Alma Linuxچیست؟

BirHosting almalinux
توسط

در این مقاله قصد داریم در مورد یکی دیگر از توزیع های لینوکس یعنی Alma Linux تاریخچه ی آن، مشخصات، کاربردها و.... این توزیع لینوکسی صحبت کنیم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

Alma Linux چیست؟

آلما در زبان اسپانیایی و دیگر زبان های لاتین، به معنای روح است. بانگاهی به گذشته، به راحتی میتوان دید که لینوکس به لطف تلاش های یک جامعه ی توسعه دهنده بسیار محبوب و متنوع است. این جامعه روح لینوکس است و همه ی این توزیع ها مدیون جامعه ی لینوکس است.

آلما لینوکس یکی از جایگزین های CentOS یک توزیع Enterprise Linux میباشد که مشتق گرفته شده از ردهت (RedHat Linux Enterprise Linux) لینوکس بوده که سیستم عاملی بسیار پایدار خصوصا برای محیط های عملیاتی (سروری) میباشد، البته شما می توانید برای AlmaLinux محیط گرافیکی GUI نیز نصب کنید و آنرا همانند یک سیستم عامل دسکتاپ نیز به کار ببرید. نسخه جاری از AlmaLinux بر اساس RHEL 8.3 می باشد و هدف آن پر کردن خلاء ناشی از نسخه ی پایدار لینوکس CentOS است.

AlmaLinux یک توزیع متن باز از نوع enterprise-level است. توسعه AlmaLinux به وسیله ی جامعه متن باز انجام می شود.
همچنین به مانند اکثر توزیع های لینوکس این توزیع دارای سیستم bug tracker برای ارائه گزارش باگ ها می باشد.

این توزیع به صورت Stable Release است و پکیج ها به صورت پایدار در به روز رسانی ها قرار می گیرند که برای سرورها نسبت به توزیع های Rolling Release مناسب تر هستندو همچنین AlmaLinux یک انشعاب باینری به صورت نظیر به نظیر از Redhat Enterprise Linux یا همان REHL است.

آلما لینوکس در یک نگاه:👇

تاریخچه ی Alma Linux :

از زمانی که خبر عدم توسعه ی سیستم عامل CentOS 8 در انتهای سال ۲۰۲۱ توسط شرکت Red Hat اعلام شد، افراد زیادی از تصمیم این شرکت مبنی بر توقف توسعه ی CentOS 8 به منظور تمرکز بر روی CentOS Stream ابراز نارضایتی کردند.

زیرامدتی است که شرکت RedHat مدیریت پروژهٔ CentOS را هم به دست گرفته و پس از نسخهٔ CentOS 8 دیگر CentOS پایدار نخواهیم داشت! یعنی CentOS همچنان رایگان است و کاربران باید را دریافت و نصب کنند. اما نکتهٔ مهم این جاست که شرکت Redhat قصد دارد بسته‌های نرم افزاری که پایدار نیستند و باید همچنان تست‌هایی روی آنها انجام شود را روی CentOS Stream عرضه کند! همین کار باعث شده خیلی از کاربران در فضای مجازی معتقد بر این باشند که RedHat قصد دارد از کاربران CentOS به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده کند! به همین دلیل CentOS Stream دیگر پایدار نخواهد بود.

از همین رو تقریباً تمامی شرکت‌ها و افرادی که کارشان با CentOS گره خورده، نگران این موضوع هستند که چطور باید جای خالی CentOS را پر کنند؟!مدیر این شرکت تصمیم گرفته یک توزیع رایگان و جدید از Redhat ارائه کند که بنابر گفتهٔ وی AlmaLinux به صورت رایگان و متن باز دقیقاً به مانند CentOS می‌تواند محبوبیت خود را سریع به دست آورد. ولین نسخه بتا از AlmaLinux در ابتدای فوریه ی ۲۰۲۱ منتشر شد و اولین نسخه ی پایدار آن هم در ماه مارس ۲۰۲۱ عرضه شد. فعلاً ما AlmaLinux 8 را پیش رو خواهیم داشت و می‌توانیم آن را دریافت و نصب کنیم. در کنار آن راهکاری هم برای تبدیل سرورهای CentOS فعلی بهآلمالینوکس وجود دارد که تنها با یک دستور انجام شدنی است و تمامی سرویس‌ها بدون قطعی روی سرور کار خواهند کرد. البته همچنان CentOS 7 و CentOS 8 تا انتهای تاریخ اعتبار پشتیبانی از بسته‌های به روز رسانی پشتیبانی می‌کنند. این تاریخ برای CentOS 8 کمتر از یکسال (۳۱ December 2021) و برای CentOS 7 تقریباً ۳ سال دیگر (۳۰ June 2024) است.

 

Alma Linux برای چه کسانی مناسب است؟

افراد و سازمان‌هایی که به توزیعی مانند فدورا در سطح سازمانی نیاز دارند، اما نمی‌خواهند یا نمی‌توانند برای مجوز RHEL هزینه پرداخت کنند. سیستم عامل AlmaLinux همچنین جایگزین مناسبی برای افرادی است که در حال حاضر برای دستیابی به اهداف محاسباتی به نسخه پایدار CentOS متکی هستند.
توزیع AlmaLinux 8.3 RC1 :

پس از انتشار نسخه ی بتا از توزیع AlmaLinux، تیم توسعه این توزیع خبر انتشار اولین نسخه ی کاندیدای انتشار یا همان Release Candidate که به اختصار به آن RC گفته می شود را اعلام کرد. اولین نسخه ی کاندیدای انتشار می باشد که هم اکنون در دسترس و قابل دانلود می باشد.

نسخه نهایی توزیع AlmaLinux OS 8.3 :

AlmaLinux OS برای همیشه آزاد و Open Source است و هم اکنون نسخه ی پایدار آن در دسترس می باشد که کاربران می توانند برای هر منظوری مانند استفاده های عمومی، بر روی bare-metal، ماشین مجازی و سرویس دهندگان ابری و کانتینر از آن استفاده می کنند.

جهت اطلاعات بیشتر درمورد AlmaLinux OS 8.3 می توانید آگهی انتشار آن را مطالعه کنید.

سایت آلمالینوکس به نشانی almalinux.org می‌تواند اطلاعات بیشتری راجع به این توزیع از لینوکس به شما ارائه کند. از آنجایی که پشت یک چنین توزیعی شرکتی مثل کلود لینوکس قرار گرفته است، افراد زیادی تصمیم گرفته‌اند که به این توزیع اعتماد کنند و از آن استفاده کنند. پس شما هم حداقل می‌توانید آن را امتحان کنید.


پست های توصیه شده