back end

BirHosting babkend- ndex
توسط

آن دسته‌ای کدهایی که دور از چشم کاربران هستند و اگر تمام سیستم را هم زیرورو کنند چیزی پیدا نخواهند کرد، back end می‌گویند. بک اندها به‌طور مستقیم با سیستم در ارتباط نیستند و کدهایشان را از طریق یک سرور به مرورگر کاربران ارسال می‌کنند.

BirHosting babkend

پیش‌ نیازهای لازم برای back end کار شدن چیست؟

باید بتوانید با استفاده از یک زبان برنامه نویسی سمت سرور کدهای مناسب و کارا بنویسید.

_ یک سرور: شما باید بتوانید به سروری متصل شوید که کدهایتان را بگیرد و پردازش کند.

_ یک دیتابیس یا پایگاه داده: با نوشتن برنامه‌های خاصی باید بتوانید به یک دیتابیس متصل شوید و اطلاعات‌تان را رویش ذخیره کنید

مهارت های مورد نیاز

تسلط به یک زبان برنامه نویسی سمت سرور:کسانی که قرار است به‌عنوان برنامه نویس back end کار کنند باید با یکی از زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور آشنا باشند. زبان‌هایی مثل پایتون، Ruby، سی شارپ و…

پایگاه داده یا دیتا بیس: زبان برنامه نویسی شما وقتی معنی پیدا می‌کند که به کمکش بتوانید به یک دیتابیس متصل شوید و اطلاعات را روی آن پایگاه ذخیره کنید.

مباحث تخصصی زبان برنامه نویسی‌تان را بدانید: آشنایی پیشرفته میتواند منجر به این شود که:

کدهای کاراتری بنویسید.
کدهایی که می‌نویسید امنیت بیشتری دارند.
کدهایتان راحت‌تر و سریع‌تر اجرا می‌شوند.
می‌توانید برنامه‌های شی‌ءگرا یا objective oriented بنویسید که در کارآیی همانند ندارند.

BirHosting babkend2

زبان های برنامه نویسی سمت سرور یا back end:

زبان برنامه نویسی PHP

PHP یا Hypertext Preprocessor یکی از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین زبان سمت سرور در بخش توسعه وب است. برخلاف پایتون یا جاوا، پی‌اچ‌پی یک زبان برنامه‌نویسی اسکریپتی است، به این معنی که اسکریپت‌ها را در زمان اجرا تفسیر می‌کند تا فرآیندها خودکار شوند یا عملکرد یک برنامه بهبود پیدا کند.

در حالی که PHP ممکن است مهارت مهمی برای توسعه دهندگان بک‌اند نباشد و بسیاری آن را زبان برنامه نویسی اصلی برای برنامه نویسی بک‌اند ندانند، اما آشنایی با آن مطمئناً برنامه نویس بک‌اند را برای کار در این حوزه و یادگیری بیشتر مشتاق می‌کند.سایت‌هایی که با PHP نوشته شده‌اند عبارتند از فیس بوک، یاهو، وردپرس، جوملا. در ایران هم سایت‌های برترین‌ها، بامیلو، سلام دانلود و… با زبان  PHP نوشته شده‌اند.

زبان برنامه نویسی Go
اگر فکر می‌کنید که زبان برنامه نویسی Go در بین توسعه‌دهندگان محبوب نیست، بگذارید طبق گزارش Stack Overflow به شما بگوییم که این زبان، یکی از ۵ زبان برنامه نویسی محبوب میان توسعه‌دهندگان در سراسر جهان بوده است. Go زبان برنامه نویسی‌ای است که توسط گوگل طراحی شده و نحوی کاملاً شبیه به زبان C دارد. این زبان به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های کاربردی، ایمن و با کارایی بسیار بالا برای وب بسازند. از ویژگی‌های قابل توجه زبان Go عبارت‌اند از: یادگیری آسان، کد خوانا، پشتیبانی شده توسط گوگل، زبان کامپایل شده، کتابخانه استاندارد و قدرتمند، پشتیبانی همزمان، کارایی بالا و موارد بسیار دیگر.

زبان برنامه نویسی Python
یک زبان برنامه نویسی ساده، خوانا است که جزء زبان‌های چندمنظوره و شیئ‌گرا به‌حساب می‌آید. کدهایی که با استفاده از این زبان نوشته می‌شوند، به‌راحتی توسط برنامه نویسان قابل خواندن و تجزیه تحلیل هستند و همین موضوع باعث شده که این روزها خیلی از برنامه نویس‌ها جذب این زبان ساده برنامه نویسی شوند.

زبان برنامه نویسی Perl
یک زبان برنامه نویسی که از مهم‌ترین ویژگی‌اش سرگرم‌کنندگی است. پرل یک زبان برنامه نویسی ترکیبی و چند منظوره است که در عین حال سریع و قابل اعتماد است. این زبان برنامه نویسی در حوزه‌های متنوع و گسترده‌ای به‌کار برده می‌شود. از حوزه‌های نظامی و هوش مصنوعی گرفته تا طراحی صنعتی و… .

زبان برنامه نویسی ruby

روبی یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و تفسیر شده است که از پارادایم‌های برنامه نویسی مختلف مانند برنامه نویسی شی گرا، تابعی و رویه‌ای پشتیبانی می‌کند. این زبان به طور گسترده برای توسعه وب در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به مبتدیان برنامه نویسی بک‌اند بسیار توصیه می‌شود، زیرا یادگیری آن نسبتاً ساده‌تر از دیگر زبان‌ها است.

همانند پایتون، روبی نیز بر افزایش بهره‌وری توسعه‌دهندگان تمرکز دارد که در نهایت روند توسعه وب را تسریع می‌بخشد. این زبان برنامه نویسی تقریباً از هر پلتفرم اصلی مانند ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی می‌کند. تایپ پویا، کتابخانه استاندارد و وسیع، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری، مدیریت متمرکز از طریق RubyGems و غیره، برخی از ویژگی‌های برجسته‌ای هستند که روبی دارد.

زبان برنامه نویسی Hack
هک به‌نوعی همکار php به حساب می‌آید و اولین بار توسط فیس بوک معرفی و استفاده شد. بدنه‌ی اصلی Hack بسیار شبیه PHP است. درست است که این برنامه برای کارآیی بیشتر فیس بوک نوشته شده است ولی این روزها به برنامه نویسان کمک می‌کند تا برنامه‌های بدون باگ و با کارآیی بالای زیادی بنویسند.

زبان برنامه‌نویسی  C#
یک زبان برنامه نویسی ساده، مدرن، جزءگرا، شی‌ء‌گرا، منطقی و کاربردی که توسط مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ ساخته شد. سی شارپ برای ایجاد و طراحی سایت از تکنولوژی ASP.Net کمک می‌گیرد. سی شارپ این روزها در دنیای برنامه نویسی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و البته بازار کار این زبان در ایران هم حسابی داغ و پررونق است. سایت‌های بانک ملی، ملت، تبیان، دیجی کالا، بلاگفا و… در ایران با ASP.Net تحت سی شارپ نوشته شده‌اند.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

هر زمان که صحبت از توسعه وب به میان می‌آید، به احتمال زیاد، از هر ۱۰ بار، ۹ بار نام جاوا اسکریپت در بحث مطرح می‌شود. طبق گزارش‌های سالانه پلتفرم‌های مختلف محبوب مانند Stack Overflow، جاوا اسکریپت یکی از برگزیده‌ترین و پیشروترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیای فناوری است. یکی از دلایل اصلی آن این است که از این زبان خاص می‌توان هم در برنامه نویسی بک‌اند و هم در برنامه نویسی فرانت‌اند استفاده کرد.


پست های توصیه شده