شبکه wimax چیست؟

birhosting wimax
توسط

وایمکس (Wimax) چیست؟

wimax مخفف (Worldwide Interoperability for Microwave Access) یک فناوری مخابراتی است که با هدف ارائه داده‌های بی‌سیم در فواصل طولانی به روش‌های مختلف بوجود آمده است.هنگامی که در اوایل دهه ۲۰۰۰ توسعه یافت، WiMax در اصل به عنوان یک جایگزین بی سیم برای دسترسی به اینترنت سیمی - DSL یا کابل در آن زمان - به ویژه در مناطق روستایی که دسترسی به اینترنت پهن باند سیمی کمیاب بود، پیشنهاد شد. به طور کلی، WiMax یک نسخه استاندارد بی‌سیم از اینترنت است که در درجه اول به عنوان جایگزینی برای فناوری‌های سیمی (مانند مودم‌های کابلی، DSL و پیوندهای T1/E1) برای ارائه دسترسی پهنای باند به محل کلاینت در نظر گرفته شده است. به طور دقیق تر، وایمکس یک سازمان تجارت صنعتی است که توسط شرکت های ارتباطات، قطعات و تجهیزات پیشرو برای ترویج و تأیید سازگاری و قابلیت همکاری تجهیزات دسترسی بی سیم پهن باند که با استانداردهای IEEE 802.16 و ETSI HIPERMAN مطابقت دارد، تشکیل شده است

برای ارائه دسترسی پهنای باند بی سیم به ساختمان ها، چه در رقابت با شبکه های سیمی موجود و چه به تنهایی در مناطق روستایی یا کم جمعیت در حال حاضر، توسعه یافته است. همچنین می توان از آن برای اتصال هات اسپات های WLAN به اینترنت استفاده کرد. وایمکس همچنین برای ارائه اتصال باند پهن به دستگاه های تلفن همراه در نظر گرفته شده است. با وایمکس، کاربران واقعاً می‌توانند از ترتیبات دسترسی به اینترنت امروزی رها شوند و بتوانند با سرعت پهنای باند، تقریباً از هر کجا که از MetroZone دوست دارند، آنلاین شوند. وایمکس همچنین به عنوان یک فناوری جایگزین برای IoT در نظر گرفته شده است. به گفته انجمن WiMax، این فناوری می تواند توسط بازارهای عمودی از جمله تاسیسات، حمل و نقل، حمل و نقل هوایی، و نفت و گاز مورد استفاده قرار گیرد، زیرا به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا برای صنایع بارگذاری محور به جای بازارهای تلفن همراه که عمدتاً دانلود محور هستند، مفید باشد.

تفاوت بین Wifi و تفاوت های اولیه بین Wi-Fi و WiMax را می توان به راحتی در بررسی کاربرد آنها خلاصه کرد. Wi-Fi استاندارد بی‌سیمی است که برای ساخت شبکه‌های محلی بی‌سیم استفاده می‌شود، در حالی که WiMax عمدتاً توسط شرکت‌های مخابراتی برای ساخت شبکه‌های شهری بی‌سیم استفاده می‌شد، قبل از اینکه تا حد زیادی توسط LTE تحت الشعاع قرار گیرد. WiFi از پروتکل CSMA/CA مبتنی بر تداخل استفاده می کند که اتصال گرا نیست. شبکه های وایمکس بر روی یک MAC اتصال گرا کار می کنند. درواقع تفاوت بین Wifi و Wimax آنهارا به معماری های شبکه مکملی تبدیل می کند که توسط استانداردها برای استفاده در محیط های مختلف و برای اهداف مختلف پشتیبانی می شوند.

وایمکس چگونه کار می کند؟

وایمکس دسترسی  به خطوط محافظه کار کابلی یا DSL را ممکن می سازد. روش کار وایمکس تفاوت کمی با شبکه وای فای دارد، زیرا کامپیوتر وای فای را می توان از طریق کارت LAN، روتر یا هات اسپات متصل کرد، در حالی که اتصال شبکه وایمکس از دو قسمت تشکیل شده است که یکی از آنها برج وایمکس یا تقویت کننده نیز می باشد و به عنوان ایستگاه پایه وایمکس شناخته می شود و دومین گیرنده وایمکس (WiMAX CPE) یا تجهیزات محل کلاینت است.

شبکه وایمکس درست مانند یک تلفن همراه است. هنگامی که یک کاربر داده ها را از یک دستگاه مشترک به یک ایستگاه پایه ارسال می کند، آن ایستگاه پایه سیگنال بی سیم را به کانالی ارسال می کند که به آن uplink می گویند و ایستگاه پایه همان را ارسال می کند یا کاربر دیگری را downlink می نامند. ایستگاه پایه وایمکس دارای قدرت پخش بالاتر، آنتن ها و الگوریتم های اضافی پیشرفته است.


پست های توصیه شده