند، نمی‌توان با اطمینان کامل منبع کد اصلیِ رسمی را در اختیار وی قرار داد تا هر تغییری که می‌خواهد اعمال کند. به جای آن، کنترل ورژن به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد بر روی یک شاخه‌ی موازی از پروژه کار کرده و سپس تغییرات را ادغام کنند .

از طرف دیگر، افرادی که اصلاً به توسعه‌ی پروژه ارتباطی ندارند نیز می‌توانند این فایل‌ها را دانلود کرده و از آن استفاده کنند. از مزایای گیت نسبت به سایر روش‌های کنترل ورژن این است که فایل‌های تغییرات را با بهره‌ بیشتر ذخیره می‌کند و از یکپارچگی فایل مطمئن می‌شود.

githubbirhosting

هاب چیست؟

 طبق تعریف فرهنگ لغت آکسفورد، به‌صورت خلاصه هاب مرکز یک فعالیت، منطقه و یا یک شبکه است. برای مثال USB Hub را در نظر بگیرید، در اینجا هاب مرکزی برای ارتباطات USB و مکانیست که تمام فعالیت‌های مربوط به گیت حول محور آن رخ خواهد داد.

githubbirhosting

مخزن کد گیت هاب چیست

اگر قصد آَشنایی با گیت‌هاب (GitHub) را داشته باشید، یکی از اولین مفاهیمی که به آن برمی‌خورید مفهوم مخزن (Repository) خواهد بود. ممکن است در مطالب دیگر این مفهوم را تحت عنوان «انبار» یا «منبع» نیز شنیده باشید. در انگلیسی نیز به صورت خلاصه آن را Repo می‌نامند. تمام این نام‌ها به یک آدرس URL در فضای گیت‌هاب اشاره دارد که پروژه در آن ذخیره شده است.

Fork یا Branch نیز به شاخه‌ای از کد شما اطلاق می‌شود که برای ایجاد تغییرات حساس ایجاد می‌کنید. در این حالت، یک شاخه از کد کپی شده و تغییرات بدون صورت گرفتن در منبع اصلی، روی آن صورت می‌گیرند. ویژگی Forking یک کاربرد دیگر نیز دارد. یک برنامه‌نویس می‌تواند با گرفتن یک انشعاب (شاخه) از کد برنامه‌نویس دیگری، برنامه جدیدی بر آن اساس بسازد. در صورتی که کد اصلی تغییر پیدا کند این تغییر در کدهایی که بر اساس آن نوشته شده‌اند نیز اعمال خواهد شد. لازم به ذکر است این فعالیت در گرو اجازه صاحب کد اصلی خواهد بود.

در صورتی که صاحب کد اجازه‌ی استفاده از آن را به دیگر توسعه‌دهندگان بدهد، آن‌ها می‌توانند با استفاده از این کد یا بخشی از آن برنامه‌های جدید بسازند. این فعالیت‌ها در صفحه اول اکانت گیت هاب هر دو طرف ثبت خواهد شد. گیت‌هاب برای برنامه‌نویسان فراتر از یک گیت ساده است. تمام گیت‌های موجود یک سری امکانات را به کاربر ارائه می‌کنند اما گیت‌هاب توانسته است گوی سبقت را از رقیبان برباید. در ادامه علت این اتفاق را بررسی خواهیم کرد

githubbirhosting

تاریخچه

در سال ۲۰۰۹ اعضای تیم GitHub در گفتگو در یاهو اعلام کردند که با گذشت تنها یک سال پس از شروع به کارشون، GitHub بیش از ۴۶۰۰۰ مخزن عمومی رو جمع آوری کرده که ۱۷۰۰۰ تای اون ها تنها در چند ماه اخیر بوده اند. این پیشرفت ها روز به روز ادامه داشت تا در سال ۲۰۱۳ گیت هاب اعلام کرد که از ۳ میلیون کاربر و بیش از ۵ میلیون مخزن میزبانی کرده است. و سرانجام در سال ۲۰۱۸ گیت هاب به بیشترین نرخ تبادل اطلاعات خودش یعنی ۱.۳۵ ترابیت در ثانیه رسید و امروزه به عنوان یک منبع پربازه مورد استفاده قرار میگیره.

githubirhusting

پست های توصیه شده