معرفی سیستم عامل Mint

birhosting mint index
توسط

لینوکس مینت یک توزیع لینوکس مبتنی بر جامعه مبتنی بر اوبونتو (که به نوبه خود مبتنی بر دبیان است)، همراه با انواع برنامه‌های رایگان و منبع باز است. این می تواند پشتیبانی کامل چندرسانه ای را برای کسانی که نرم افزار اختصاصی مانند کدک های چند رسانه ای را انتخاب می کنند، ارائه دهد.
پروژه Linux Mint توسط Clément Lefèbèbvre ایجاد شد و به طور فعال توسط تیم و انجمن Linux Mint نگهداری می شود.

birhosting mint1

تاریخچه

لینوکس مینت در سال ۲۰۰۶ با یک نسخه بتا، ۱.۰، با نام رمز Ada، بر اساس کوبونتو آغاز شد. لینوکس مینت ۲.۰ 'باربارا' اولین نسخه ای بود که از اوبونتو به عنوان پایگاه کد خود استفاده کرد. تا قبل از انتشار Linux Mint 3.0، 'Cassandra'، کاربران کمی داشت.
لینوکس مینت ۲.۰ بر اساس اوبونتو ۶.۱۰ بود که از مخازن بسته اوبونتو استفاده می کرد و از آن به عنوان یک پایگاه کد استفاده می کرد. سپس از پایگاه کد خود پیروی کرد و هر نسخه را از نسخه قبلی ساخت، اما همچنان به استفاده از مخازن بسته آخرین نسخه اوبونتو ادامه داد. این باعث شد که پایه‌های دو سیستم تقریباً یکسان باشند و به جای اینکه نعنا یک چنگال باشد، سازگاری کامل بین آنها را تضمین می‌کند.
در سال ۲۰۰۸، لینوکس مینت همان چرخه انتشار اوبونتو را اتخاذ کرد و قبل از انتشار نسخه ۵ 'Elyssa'، شماره نسخه کوچک خود را حذف کرد. در همان سال، در تلاش برای افزایش سازگاری بین این دو سیستم، لینوکس مینت تصمیم گرفت که پایگاه کد خود را کنار بگذارد و نحوه ساخت نسخه های خود را تغییر دهد. با شروع با Linux Mint 6 'Felicia'، هر نسخه کاملاً بر اساس آخرین نسخه اوبونتو بود که مستقیماً از آن ساخته شد و تقریباً یک ماه پس از انتشار اوبونتو مربوطه (معمولاً در ماه می یا نوامبر) در دسترس قرار گرفت.
در سال ۲۰۱۰، Linux Mint نسخه Debian Linux (LMDE) را منتشر کرد. بر خلاف دیگر نسخه‌های مبتنی بر اوبونتو (Ubuntu Mint)، LMDE در اصل نسخه‌ای متحرک بود که مستقیماً بر اساس دبیان بود و به بسته‌های اوبونتو یا زمان‌بندی انتشار آن مرتبط نبود. در ۲۷ مه ۲۰۱۵ اعلام شد که تیم لینوکس مینت دیگر پس از ۱ ژانویه ۲۰۱۶ از نسخه اصلی LMDE پشتیبانی نخواهد کرد. LMDE 2 'Betsy' یک نسخه پشتیبانی طولانی مدت بر اساس Debian Jessie بود. زمانی که LMDE 2 منتشر شد، اعلام شد که تمامی کاربران LMDE به طور خودکار به نسخه های جدید نرم افزار MintTools و محیط های دسکتاپ جدید قبل از انتشار در نسخه اصلی Linux Mint ارتقا می یابند.
در ۲۰ فوریه ۲۰۱۶، وب سایت Linux Mint توسط هکرهای ناشناس مورد نفوذ قرار گرفت که به طور خلاصه لینک های دانلود نسخه ای از Linux Mint را با نسخه اصلاح شده حاوی بدافزار جایگزین کردند. هکرها همچنین پایگاه داده انجمن کاربران وب سایت را نقض کردند. لینوکس مینت بلافاصله سرور خود را آفلاین کرد و پیکربندی امنیتی پیشرفته ای را برای وب سایت و انجمن خود پیاده سازی کرد.

birhosting mint2

انتشارها

به هر نسخه از لینوکس مینت یک شماره نسخه داده می شود و با اسم رمز با یک نام کوچک زنانه که با 'a ختم می شود و با حرفی از الفبا شروع می شود که با هر تجدید نظر بزرگی افزایش می یابد. نسخه ۱۸ از الگوی نام "سارا" جدا شد، اگرچه در انگلیسی همان صدای واکه نهایی را مانند سایر نسخه ها حفظ می کند.
در ابتدا، دو نسخه لینوکس مینت در سال وجود داشت. پس از انتشار لینوکس مینت ۵ در سال ۲۰۰۸، هر چهارمین نسخه دارای برچسب نسخه پشتیبانی طولانی مدت (LTS) بود که نشان می داد مدت بیشتری از نسخه های سنتی پشتیبانی می شود (با به روز رسانی). نسخه های ۵ و ۹ سه سال پشتیبانی داشتند و تمام نسخه های LTS بعدی پنج سال پشتیبانی دریافت کردند.
در ۳۱ می ۲۰۱۴، با انتشار لینوکس مینت ۱۷، تیم لینوکس مینت استراتژی انتشار جدیدی را اتخاذ کرد. با شروع انتشار Mint 17، تمام نسخه‌های آینده برای استفاده از نسخه LTS اوبونتو به عنوان پایه تا سال ۲۰۱۶ برنامه‌ریزی شد. بر اساس این استراتژی، Mint 17.1 در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۴ منتشر شد، Mint 17.2 در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ منتشر شد. و Mint 17.3 در ۴ دسامبر ۲۰۱۵ منتشر شد. نسخه های ۱۷. x به عنوان یک ارتقا آسان و اختیاری در نظر گرفته شده است. هر سه نسخه شامل ارتقاء محیط های دسکتاپ دارچین و MATE و ابزارهای مختلف Mint بودند. علاوه بر این، Mint 17.2 و ۱۷.۳ شامل ارتقاء به مجموعه LibreOffice بود. سری ۱۸.x با استفاده از اوبونتو ۱۶.۰۴ LTS به عنوان پایه از الگوی تعیین شده توسط سری ۱۷.x پیروی می کند.
لینوکس مینت تاریخ انتشار خاصی را اعلام نمی کند، زیرا نسخه های جدید «در صورت آماده بودن» منتشر می شوند، به این معنی که می توانند در اوایل زمانی که توزیع زودتر از زمان برنامه ریزی شده است یا دیر زمانی که باگ های حیاتی یافت می شوند منتشر شوند. نسخه های جدید به همراه مطالب دیگر در وبلاگ Linux Mint اعلام شده است.
در ۳ ژانویه ۲۰۱۸، تیم لینوکس مینت اخباری از Linux Mint 19 'Tara' منتشر کرد. تیم اعلام کرد که نسخه‌های ۱۹. x از GTK 3.22 و مبتنی بر Ubuntu 18.04 LTS با پشتیبانی تا سال ۲۰۲۳ استفاده خواهند کرد. در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸، Linux Mint 19 'Tara' Cinnamon منتشر شد. سپس، در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۹، Linux Mint 19.3، 'Tricia' منتشر شد و به‌روزرسانی‌های امنیتی تا سال ۲۰۲۳ در دسترس بود.
در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۰، Linux Mint 20 'Ulyana' منتشر شد. این یک نسخه LTS با پشتیبانی تا سال ۲۰۲۵ است. در ۸ ژانویه ۲۰۲۱، Linux Mint 20.1 'Ulyssa' منتشر شد. در ۸ جولای ۲۰۲۱، Linux Mint 20.2 'Uma' منتشر شد. در ۵ ژانویه ۲۰۲۲، Linux Mint 20.3 "Una" منتشر شد.
تا سال ۲۰۱۴، دو نسخه لینوکس مینت در سال، حدود یک ماه پس از انتشار اوبونتو که بر اساس آن ساخته شده بود، وجود داشت. به هر نسخه یک شماره نسخه جدید و یک نام رمز داده شد، با استفاده از یک نام زن که با حرف شروع می‌شود که فهرست الفبایی آن با شماره نسخه مطابقت دارد و با حرف "a" ختم می‌شود (به عنوان مثال، "Elyssa" برای نسخه ۵، "Felicia" "برای نسخه ۶). همچنین یک نسخه OEM برای سهولت نصب برای سازندگان سخت افزار وجود دارد.
زمان انتشار تقریباً یک ماه پس از انتشار اوبونتو بود (که به نوبه خود حدود یک ماه پس از انتشار GNOME و دو ماه پس از انتشار سیستم X Window است). در نتیجه، هر نسخه لینوکس مینت با نسخه به روز شده گنوم و ایکس همراه بود و برخی از بهبودهایی را که در آخرین نسخه اوبونتو به وجود آمده بود، ارائه می کرد. پشتیبانی از اکثر نسخه‌ها دو ماه پس از انتشار بعدی متوقف شد، اما از نسخه ۵ اواسط ۲۰۰۸، هر چهارمین نسخه دارای برچسب نسخه پشتیبانی طولانی‌مدت (LTS) است که نشان می‌دهد برای مدت طولانی‌تر، سه سال (با به‌روزرسانی) پشتیبانی می‌شود. برای v5 و v9، و پنج سال پس از آن.
Linux Mint 17 "Qiana" LTS در ۳۱ مه ۲۰۱۴ منتشر شد، تا پایان نوامبر ۲۰۱۴ فعال بود و تا آوریل ۲۰۱۹ پشتیبانی می‌شد. در اواسط سال ۲۰۱۴، جانشین ۱۷ Qiana 17.1 Rebecca اعلام شد. تیم توسعه گفت که از نقطه نظر فنی لینوکس مینت دیگر به برنامه اوبونتو وابسته نیست، بنابراین می‌توان آن را در هر زمانی منتشر کرد، اگرچه چرخه شش ماهه ریتم ارائه می‌کرد که منجر به هدف اواخر نوامبر ۲۰۱۴ شد. Linux Mint 17 LTS اولین نسخه از سری ۱۷. x خواهد بود و به مدت دو سال برنامه‌های کاربردی به ۱۷. x با به‌روزرسانی‌های امنیتی تا سال ۲۰۱۹ پشتیبان‌گیری خواهند شد.
آخرین نسخه Linux Mint 21 "Vanessa" است که در ۳۱ جولای ۲۰۲۲ منتشر شد. به عنوان یک نسخه LTS، تا سال ۲۰۲۷ پشتیبانی خواهد شد.
نسخه دبیان لینوکس مینت که با اوبونتو سازگار نیست، بر پایه دبیان است و به‌روزرسانی‌ها به طور مداوم بین نسخه‌های اصلی (LMDE) ارائه می‌شوند.

Linux Mint 21"Vanessa" Xfce

Linux Mint 21 یک نسخه پشتیبانی طولانی مدت است که تا سال ۲۰۲۷ پشتیبانی می شود. این نسخه با نرم افزار به روز شده ارائه می شود و اصلاحات و بسیاری از ویژگی های جدید را به ارمغان می آورد تا دسکتاپ شما را برای استفاده راحت تر کند.

سیستم مورد نیاز:

۲ گیگابایت رم (۴ گیگابایت برای استفاده راحت توصیه می شود).
۲۰ گیگابایت فضای دیسک (۱۰۰ گیگابایت توصیه می شود).
رزولوشن ۱۰۲۴×۷۶۸ (در رزولوشن‌های پایین‌تر، ALT را فشار دهید تا اگر پنجره‌ها روی صفحه جا نمی‌شوند، با ماوس بکشید).

دستورالعمل های ارتقاء:

اگر بتا را اجرا می‌کنید، نیازی به ارتقا ندارید، از مدیر به‌روزرسانی برای اعمال به‌روزرسانی‌های موجود استفاده کنید.
دستورالعمل های ارتقاء لینوکس مینت ۲۰.۳ به زودی ارائه خواهد شد.

birhosting mint3
محیط دسکتاپ Vanessa

پست های توصیه شده