ایلان ماسک کیست؟

BirHosting elon_musk logo
توسط

ایلان ماسک، کارآفرین و مخترع اهل آمریکا است. ماسک به عقیده خودش بیشتر از هرچیزی یک مهندس است، اما او بیشتر به عنوان مدیرعامل تسلا (کارخانه سازنده خودروهای الکتریکی) و اسپیس‌اکس (شرکت موشک‌سازی و ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای) شناخته می‌شود. ماسک بنیان‌گذاری X.com که بعدا به پی‌پل تبدیل شد، شرکت Zip2، بورینگ (Boring company) و نورالینک (Neuralink) را هم در کارنامه خود دارد.

ماسک سال ۱۹۹۸ شرکت Zip2 را که برای انتشار آنلاین روزنامه طراحی شده بود به قیمت ۳۴۰ میلیون دلار فروخت و برای اولین بار نامش در بین میلیونر‌های سیلیکون‌ولی مطرح شد. یک سال بعد مصاحبه ماسک با CNN نامش را جهانی کرد. حالا ماسک پس از ۲۲ سال با ۱۵۱ میلیارد دلار دارایی، یکی از ثروتمندترین افراد جهان است.

BirHosting Elon_Musk

زندگی‌ شخصی ایلان ماسک

ایلان ریو ماسک (Elon Reeve Musk) سال ۱۹۷۱ در شهر پرتوریا یکی از کلان‌شهر‌های آفریقای جنوبی متولد شد. پدرش یک مهندس اهل آفریقای جنوبی و مادرش هم مدل و متخصص تغذیه کانادایی الاصل است. دو عضو دیگر این خانواده پنج نفره یعنی برادر و خواهر بزرگ‌تر ایلان، کیمبال و توسکا ماسک (Kimbal and tosca Musk)، یکی سرمایه‌گذار و طرفدار محیط زیست (کیمبال) و دیگری هم تهیه‌کننده و کارگردان (توسکا) است.

ایلان ماسک پس از جدایی پدر و مادرش در ۱۹۸۰، بیشتر با پدرش که البته دل خوشی از او ندارد زندگی می‌کرد. ماسک زندگی با پدرش را فلاکت‌بار خوانده و معتقد است بخشی از سخت‌کوشی او حاصل همین سختی‌ها بوده و نگران است فرزندانش به حدی که باید دشواری‌های زندگی را تجربه نکنند.

ماسک بعدها در سن ۱۷ سالگی به قصد تحصیل و فرار خدمت ارتش از آفریقای جنوبی به کانادا مهاجرت کرد و بعدها به واسطه مادرش شهروندی کانادا را دریافت کرد.

ماسک پس از مهاجرت به کانادا در «دانشگاه کوئین» شهر کینگستون مشغول به تحصیل شد و در همان‌جا با جاستین ویلسون (Justine Wilson)، همسر سابقش، آشنا شد. ماسک از این ازدواج که در سال ۲۰۰۸ به طلاق منتهی شد پنج پسر (یک دوقلو و ۲ سه‌قلو) دارد.

مدیرعامل حال حاضر تسلا، زمانی قرار بود به همراه برادرش یک مرکز بازی ایجاد کند که البته با مخالفت والدینش این برنامه منتفی شد؛ اتفاقی که شاید مسیر زندگی او را تغییر می‌داد.

BirHosting Elon_Musk 1

تحصیلات ایلان ماسک

ماسک پس از ۲ سال تحصیل در کوئین به آمریکا رفت. او دانشگاه پنسیلوانیا را برای تحصیل در ۲ رشته فیزیک و اقتصاد انتخاب کرده و پس از دریافت مدرک لیسانس در این دو رشته، زمانی که فقط ۲۴ سال داشت به کالیفرنیا مهاجرت کرد.

ماسک برای دریافت مدرک Ph.D. به دانشگاه استنفورد رفت اما این مقطع تحصیلی خوشبختانه یا متاسفانه با پیدایش اینترنت و قدرت گرفتن سیلیکون‌ولی هم‌زمان شد.

داستان ماسک قبل از تسلا

ماسک نهایتا پیش از دریافت مدرک Ph.D. دانشگاه را ترک و زندگی حرفه‌ای‌ خود را آغاز کرد. ایلان و برادرش کیمبال در کالیفرنیا رویای همکاری خود را عملی کردند. ماسک شرکت Zip2 را راه‌اندازی کرد و سال ۱۹۹۸ این شرکت را به قیمت ۳۴۰ میلیون دلار فروخت. با پول حاصل از این شرکت، ماسک شرکت دیگری به نام x.com را راه‌اندازی کرد؛ شرکتی که نهایتا سیستم مالی را متحول کرد.

این شرکت در نهایت با شرکت انتقال پولی به نام Confinity تلفیق شد و به این ترتیب غول پرداختی به نام پی‌پل (PayPal) متولد شد. ماسک این شرکت را با ۱۸۰ میلیون دلار سهام ترک کرد.

BirHosting Elon_Musk 2

ماسک اولین بار حدود ۷۰ میلیون دلار سرمایه در اختیار شرکت تسلا موتورز (Tesla Motors) گذاشت. او در سال ۲۰۰۴ به مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ، بنیان‌گذاران تسلا پیوست و در طراحی ماشین الکتریکی Tesla Roadster نقش کلیدی داشت. پس از آن و در سال ۲۰۰۷ به دنبال جدایی ابرهارد از شرکت تسلا، ماسک مقام مدیرعامل و معمار محصولات این شرکت را در اختیار گرفت و حالا تسلا با فاصله زیاد به ارزشمندترین شرکت خودرو سازی جهان تبدیل شده است.

تسلا علاوه بر تولید خودرو‌های الکتریکی با تصاحب شرکت سولارسیتی (Solarcity) نقش پررنگی در حوزه انرژی خورشیدی و باتری‌سازی دارد.

BirHosting Elon_Musk 3

ماسک و اسپیس‌اکس

شرکت Space Exploration Technologies که به اسپیس‌اکس (SpaceX) معروف است، هنوز هم یکی از بلندپروازانه‌ترین شرکت‌های ماسک محسوب می‌شود. به گفته خود ماسک، او بیشتر دارایی‌اش یعنی ۱۰۰ میلیون دلار را در سال ۲۰۰۲ صرف راه‌اندازی این شرکت کرد.

صنعتی که پیش از آن هیچ شرکتی از بخش خصوصی در آن موفق نشده بود به سکوی پرتاپی برای ماسک تبدیل شد و اسپیس‌اکس حالا با ناسا و نیروی هوایی آمریکا قرارداد می‌بندد. به گفته ماسک این شرکت قصد دارد در اقدامی مشترک با ناسا تا سال ۲۰۲۵ فضانوردانی را به مریخ ارسال کند.

اسپیس‌اکس همچنین در پروژه‌ای به نام استارلینک قصد دارد اینترنت پرسرعت را از طریق ماهواره‌های مستقر در مدار پایینی زمین در اختیار مردم قرار دهد. این پروژه که هنوز در مرحله آزمایشی است می‌تواند به دورافتاده‌ترین نقاط جهان که امکان ارائه اینترنت سیمی در آنها مقدور نیست اینترنت‌رسانی کند.

BirHosting Elon_Musk 4

وقتی تسلا و اسپیس‌ایکس جوابگوی رویاهای ماسک نیست

صنعت خودروسازی و هوافضا نتوانست بلندپروازی‌های ماسک را به طور کامل پوشش دهد؛ به همین منظور ماسک در سال ۲۰۱۶ دو شرکت جدید را به نام‌های نورالینک و بورینگ راه‌اندازی کرد.

نورالینک یک شرکت نوروتکنولوژی (تکنولوژی دستگاه عصبی) است و هدفش ایجاد رابطه میان مغز انسان و ماشین است. با تحقق این هدف ما می‌توانیم مستقیما و بدون نیاز به یک صفحه نمایش یا هرچیز دیگری اطلاعات کامپیوتری را در مغز دریافت کنیم و حتی مغز خود را به‌روزرسانی کنیم که البته تمام این طراح‌ها هنوز فاصله زیادی با واقعیت دارد و شاید هیچوقت هم محقق نشود.

به گفته ماسک آنچه می‌توان خیلی زود انتظارش را داشت گوش دادن به موسیقی از طریق رابط مغزی-ماشینی است. یعنی موسیقی را به جای گوش با مغزتان حس می‌کنید.

اما شرکت بورینگ (‌Boring Company) که معنای آن خسته‌کننده یا حوصله‌سربر است، در زمینه‌ای کاملا متفاوت فعالیت می‌کند. هدف اصلی این شرکت خلق یک راهکار جدید برای کاهش ترافیک و ازدحام است.

بورینگ که در سال ۲۰۱۶ در کالیفرنیا راه‌اندازی شد، قصد دارد با احداث تونل‌های زیرزمینی یکی از مشکلات اصلی کالیفرنیا و عمده کلان‌شهرها یعنی ترافیک سنگین را رفع کند. 

BirHosting Elon_Musk 5

اختراعات ایلان ماسک

از حدود چهار دهه پیش که ماسک بازی Blastar را ساخت، اختراعات او هرکدام به وزنه‌ای در صنعت و تکنولوژی بدل شده‌اند را در زیر به آنها اشاره کرده‌ایم:

پرداخت ایمیلی: اولین اختراع مهم ماسک به بخش پرداخت و امور مالی محسوب می‌شود. ماسک در سال ۱۹۹۹ شرکت پرداخت الکترونیکی و ایمیلی را معرفی و از درون آن شرکت X.com را راه‌اندازی کرد. در حال حاضر بخش زیادی از پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد و ماسک یکی از بنیان‌گذاران این صنعت است.
هایپرلوپ (Hyperloop): هایپرلوپ به زبان ساده سیستمی برای حمل‌ونقل سریع داخل یک لوله است. ماسک سال ۲۰۱۳ طرح اولیه این سیستم حمل‌ونقل را ارائه کرد. طبق ادعای او این سیستم ۴ بار سریع‌تر از پروازهای تجاری خواهد بود.
Zip2: اولین شرکت نرم‌افزاری ماسک به نام Zip2 به روزنامه‌ها این امکان را داد که نمایی از نقشه شهر را در اختیار کاربران خود بگذارند.
جت الکتریکی: جت‌الکتریکی که البته هنوز در حد یک ایده است با سرعت فراصوت حرکت کرده و فرود و پروازش به صورت عمودی است.
تماس‌های تلفنی مبتنی بر وب: ماسک در سال ۲۰۰۲ پتنت یا حق اختراعی را برای تماس تلفنی از طریق اینترنت به ثبت رساند. ایده اصلی استفاده از اینترنت و وب و در نتیجه ساده‌سازی فرایند تماس است.
راکت فالکون: فالکون ۱ و ۹ از جمله اولین موشک‌های قابل استفاده مجدد هستند. ماسک پس از راه اندازی اسپیس‌اکس موشک‌هایی را طراحی کرد که برای اولین بار امکان استفاده مجدد را فراهم کردند.
جستجوی مکان-محور: پیش از آنکه گوگل و دیگر غول‌های تکنولوژی مردم را براساس مکان هدف بگیرند و چنین چیزی ممکن باشد، ماسک در سال ۱۹۹۸ به دنبال ساخت سیستمی بود که مکان افراد را مشخص کرده و سپس نتایج را با توجه به مکان جغرافیایی نشان دهد.


پست های توصیه شده