جف بزوس کیست؟

BirHosting Jeff_bezose logo
توسط

جفری پرستون بزوس یا به اختصار جف بزوس مؤسس، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ی بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان یعنی آمازون است. البته او کسب و کارهای دیگری همچون روزنامه‌ی واشنگتن پست و شرکت فضایی بلو اوریجین نیز دارد؛ اما شهرت اصلی خود را مدیون آمازون است.

BirHosting-Jeff_Bezos

زندگی‌نامه جف بزوس قبل از آمازون

جف بزوس در سال ۱۹۶۴ در ایالات متحده‌ی آمریکا به دنیا آمد. او متولد «البوکرکی» در نیومکزیکوی آمریکاست. ازدواج پدر و مادرش تنها یک سال دوام داشت و وقتی جف فقط چهار سال داشت، مادرش با یک مهاجر کوبایی ازدواج کرد. جف، نام خانوادگی بزوس را از ناپدری‌اش گرفته است.

او از همان دوران کودکی، روحیه‌ی کنجکاوی داشت و گاراژ خانه‌شان را به آزمایشگاه تبدیل کرده بود. او خود را با قطعات الکترونیکی سرگرم می‌کرد. جف در آن سال‌ها به دنیای جذاب کامپیوترها دل بست. او برای ادامه تحصیل به دانشگاه پرینستون رفت و در رشته‌ها‌ی علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک از آنجا فارغ‌التحصیل شد.

پس از پایان تحصیل، او در چند شرکت مختلف در «وال استریت» (Wall Street) ازجمله Fitel، Bankers Trust و شرکت سرمایه‌گذاری D.E. Shaw مشغول به کار شد. ایده ساخت فروشگاه آمازون نیز در روزهای فعالیت بزوس در کمپانی Shaw  شکل گرفت.

او در طول چهار سال حضور در بازار وال استریت، موفقیت‌های زیادی به‌دست آورد. در حالی که همیشه چیز عالی به نظر می‌رسید، جف بزوس بزرگ‌ترین تصمیم زندگی‌اش را گرفت. او در سال ۱۹۹۴ از شغلش استعفا داد، به سیاتل رفت و کسب‌وکار اینترنتی خود را راه انداخت و این آغاز داستان آمازون است.

BirHosting Jeff_Bezos 1

داستان جف بزوس و آمازون

جف که در سال ۱۹۹۴ برای یک سفر از نیویورک به سیاتل می‌رفت در حین این سفر، طرح کسب و کار آمازون را پیاده‌سازی کرد. مانند بسیاری از استارتاپ‌های آن روز آمریکا، آمازون نیز کارش را از یک گاراژ شروع کرد.

جف بزوس در حال کار برای یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در نیویورک بود و درآمد بالایی داشت. اما پس از این‌که اخبار گسترده‌ای در مورد افزایش استفاده‌ی افراد از اینترنت مطالعه کرد، به کار در این زمینه علاقه‌مند شد.

از طرفی، در آن سال‌ها قانون ایالات متحده‌ی آمریکا، شرکت‌های فروش پستی محصول را از پرداخت مالیات در ایالت‌هایی که دفتر فیزیکی نداشتند معاف کرده بود. این اتفاقات دلایلی بودند که بزوس را به ترک کار دائم و تأسیس شرکت جدیدش تشویق کردند. والدین او نیز پس‌انداز بازنشستگی خود به مبلغ ۳۰۰ هزار دلار را به‌عنوان سرمایه‌گذاری وارد آمازون کردند.

در روزهای ابتدایی آمازون، آن‌ها یک زنگ برای هر خرید مشتریان طراحی کرده بودند که پس از به صدا در آمدن آن، برای شناسایی خریدار دور هم جمع می‌شدند. پس از چند هفته تعداد خریدها به قدری افزایش یافت که محبور شدند زنگ را قطع کنند.

کارمندان آمازون و افرادی که تحقیقاتی در مورد محیط کار این شرکت انجام داده‌اند، معتقدند بزوس مدیری جزئی‌نگر است که علاقه‌ی زیادی به داشتن اطلاعات در مورد همه‌ی اتفاقات شرکت دارد.

در سال ۲۰۱۵ مقاله‌ای در نیویورک تایمز چاپ شد که فضای آمازون را سرد و بی‌روح دانست. در این مقاله محیط کاری آمازون خشک و بدون هیچ تفریح و لذتی شرح داده شده بود. جف بزوس سریعا به آن واکنش نشان داد و با یادداشتی که برای کارمندانش فرستاد، ادعاهای نیویورک تایمز را رد کرد. او یک پله هم فراتر رفت و اعلام کرد هرکسی تصور می‌کند ادعاهای مقاله صحیح است، سریعا با او تماس بگیرد.

در می سال ۲۰۱۶، بزوس بیش از یک میلیون سهم خود در آمازون را به مبلغ ۶۷۱ میلیون دلار فروخت. در آگوست همان سال، یک میلیون سهم دیگر با میلغ ۷۵۶.۷ میلیون دلار به فروش رفت. تا ژوئن سال ۲۰۱۶، تعداد سهام‌ بزوس از شرکتی که خودش تأسیس کرده‌بود به ۸۳.۹ میلیون سهم رسید. این رقم حدود ۱۶.۹ درصد از سهام آمازون است که ارزش تقریبی آن ۸۳.۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

BirHosting jeff_bezos 2

وقتی آمازون جوابگوی رویاهی جف بزوس نیست

اکثر مردم جف بزوس را با فروشگاه اینترنتی‌اش یعنی آمازون می‌شناسند. اما بلندپروازی‌های او حد و مرزی ندارد. شاید خیلی از ما اگر در جایگاه بزوس قرار داشتیم به ثروت و موفقیت خود بسنده می‌کردیم و دست از تلاش بر‌می‌داشتیم.

آمازون در سال ۱۹۹۸، وب‌سایت معروف IMDb ‌را از آن خود کرد. یک سال بعد، وب‌سایت Alexa را خرید که در زمینه‌ی ارایه‌ی داده‌ها و تحلیل‌های صفحات وب فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۰۷ هم وب‌سایت DPReview که به بررسی تخصصی دوربین‌های دیجیتال می‌پردازد به زیرمجموعه‌ای از آمازون تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۷، جف بزوس دست‌به‌کار شد و به سراغ تولید محصولات دیجیتالی رفت. در این سال او از اولین کتاب‌خوان الکترونیک آمازون با نام «کیندل (Kindle) » رونمایی کرد. جف بزوس در همان سال در شرکت Blue Origin هم سرمایه‌گذاری کرد. شرکتی که در زمینه‌ی فناوری‌های مربوط به سفرهای فضایی فعالیت می‌کند.

در سال ۲۰۱۱ ‌و یک سال پس از معرفی اولین آیپد شرکت اپل، جف بزوس هم اولین تبلت آمازون را معرفی کرد. این تبلت، کیندل فایر (Kindle Fire) نام داشت. آمازون تا این لحظه چندین مدل کتاب‌خوان الکترونیک و تبلت را به بازار عرضه کرده است.

در سال ۲۰۱۳ جف بزوس بار دیگر خبرساز شد. او به یک رسانه‌ی قدرتمند احتیاج داشت و از این رو، روزنامه‌ی «واشنگتن پست» (Washington Post) و تمام ناشران مرتبط با آن را خرید. بزوس برای انجام این کار ۲۵۰ میلیون دلار خرج کرد. این خرید شخصا مربوط به جف بزوس است و ارتباطی با شرکت آمازون ندارد.

در همین سال خبر جالب دیگری در رسانه‌ها منتشر شد. جف بزوس ایده‌ی ارسال کالا با پهپاد را مطرح کرد. آمازون در حال حاضر روی این طرح که با نام «آمازون پرایم ایر (Amazon Prime Air) » شناخته می‌شود، کار می‌کند.

جف بزوس همچنین شرکتی به‌نام «بزوس اکسپدیشنز (Bezos Expeditions)» را تاسیس کرده است. سرمایه‌گذاری‌های شخصی او از طریق این شرکت انجام می‌شود.

بسیاری از شرکت‌ها، سرویس‌ها و سایت‌های شناخته‌شده‌ی امروزی، تمام یا بخشی از سرمایه‌ی‌ خود را از بزوس اکسپدیشنز دریافت کرده‌اند. از آن میان می‌توانیم به وب‌سایت خبری معروف BusinessInsider.com‌ اشاره کنیم.

BirHosting Jeff_Bezos 3

زندگی شخصی جف

رسانه‌ها جف بزوس و همسرش مکنزی را «پول‌دارترین زوج تاریخ» خطاب می‌کردند؛ آن‌ها پیش از این که آمازونی در میان باشد پیمان زناشویی بسته و قریب به ۲۵ سال به این پیمان وفادار بودند. این زوج میلیاردر اولین بار در ۱۹۹۲ سر یک مصاحبه‌ی شغلی یکدیگر را مقالات کردند.

۱۹۹۴ بزوس‌ها از شغلشان در نیویورک استعفا دادند و برای تأسیس آمازون به سیاتل آمریکا رفتند. آمازون که راه افتاد مکنزی اولین حسابدار شرکت شد. برای رایزنی‌های مهم هم می‌رفت؛ قرارداد آمازون با شرکت کتابفروشی بارنز و نابل را او هدایت کرد و به نتیجه رساند.

علی‌رغم تمام داستان‌هایی که از زندگی شخص موفق جف وجود داشت، در نهایت او در سال ۲۰۱۹ از همسر خود جدا شد. طی توافق طلاق ۳۸ میلیارد دلار از سهام آمازون به مکنزی داده شد تا او به سومین زن ثروتمند جهان تبدیل شود. هر چند دارایی آمازون طی سال‌های اخیر به یک بیلیون دلار رسیده و آن ۳۸ میلیارد دلار تنها در حدود ۴ درصد از سهام این شرکت است.

BirHosting Jeff_Bezos 4

جف و سرمایه‌گذاری‌های دیگر

مؤسس آمازون یکی از اولین سرمایه‌گذاران گوگل است. او در سال ۱۹۹۸ مبلغ ۲۵۰ هزار دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و ۳.۳ میلیون سهم آن را خرید. سهام بزوس در گوگل امروز ارزشی حدود ۳.۱ میلیارد دلار دارد.

از دیگر شرکت‌هایی که بزوس در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده، شرکت یونیتی بایوتکنولوژی است. این شرکت اهدافی بلندپروازانه به‌منظور کاهش سرعت یا توقف روند پیری در انسان‌ دارد. عموم سرمایه‌گذاری‌های شخصی بزوس از طریق شرکت بزوس اکسپدیشنز انجام می‌شود و شرکت‌های بزرگ متعددی از جمله ایر بی‌ان‌بی، بیزینس اینسایدر، اوبر و توییتر در میان آن‌ها قرار دارند.

جف بزوس در سازمان‌های خیریه و شرکت‌های غیر انتفاعی نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکتی که وظیفه‌ی این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها را بر عهده دارد، بزوس سنتر است. او مؤسسه‌ی خیریه‌ای با نام بزوس فامیلی فاندیشن نیز تأسیس کرده که یک خیریه‌ی تحصیلی است. سرمایه‌ی اصلی این خیریه از سود والدین بزوس در سرمایه‌گذاری اولیه در آمازون تأمین شده است.

افتخارات

جف بزوس در سال ۱۹۹۹ از سوی مجله‌ی تایم به‌عنوان فرد اول سال انتخاب شد. در سال ۲۰۰۸، او از طرف مجله‌ی یو اس نیوز اند ورلد ریپورت به‌عنوان یکی از برترین رهبران آمریکا انتخاب شد. مؤسس آمازون یک دکترای افتخاری نیز از دانشگاه کارنگی ملون دریافت کرده است.

در سال ۲۰‍۱۱، مجله‌ی اکونومیست جایزه‌ی اختراع خود را به خاطر عرضه‌ی آمازون کیندل به جف بزوس و گرِگ زِر اهدا کرد. در سال ۲۰۱۲، مجله‌ی فورچن لقب تاجر سال را به او اهدا کرد. جف بزوس در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ عضو کمیته‌ی اجرایی شورای کسب و کار آمریکا بود.

مجله‌ی کسب و کار هاروارد در سال ۲۰۱۴ او را به‌عنوان مدیرعامل سال انتخاب کرد. جف بزوس به مدت سه سال پیاپی در میان ۵۰ رهبر برتر جهان از نگاه مجله‌ی فورچن قرار داشته است. او در سال ۲۰۱۵ در صدر این لیست قرار گرفت. از آخرین افتخارات او می‌توان به جایزه‌ی ۲۵۰ هزار دلاری هاینلین برای تجاری‌سازی سفرهای فضایی در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. او این جایزه را به مؤسسه‌ی SEDS که زمانی عضو آن بود اهدا کرد.

راز موفقیت جف چیست؟

ریسک‌پذیری جف بزوس، عملگرایی، دقت نظر، کشف فرصت‌های جدید، دنبال کردن آرزوها و ایده‌ها، بزرگ فکر کردن، هدفمند بودن و بروز بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد موفقی همچون بزوس است.

در بلاگ بامبو، زندگی افراد موفق را برای رسیدن به نقاط اشتراک این افراد بررسی می‌کنیم و سعی داریم در مسیری که آن‌ها قدم برداشته‌اند، قدم بگذاریم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد موفقی مثل جف بزوس، داشتن رویا و تبدیل کردن آن به هدفی واقعی است. هدفی که با تلاش و برنامه‌ریزی شبانه‌روزی در نهایت به نتیجه رسیده است.

هم در زندگی شخصی و هم در زندگی مالی، اگر به دنبال موفقیت‌های بزرگ و چشم‌گیر هستید باید از این مسیر عبور کنید. داشتن هدف اولین و بزرگ‌ترین شرط رسیدن به رویاهایی‌ست که در سر دارید.


پست های توصیه شده