آلن تورینگ کیست؟

birhosting turing index
توسط

آلن تورینگ یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های بریتانیایی قرن بیستم بود. در سال ۱۹۳۶، تورینگ کامپیوتر را به عنوان بخشی از تلاش خود برای حل یک پازل شیطانی به نام Entscheidungsproblem اختراع کرد.

این لقمه سردرد بزرگی برای ریاضیدانان در آن زمان بود، زیرا در تلاش بودند تا تشخیص دهند که آیا هر عبارت ریاضی را می توان درست یا نادرست از طریق یک روش گام به گام نشان داد - چیزی که امروز آن را الگوریتم می نامیم.

تورینگ با تصور ماشینی با یک نوار بی نهایت طولانی به مشکل حمله کرد. نوار با نمادهایی پوشانده شده است که دستورالعمل ها را به دستگاه می رسانند و به آن می گویند چگونه نمادهای دیگر را دستکاری کند. این ماشین تورینگ جهانی، همانطور که شناخته شده است، یک مدل ریاضی از کامپیوترهای مدرنی است که امروزه همه ما از آن استفاده می کنیم.

با استفاده از این مدل، تورینگ مشخص کرد که برخی از مسائل ریاضی وجود دارد که با یک الگوریتم قابل حل نیستند و محدودیتی اساسی برای قدرت محاسبات قائل شد. این به عنوان پایان نامه چرچ-تورینگ، پس از کار ریاضیدان آمریکایی آلونزو چرچ، شناخته می شود، که تورینگ برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه پرینستون در ایالات متحده ادامه داد.

birhosting turing1

میراث تورینگ در زمان جنگ

کمک های تورینگ به دنیای مدرن صرفاً نظری نبود. در طول جنگ جهانی دوم، او به عنوان یک رمز شکن برای دولت بریتانیا کار کرد و تلاش کرد دستگاه‌های رمزگذاری ماشین رمز انیگما را که توسط ارتش آلمان استفاده می‌شد، رمزگشایی کند.

Enigma دستگاهی شبیه ماشین تحریر بود که با مخلوط کردن حروف الفبا برای رمزگذاری یک پیام کار می کرد. جاسوسان بریتانیا قادر به رهگیری پیام های آلمانی بودند، اما با نزدیک به ۱۵۹ میلیارد طرح رمزگذاری ممکن، رمزگشایی آنها غیرممکن به نظر می رسید.

تورینگ و همکارانش در مرکز رمز شکن Bletchley Park با تکیه بر کار ریاضیدانان لهستانی، ماشینی به نام بمب را توسعه دادند که قادر به بررسی این امکانات بود.

این به بریتانیا و متحدانش اجازه داد تا اطلاعات آلمان را بخوانند و به یک نقطه عطف مهم در جنگ منجر شد. برخی برآوردها می‌گویند که بدون کار تورینگ، جنگ سال‌ها بیشتر طول می‌کشید و جان میلیون‌ها نفر دیگر را به همراه داشت.

فراتر از علوم کامپیوتر

پس از جنگ، تورینگ به توسعه ایده های خود در مورد علوم کامپیوتر ادامه داد. کار او منجر به ساخت اولین کامپیوترهای واقعی شد، اما معروف ترین کار او در سال ۱۹۵۰ بود که او مقاله ای را منتشر کرد که در آن پرسید: آیا ماشین ها می توانند فکر کنند؟

او روشی را شرح داد که بعداً به عنوان آزمون تورینگ شناخته شد تا مشخص کند که آیا یک ماشین می تواند مکالمه انسان را تقلید کند یا خیر. این به بخشی اساسی از حوزه هوش مصنوعی تبدیل شد، اگرچه بسیاری از محققان مدرن سودمندی آن را زیر سوال می برند.

تورینگ همچنین به زیست شناسی علاقه مند شد و در سال ۱۹۵۲ مقاله ای را منتشر کرد که در آن جزئیات ریاضیات چگونگی شکل گیری اشکال و الگوهای بیولوژیکی را شرح می داد.

در همان سال او به دلیل داشتن رابطه جنسی با مردی که در آن زمان غیرقانونی بود، محکوم شد. تورینگ مجبور شد بین رفتن به زندان یا تحت درمان هورمونی با هدف کاهش میل جنسی یکی را انتخاب کند. او دومی را انتخاب کرد.

تورینگ در ۸ ژوئن ۱۹۵۴ در اثر مسمومیت با سیانید مرده پیدا شد. مرگ او خودکشی اعلام شد. در سال ۲۰۱۳، تورینگ به دلیل محکومیتش به دلیل "بی حیایی فاحش" پس از یک کمپین برای به رسمیت شناختن او به عنوان یک قهرمان ملی، پس از مرگ مورد عفو قرار گرفت. در سال ۲۰۱۷، قانونی که به طور غیررسمی به عنوان «قانون تورینگ» شناخته می‌شود، عفو همه مردان همجنس‌گرا را که تحت چنین قوانین تاریخی محکوم شده‌اند، گسترش داد. در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۹، او به عنوان چهره اسکناس ۵۰ پوندی جدید معرفی شد که در ۲۳ ژوئن، تاریخ تولد او، در سال ۲۰۲۱ وارد گردش می شود.


پست های توصیه شده