استیو جابز کیست؟

استیو جابز کیست؟
توسط

خلاصه‌ زندگینامه‌ی استیو جابز

استیون پل جابز (زاده ۲۴ فوریه ۱۹۵۵ – درگذشته ۵ اکتبر ۲۰۱۱) یک کارآفرین، طراح صنعتی، نجیب زاده، صاحب رسانه و سرمایه‌گذار آمریکایی بود. او یکی از بنیانگذاران، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل اپل بود. رئیس و سهامدار عمده پیکسار؛ یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت والت دیزنی پس از خرید پیکسار. و بنیانگذار، رئیس و مدیر عامل NeXT. او به طور گسترده به عنوان پیشگام انقلاب کامپیوترهای شخصی در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، همراه با شریک تجاری اولیه خود و هم بنیانگذار اپل، استیو وزنیاک شناخته می شود.

جابز در سانفرانسیسکو از پدری سوری و مادری آلمانی-آمریکایی متولد شد. او مدت کوتاهی پس از تولدش به فرزندی پذیرفته شد. جابز در سال ۱۹۷۲ قبل از انصراف در همان سال به کالج رید رفت. در سال ۱۹۷۴، او در هند سفر کرد و به دنبال روشنگری و مطالعه آیین بودا بود. او و وزنیاک در سال ۱۹۷۶ اپل را برای فروش کامپیوتر شخصی اپل I وزنیاک تأسیس کردند. این دو با هم یک سال بعد با تولید و فروش Apple II، یکی از اولین میکروکامپیوترهای بسیار موفق تولید انبوه، به شهرت و ثروت دست یافتند. جابز پتانسیل تجاری زیراکس آلتو را در سال ۱۹۷۹ دید که مبتنی بر ماوس بود و یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) داشت. این امر منجر به توسعه اپل لیزا ناموفق در سال ۱۹۸۳ شد و به دنبال آن مکینتاش در سال ۱۹۸۴ موفق شد، اولین کامپیوتر تولید انبوه با رابط کاربری گرافیکی. مکینتاش صنعت نشر رومیزی را در سال ۱۹۸۵ با اضافه شدن Apple LaserWriter، اولین چاپگر لیزری با گرافیک برداری، معرفی کرد.

در سال ۱۹۸۵، جابز پس از یک مبارزه طولانی قدرت با هیئت مدیره این شرکت و مدیر عامل وقت آن، جان اسکالی، مجبور به ترک اپل شد. در همان سال، جابز چند کارمند اپل را برای تأسیس NeXT، یک شرکت توسعه‌دهنده پلتفرم رایانه‌ای که در زمینه رایانه‌ها برای بازارهای آموزش عالی و تجاری تخصص داشت، با خود همراه کرد. علاوه بر این، زمانی که در سال ۱۹۸۶ بودجه بخش گرافیک کامپیوتری Lucasfilm جورج لوکاس را تامین کرد، به توسعه صنعت جلوه‌های بصری کمک کرد. تبدیل شدن به یک استودیوی بزرگ انیمیشن، و تولید بیش از ۲۵ فیلم از آن زمان.

در سال ۱۹۹۷، پس از خرید NeXT توسط این شرکت، جابز به عنوان مدیرعامل به اپل بازگشت. او تا حد زیادی مسئول احیای اپل بود که در آستانه ورشکستگی قرار داشت. او با طراح انگلیسی Jony Ive همکاری نزدیک داشت تا خط تولید محصولاتی را توسعه دهد که پیامدهای فرهنگی بزرگتری داشت، که با کمپین تبلیغاتی «متفاوت فکر کن» شروع شد و به Apple Store، App Store (iOS)، iMac، iPad، iPod، iPhone، منتهی شد. iTunes و فروشگاه iTunes. در سال ۲۰۰۱، Mac OS اصلی با Mac OS X (اکنون به عنوان macOS شناخته می شود) جایگزین شد که بر اساس پلتفرم NeXTSTEP NeXT ساخته شده بود و برای اولین بار به سیستم عامل یک پایه مدرن مبتنی بر یونیکس داد. در سال ۲۰۰۳، جابز به تومور نورواندوکرین پانکراس مبتلا شد. وی بر اثر ایست تنفسی مربوط به تومور در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی درگذشت. در سال ۲۰۲۲ پس از مرگ مدال آزادی ریاست جمهوری به وی اعطا شد.

تاسیس اپل

جابز توسط والدین خوانده در کوپرتینو، کالیفرنیا، واقع در جایی که اکنون به عنوان دره سیلیکون شناخته می شود، بزرگ شد. اگرچه او به مهندسی علاقه مند بود، اما علایق او در دوران جوانی متفاوت بود. او کالج رید در پورتلند، اورگان را رها کرد، در اوایل سال ۱۹۷۴ در شرکت آتاری به عنوان طراح بازی های ویدیویی مشغول به کار شد و به اندازه کافی برای سفر زیارتی به هندوستان پس انداز کرد تا بودیسم را تجربه کند.

در پاییز ۱۹۷۴ در دره سیلیکون، جابز دوباره با استیون وزنیاک، دوست دبیرستانی سابق که برای شرکت هیولت پاکارد کار می کرد، ارتباط برقرار کرد. زمانی که وزنیاک به جابز از پیشرفت خود در طراحی برد منطقی کامپیوترش گفت، جابز به آنها پیشنهاد داد که با هم وارد تجارت شوند، که پس از رد رسمی طراحی وزنیاک توسط هیولت پاکارد در سال ۱۹۷۶ انجام شد. در گاراژ خانواده جابز با پولی که آنها از فروش مینی بوس فولکس واگن جابز و ماشین حساب قابل برنامه ریزی وزنیاک به دست آوردند ساخته شد.

جابز یکی از اولین کارآفرینانی بود که فهمید که رایانه شخصی برای مخاطبان گسترده ای جذاب خواهد بود، حداقل اگر به نظر نمی رسید که متعلق به یک نمایشگاه علمی دبیرستانی باشد. وزنیاک با تشویق جابز یک مدل بهبودیافته به نام Apple II را طراحی کرد که با یک صفحه کلید کامل شده بود، و آنها ترتیبی دادند که یک جعبه پلاستیکی براق و قالب‌گیری شده برای محصور کردن واحد ساخته شود.

اگرچه جابز موهای بلند و نامرتب داشت و از لباس های تجاری دوری می کرد، اما موفق شد برای شرکت اپل کامپیوتر که در سال ۱۹۷۷ تأسیس شد، یعنی همان سالی که Apple II تکمیل شد، بودجه مالی، توزیع و تبلیغات به دست آورد. این دستگاه به موفقیتی فوری دست یافت و مترادف با رونق رایانه های شخصی شد. در سال ۱۹۸۱ این شرکت رکورد عرضه سهام عمومی را داشت و در سال ۱۹۸۳ سریع‌ترین ورود (تا آن زمان) را به فهرست فورچون ۵۰۰ شرکت‌های برتر آمریکا انجام داد. در سال ۱۹۸۳، شرکت پپسی کو، رئیس جمهور جان اسکالی را به عنوان مدیر اجرایی (مدیرعامل) و تلویحاً مربی جابز در نکات خوب اداره یک شرکت بزرگ استخدام کرد. جابز با به چالش کشیدن اسکالی، او را متقاعد کرده بود که این موقعیت را بپذیرد: "آیا می‌خواهی تا آخر عمر آب قند بفروشی؟" این خط به طرز زیرکانه ای مؤثر بود، اما اعتقاد تقریباً مسیحایی خود جابز به انقلاب رایانه را نیز آشکار کرد.

NeXT and Pixar

جابز به سرعت شرکت دیگری به نام NeXT Inc را راه اندازی کرد که کامپیوترهای ایستگاه کاری قدرتمندی را برای بازار آموزش طراحی می کرد. شرکای مالی او شامل کارآفرین تگزاسی راس پرو و ​​شرکت کانن، یک شرکت الکترونیک ژاپنی بود. اگرچه کامپیوتر NeXT به دلیل طراحی مهندسی خود قابل توجه بود، اما توسط کامپیوترهای کم هزینه رقبایی مانند Sun Microsystems، Inc. در اوایل دهه ۱۹۹۰ جابز شرکت را بر روی سیستم نرم افزاری نوآورانه خود NEXTSTEP متمرکز کرد.

در همین حال، در سال ۱۹۸۶، جابز سهام کنترلی در پیکسار، یک شرکت گرافیک کامپیوتری که به عنوان بخشی از Lucasfilm Ltd.، شرکت تولید کارگردان فیلم های هالیوود جورج لوکاس، تأسیس شده بود، به دست آورد. در طول یک دهه بعد، جابز پیکسار را به یک استودیوی انیمیشن سازی بزرگ تبدیل کرد که در کنار سایر دستاوردها، اولین فیلم بلند کامل انیمیشن کاملاً کامپیوتری، داستان اسباب بازی، را در سال ۱۹۹۵ تولید کرد. عرضه عمومی سهام پیکسار در آن سال، جابز را برای اولین بار، یک میلیاردر او سرانجام در سال ۲۰۰۶ استودیو را به کمپانی دیزنی فروخت.

مسائل مربوط به سلامت

در سال ۲۰۰۳ جابز به نوع نادری از سرطان لوزالمعده مبتلا شد. او در حالی که روش‌های طب جایگزین را امتحان می‌کرد، جراحی را به مدت ۹ ماه به تعویق انداخت. او در سال ۲۰۰۴ تحت یک عمل جراحی بزرگ ترمیمی قرار گرفت که به عنوان عمل ویپل شناخته می شود. در طی این عمل، بخشی از لوزالمعده، قسمتی از مجرای صفراوی، کیسه صفرا و دوازدهه برداشته شد و پس از آن آنچه از لوزالمعده، مجرای صفراوی و روده باقی مانده بود دوباره به هم وصل شد تا ترشحات گوارشی را به داخل هدایت کند. معده پس از بهبودی کوتاه، جابز به اداره اپل بازگشت.

جابز در طول سال ۲۰۰۸ وزن قابل توجهی را از دست داد، که گمانه زنی های قابل توجهی مبنی بر بازگشت سرطان او ایجاد کرد. (متوسط ​​نرخ بقای بیمارانی که تحت عمل ویپل قرار گرفتند در پنج سال فقط ۲۰ درصد بود.) شاید بیشتر از هر شرکت بزرگ دیگری، سهام اپل در بازار سهام به سلامت مدیر عامل آن گره خورده بود که منجر به تقاضای سرمایه گذاران شد. افشای کامل سلامتی‌اش – به‌ویژه که اولین دلایل ارائه‌شده برای کاهش وزن او برای توضیح ظاهر بیمار او ناکافی به نظر می‌رسید. در ۹ ژانویه ۲۰۰۹، جابز بیانیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه از عدم تعادل هورمونی رنج می‌برد که به دلیل آن تحت درمان است و به وظایف شرکتی خود ادامه خواهد داد. با این حال، کمتر از یک هفته بعد، او اعلام کرد که برای بهبود سلامتی خود تا پایان ژوئن مرخصی فوری می گیرد. جابز پس از حذف خود، حداقل به طور موقت، از ساختار شرکت، موضع قبلی خود را مبنی بر اینکه سلامتی او یک موضوع خصوصی است، از سر گرفت و از افشای جزئیات بیشتر خودداری کرد.

در ژوئن ۲۰۰۹ وال استریت ژورنال گزارش داد که جابز در آوریل گذشته پیوند کبد دریافت کرده بود. فاش نشده است که آیا سرطان پانکراس که قبلا تحت درمان قرار گرفته بود به کبدش سرایت کرده است یا خیر. این عمل در تنسی انجام شد، جایی که میانگین دوره انتظار برای پیوند کبد ۴۸ روز بود، در حالی که میانگین ملی ۳۰۶ روز بود. جابز در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۹ به سر کار بازگشت و به تعهد خود مبنی بر بازگشت قبل از پایان ژوئن عمل کرد. با این حال، در ژانویه ۲۰۱۱، جابز مرخصی پزشکی دیگری گرفت. در ماه آگوست او از سمت مدیرعاملی استعفا داد اما رئیس هیئت مدیره شد. او دو ماه بعد درگذشت.


پست های توصیه شده