front-end

BirHosting front-end index
توسط

برای تعریف این تخصص ابتدا باید به معنای واژه Front در لغت‌نامه مراجعه کنیم که چنین معنی شده است: پیش، جلو، جلودار، به طرف جلو، روبرو و مواردی از این دست. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که تخصص فرانت اند Front-End به بخش‌های جلو و مقابل اشاره دارد. یعنی تمام آن بخش‌هایی که کاربر با آن‌ها تعامل دارد و ارتباط برقرار می‌کند؛ از این رو به آن، Client Side نیز گفته می شود. طراح یا کدنویس این بخش را Front-End Developer می‌نامند. تمام آن چه که کدنویس فرانت اند طراحی می‌کند، کاربر و مخاطبان آن را می‌بینند.

BirHosting frontend

فرانت اند به دو بخش اصلی طراحی و توسعه رابط کاربری تقسیم می‌شود. در بخش طراحی، طراحان با نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ، ادوبی ایکس دی، فیگما و… ظاهر سایت را طراحی می‌کنند. اما بخش توسعه‌ی رابط کاربری مربوط به پیاده سازی ظاهر سایت در قالب کدهای HTML ،CSS و جاوا اسکریپت است.

کاربر به راحتی به این کدها دسترسی مستقیم دارد و می‌تواند آن‌ها را مشاهده کند. فرانت اند با بخش بک اند (Backend) در ارتباط مستقیم است و بر روی تجربه کاربران هنگام استفاده از محصول تاثیر بسیاری می‌گذارد.

زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت اند کدامند؟

باتوجه به گستردگی زبان‌های برنامه‌نویسی، امروزه می‌توانید با استفاده از انواع آن‌ها پروژه‌های فرانت اند خود را به سرانجام برسانید. اما در این بین، سه زبان مهم و اصلی که آموختن آن‌ها برای هر متخصصی لازم است، HTML و CSS و جاوااسکریپت می‌باشند. با گذر زمان، هر کدام از این سه مورد در قالب زبان‌های جدید و شامل نسخه‌های جدیدی ارائه شدند. به عنوان مثال، تایپ اسکریپت به عنوان یک نسخه بهبود یافته از جاوا ایجاد شد و پس از آن کدنویسی با بعضی از فریمورک‌ها، مانند انگولار استفاده می‌شود. در ادامه، در مورد این سه زبان تخصصی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

زبان HTML

زبان HTML یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری است که به عنوان هسته و بدنه اصلی صفحات وب به حساب می‌آید. منظور از زبان نشانه گذاری، این است که کد نوشته شده به زبان HTML مانند یک فایل متنی است که اجزای مختلف آن با تگ از هم جدا شده‌اند. این زبان برای ایجاد ساختار صفحات وب استفاده می‌شود.

زبان CSS

زبان CSS (مخفف عبارت Cascading Style Sheets) به منظور استایل دهی به اجزای مختلف صفحات وب سایت مانند متن، تصویر، کادرها و… ساخته شده است. در حقیقت شما اجزا و المان‌های یک سایت یا برنامه را با HTML در صفحه‌ی خود قرار می‌دهید و با استفاده از CSS شکل و ظاهر آن المان‌ها را شخصی سازی می‌کنید. پس CSS طراحان سایت را قادر می‌سازد که بدون محدودیت خلاقیت‌های خود را در طراحی صفحات سایت پیاده سازی کنند. سایر اطلاعات مربوط به CSS در مقاله‌ی CSS چیست؟ آورده شده است.

زبان برنامه نویسی Javascript

Java Script که به طور خلاصه به آن JS هم می‌گویند، یک زبان سطح بالای تفسیری می‌باشد. این زبان به گونه‌ای طراحی شده که به کمک آن پیاده‌سازی ویژگی‌های سخت و پیچیده در صفحات، وجود دارد. برای آن‌که در هر زمان، یک حرکت پویا مانند نمایش به‌روزرسانی‌های محتوا، گرافیک‌های متحرک دوبعدی و سه بعدی، نقشه‌های تعاملی و… را در سایت خود ایجاد کنید، می‌توانید روی استفاده از این زبان حساب کنید!

با استفاده از JS می‌توان سایت‌های تعامل‌پذیر ایجاد کرد؛ به همین دلیل این زبان یک بخش کاربردی از وب‌اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود.

BirHosting frontend2

برای تبدیل شدن به یک متخصص front-end به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

یادگیری زبان‌های مهم برنامه‌نویسی فرانت اند
آشنایی با کتابخانه‌ها و فریمورک‌های فرانت اند JavaScript
آشنایی با اصول طراحی واکنش‌گرا
یادگیری نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ
باسلیقه بودن و خلاقیت بالا
آشنایی با اصول تجربه کاربری


پست های توصیه شده