رمزنگاری نامتقارن چیست؟

BirHosting namotagharenpass index
توسط

رمزنگاری نامتقارن که به رمزنگاری کلید عمومی نیز معروف است ، یکی از مولفه های اصلی فناوری بلاکچین است. این شکل رمزنگاری امکان تایید صحت معاملات را فراهم می کند.

همچنین از داراییها در برابر حمله هکرها و خطرات دیگر محافظت می کند.رمزنگاری نامتقارن ،نسخه پیشرفته تری از رمزنگاری متقارن است.

BirHosting namotagharenpass

بسیاری از پروتکل ها مانند SSH ، OpenPGP ، S / MIME و SSL / TLS برای رمزنگاری و عملکردهای امضای دیجیتال به رمزنگاری نامتقارن متکی هستند. همچنین در برنامه های نرم افزاری مانند مرورگرها مورد استفاده قرار می گیرد که باید برقراری اتصال ایمن از طریق شبکه ناامن مانند اینترنت یا نیاز به اعتبار یک امضای دیجیتالی را برقرار کنند. قدرت رمزگذاری ارتباط مستقیمی با اندازه کلید دارد و دو برابر کردن طول کلید باعث افزایش قدرت نمایی می شود ، اگرچه باعث اختلال در عملکرد می شود. با افزایش قدرت محاسبات و الگوریتمهای فاکتورسازی کارآمدتر ، توانایی عامل در تعداد بیشتر و بزرگتر نیز افزایش می یابد.

برای رمزگذاری نامتقارن برای تحویل محرمانه بودن ، صداقت ، صحت و عدم اعتبار ، کاربران و سیستم ها باید یقین داشته باشند که یک کلید عمومی معتبر است ، متعلق به شخص یا شخص ادعا شده است و توسط شخص ثالث مخرب دستکاری نشده و جایگزین نشده است. هیچ راه حل کامل برای این مشکل تأیید اعتبار کلید عمومی وجود ندارد.

رمزنگاری نامتقارن چیست؟

رمزنگاری نامتقارن مشابه رمزنگاری متقارن است ، اما کمی پیچیده تر است. تمایز اصلی با رمزنگاری متقارن استفاده از جفت کلید است. رمزنگاری نامتقارن به منظور رمزگذاری و رمزگشایی داده ها ، به جای یک کلید مشترک ، از جفت کلید استفاده می کند. جفت کلید از ۲ قسمت ، یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی تشکیل شده است.

یک کلید عمومی می تواند به عنوان یک نام کاربری دیده شود ، برای همه در دسترس است ، قابل اشتراک گذاری است و همه می توانند با آن نام کاربری سابقه حساب را مشاهده کنند. نام کاربری به یک رمز عبور (کلید خصوصی) گره خورده است . اما هیچ راهی برای استخراج رمز ورود (کلید خصوصی) از روی نام کاربری وجود ندارد. یک کلید خصوصی می تواند به عنوان رمز ورود حساب با نام کاربری خاص دیده شود. در دسترس عموم نیست و نباید با کسی به اشتراک گذاشته شود. کلید خصوصی برای تأیید اقدامات در حسابها استفاده می شود. برای دسترسی به حساب یا اجازه دادن به هر اقدامی در حساب ، فقط کلید خصوصی مورد نیاز است.

رمزگذاری نامتقارن چگونه کار می کند؟

الگوریتم های رمزگذاری نامتقارن از یک جفت کلید مرتبط با ریاضی برای رمزگذاری و رمزگشایی استفاده می کنند. یکی کلید عمومی و دیگری کلید خصوصی است. اگر از کلید عمومی برای رمزگذاری استفاده شود ، از کلید خصوصی مربوط برای رمزگشایی استفاده می شود و اگر از کلید خصوصی برای رمزگذاری استفاده می شود ، از کلید عمومی مرتبط برای رمزگشایی استفاده می شود.

فقط کاربر یا رایانه ای که زوج کلید تولید می کند دارای کلید خصوصی است. کلید عمومی را می توان برای هرکسی که می خواهد داده های رمزگذاری شده را برای دارنده کلید خصوصی ارسال کند ، توزیع کرد. تعیین کلید خصوصی با عمومی غیرممکن است.

دو شرکت کننده در گردش کار رمزگذاری نامتقارن فرستنده و گیرنده هستند. ابتدا فرستنده کلید عمومی گیرنده را بدست می آورد. سپس متن ساده با الگوریتم رمزگذاری نامتقارن با استفاده از کلید عمومی گیرنده رمزگذاری می شود و متن را ایجاد می کند. متن رمزنگاری شده سپس برای گیرنده ارسال می شود ، که متن رمزگذاری شده را با کلید خصوصی خود رمزگشایی می کند تا بتواند به متن ساده فرستنده دسترسی پیدا کند.

به دلیل ماهیت یک طرفه عملکرد رمزنگاری ، یک فرستنده قادر به خواندن پیام های فرستنده دیگر نیست ، حتی اگر هرکدام دارای کلید عمومی گیرنده هستند.

اجرا مرحله به مرحله:

BirHosting namotagharenpass2

ابتدا فرستنده ، پیام را با کلید عمومی گیرنده رمزگذاری می کند . فرستنده می تواند پیام (رمزگذاری شده) را با خیال راحت ارسال کند ، زیرا تنها راه مشاهده پیام رمزگشایی آن با کلید خصوصی مربوطه است که فقط گیرنده دارد . سپس گیرنده پیام را دریافت می کند و می تواند با استفاده از کلید خصوصی رمزگشایی کند.

به دلیل استفاده از جفت کلید در رمزنگاری نامتقارن ، این روش ایمن تری برای رمزگذاری داده ها است . میتوان اطمینان حاصل کرد فقط کسانی که قرار است آن را دریافت کنند قادر به رمزگشایی آن هستند. این جفت کلید همچنین اجازه می دهد تا از آنها برای اهداف احراز هویت استفاده شود.

کاربرد در بلاکچین ها

اکثر ارزهای رمزپایه از جفت کلید (و در نتیجه رمزنگاری نامتقارن) برای مدیریت “آدرس” در بلاکچین استفاده می کنند. کلید عمومی آدرسی است که “نگهدارنده” نشانه ها است و هر کسی می تواند آن را مشاهده کند. کلید خصوصی برای دسترسی به آدرس و تأیید اقدامات برای “آدرس” استفاده می شود.

رمزنگاری نامتقارن کاربردهای زیادی در زنجیره های بلوکی دارد ، از اجرای در قراردادهای هوشمند ساده گرفته تا ساختارهای پیشرفته مجوز دار.

انواع رمزگذاری نامتقارن

الگوریتم رمزگذاری نامتقارن RSA :
RSA مخفف نام سازندگان این الگوریتم است.در سال ۱۹۷۷ توسط رون ریوست (Ron Rivest ) ، آدی شامیر(Adi Shamir) و لئونارد آدلمان (Leonard Adleman ) اختراع شد. RSA تاکنون پرکاربردترین الگوریتم رمزگذاری نامتقارن است. اساساً ، این روش شامل دو عدد اول تصادفی بزرگ است . این اعداد برای ایجاد عدد بسیار بزرگ دیگری ضرب می شوند. معما در اینجا تعیین اعداد اصلی از حاصلضرب است.

الگوریتم رمزگذاری نامتقارن ECC:
در مقایسه با RSA ، ECC از امنیت بیشتری برخوردار است . زیرا کاملاً پیچیده است. سطح حفاظتی مشابه RSA را فراهم می کند ، اما از طول کلیدهای بسیار کوتاهتری استفاده می کند. مزیت دیگر کلیدهای کوتاهتر در ECC عملکرد سریعتر است. کلیدهای کوتاهتر به بار شبکه و توان محاسباتی کمتری نیاز دارند و این برای دستگاههایی با قابلیت ذخیره سازی و پردازش محدود بسیار عالی است. وقتی از ECC در گواهینامه های SSL / TLS استفاده می شود ، مدت زمان قابل توجهی برای انجام دست دادن SSL / TLS کاهش می یابد و به شما در بارگیری سریعتر وب سایت کمک می کند. الگوریتم رمزگذاری ECC برای کاربردهای رمزگذاری ، اعمال امضاهای دیجیتالی ، در مولدهای شبه تصادفی و غیره استفاده می شود.

مزایا و معایب رمزنگاری نامتقارن

فواید رمزنگاری نامتقارن عبارتند از:

مشکل توزیع کلید از بین می رود زیرا نیازی به تبادل کلید نیست.
امنیت افزایش می یابد زیرا کلیدهای خصوصی هرگز نیازی به انتقال یا آشکار شدن به کسی ندارند.
استفاده از امضاهای دیجیتالی به گونه‌ای امکان پذیر است که یک گیرنده بتواند تأیید کند که یک پیام از یک فرستنده خاص آمده است.
امکان رد کردن رد را می دهد بنابراین فرستنده نمی تواند ارسال پیام را انکار کند.
معایب عبارتند از:

این یک روند کند در مقایسه با رمزنگاری متقارن است ، بنابراین برای رمزگشایی پیام های با تعداد زیاد مناسب نیست.
اگر شخصی کلید خصوصی خود را از دست بدهد ، نمی تواند پیام های دریافت شده را رمزگشایی کند.
از آنجا که کلیدهای عمومی تأیید نشده اند ، هیچ کس واقعاً نمی داند آیا کلید عمومی متعلق به شخص مشخص شده است یا خیر. در نتیجه ، کاربران باید تأیید کنند که کلیدهای عمومی آنها به آنها تعلق دارد.
اگر هکر کلید خصوصی یک شخص را شناسایی کند ، مهاجم می تواند تمام پیام های آن شخص را بخواند.


پست های توصیه شده