تاریخچه ی ویندوز

BirHosting windows_history
توسط

با عرض سلام خدمت همه ی کاربران سایت بیرهاستینگ، در این پست قصد داریم به بررسی تاریخچه ی سیستم عامل ویندوز و قابلیت ها و محدودیت های هریک از آنها بپردازیم.

هنگامی که به تاریخچه ی ویندوز فکر میکنید چه چیزی در ذهن شما نقش می بندد؟ آیکون های زیبای منوی استارت ویا کاشی های زنده؟ سیستم عامل بدون شک مهمترین نرم افزار در کامپیوتر است . پس از روشن کردن کامپیوتر اولین نرم افزاری که مشاهده می گردد، سیستم عامل بوده و آخرین نرم افزاری که قبل از خاموش کردن کامپیوتر مشاهده خواهد شد، نیز سیستم عامل است. شاید تصور کنید که سیستم‌عامل ویندوز از ابتدا وجود داشته، اما این‌گونه نیست. در حقیقت، مایکروسافت در ابتدا سیستم‌عامل MS-DOS را روانه بازارها کرد و از ویژگی‌های آن می‌توان به زمان‌بر بودن، نیاز به ورود دستی دستورات و همچنین عدم امکان مالتی تسکینگ اشاره کرد.مایکروسافت ویندوز یک رابط کاربری گرافیکی برای کاربران رایانه های شخصی ارائه کرد تا به جای وارد کردن دستورات، روی جعبه ها کلیک کنند.

فهرست:

کمتر کسی وجود دارد که در مورد میکرو کامپیوتر ها چیزی شنیده باشد ، اما دو جوان دیوانه ی کامپیوتر یعنی بیل گیتس و پاول آلن، این کامپیوتر های شخصی را راهی به سوی آینده می بینند. در ۱۹۷۵ گیتس و آلن شرکتی بنام مایکروسافت را بنا کردندو مایکروسافت برروی یک سیستم عامل جدید تمرکز کرد. نرم افزاری که سخت افزارهای کامپیوتر را راه اندازی و مدیریت می‎کند همچنین مانند پلی بین نرم افزارهای دیگر مثلا یک ویرایشگر متن و سخت افزار کامپیوتر قرار می‎گیرد.آنها نام MS-DOS ( Microsoft Disk Operating System) را روی اولین سیستم عامل خود نهادند. این سیستم عامل بسیار موثر و کاربردی بود ولی خب سختی های بسیاری برای درک بین مردم داشت و این گونه بود که آنها به فکر ساخت سیستم عامل جدید افتادند.


ویندوز ۱

اولین نسخه  ویندوز که در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ تولید شد، در واقع بیشتر یک رابط کاربر گرافیکی ۱۶ بیتی، برای DOS بود. این اولین تلاش مایکروسافت، برای ایجاد یک محیط چند وظیفگی و گرافیکی، برای رایانه های شخصی بود. حالا بجای دستورات MS-DOS کافیست تا نشانگر موس خود را در صفحه حرکت دهید و کلیک کنید و مسیرتان را از میان پنجره ها و کلیدهای مختلف انتخاب کنید.پشتیبانی از این ویندوز در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۰۱ به پایان رسید. نمایش گرافیکی این ویندوز بسیار ابتدایی بود و تنها نمونه‌ی پیشرفته ای که در آن دیده می شد اضافه شدن نشانک ماوس و محیط های پنجره ای بود که دسترسی کاربر را به محیط های سیستم عامل و پنجره ها میسر می‌ساخت. ولی چند برنامه کلاسیک نظیر: پینت، دفترچه یادداشت، ماشین حساب ، ساعت، مدیر فایل MS-DOS، تقویم، کارت فایل را در آن می یابیم و تعداد زیادی از استاندار های ویندوز که هنوز هم اعتبار دارند در آن یافت می شوند. ویندوز ۱ حداقل به ۲۵۶ کیلوبایت یعنی یک فلاپی دیسک دو طرفه و یک کارت گرافیک نیاز داشت.

 


ویندوز ۲

ویندوز ۲ که یک سیستم عامل ۱۶ بیتی با محیط گرافیکی بود در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۸۷ جایگزین ویندوز ۱ شد.این ویندوز برای پردازنده ی intel 286 ساخته شد و شکل گرافیکی آن تغییر زیادی کرده بود و کار با آن نسبت به ویندوز یک راحت تر شده بود، به گونه ای که کاربر می توانست برنامه هایی را که بیشتر به آنها نیاز دارد را روی دسکتاپ قرار دهد تا قابل دسترس باشد.

از ویژگی های جدید ویندوز ۲ گرافیک‌های ۲۵۶ رنگی VGA، و پشتیبانی از حافظه EMS بود. همچنین آخرین نسخه ویندوز بود که نیازی به هارد دیسک نداشت. برخلاف ویندوز ۱ به برنامه ها اجازه می داد تا برروی یکدیگر همپوشانی داشته باشند و همچنین میانبر های صفحه کلید بیشتری را معرفی کرد و اصطلاحات minimize و maximize را به جای iconize و zoom در ویندوز ۱ معرفی کرد.

 


ویندوز ۳

منشا ویندوز ۳ زمانی بود که گروهی از برنامه نویسان مایکروسافت به طور مستقل و آزمایشی تصمیم به توسعه حالت محافظت شده ی ویندوز گرفتند. نمونه اولیه آن‌ها آماده ارائه به مدیران شرکت شد که به اندازه کافی مورد تأیید آن‌ها قرار گرفت تا به عنوان یک پروژه رسمی تصویب شود.این ویندوز در تاریخ ۲۲ مه ۱۹۹۰ منتشر شد و اولین نسخه از ویندوز بود که موفقیت گسترده ای داشت و توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد و با استقبال عظیم علاقه مندان مواجه شد. این سیستم عامل از لحاظ ظاهر گرافیکی رقیب مکینتاش و کومودرو آمیگا شده بود.

در ویندوز ۳ program managar در واقع کار همان منوی استارت  ویندوز های امروزی را انجام می داد، این فهرست دسترسی سریع به اپلیکیشن‌ها می‌داد؛ اما از آیکون اپلیکیشن‌ها پشتیبانی نمی‌کرد و درواقع فهرستی بسیار ساده و بدون طراحی پیچیده‌ای بود و در مقایسه با ویندوز ۲ و داس کار با این مدیریت برنامه بسیار ساده تر بود. با یان حال کاربران برای مدیریت فایل ها باید از برنامه ای جدا به نام file managar استفاده می کردند.

مایکروسافت Solitaire از محبوب ترین بازی های ردموندی هاست و اولین نسخه آن با ویندوز ۳ منتشر شد و از دیگر ویژگی های ویندوز ۳ می توان به مدیریت بهتر حافظه و مالتی تسکینگ واقعی اشاره کرد ، مایکروسافت برای مدیریت هرچه بهتر حافظه، ویژگی به ویندوز ۳.۰ اضافه کرد که مدیریت حافظه یا Memory Management نام داشت. به‌لطف قابلیت مدیریت حافظه، ویندوز ۳.۰ قادر بود که ظرفیت بالایی از حافظه رم را کنترل کرده و از آن برای حالت مالتی‌تسکینگ استفاده کند.

ودر نهایت ویندوز ۳ دقیقا در زمانی عرضه شد که کارت‌های گرافیکی VGA به مرور در حال رسیدن به محبوبیت بودند. در این بین رزولوشن ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل نیز به بالاترین رده گرافیکی میان کاربران تبدیل شده بود. مایکروسافت نیز همراه‌با ویندوز ۳ تصویر پس‌زمینه‌ای با رزولوشن ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل عرضه کرد و درواقع تصویری ۱۶ بیتی از صفحه شطرنجی با مهره‌هایی از بازی شطرنج بود.

 


ویندوز ۹۵

ویندوز ۹۵ آغاز جاه طلبی مایکروسافت در راستای سلطنت بر دنیای سیستم عامل‌ها بود؛ این ویندوز همانطور که از نامش پیداست در سال ۱۹۹۵ توسط مایکروسافت معرفی شد. در ابتدا ویندوز ۹۵ را Windows Password می‌نامیدند. بسیاری از شبکه‌های آمریکایی غرق تبلیغات ویندوز ۹۵، با آهنگ Start Me Up گروه مشهور بودند؛ دلیل انتخاب این ترک نیز اضافه شدن کلید استارت به ویندوز ۹۵ بود که در تبلیغات آن زمان نیز بسیار دیده می‌شد.درباره استقبال از ویندوز ۹۵ همین کافیست که بدانید مایکروسافت تنها در ۵ هفته آغازین فروش موفق شد ۷ میلیون کپی از آن را بفروشد. آن هم درحالی که کامپیوترهای خانگی به هیچ‌وجه به فراگیری امروز نبودند. با این‌حال تازه‌های Windows 95 فقط به منوی استارت ختم نمی‌شد. در کنار ۳۲ بیتی بودن، پشتیبانی از نام فایل‌های طولانی تا ۲۵۰ کاراکتر در آن زمان قابلیت مهمی محسوب می‌شد. قابلیت جدید دیگر Plug and Play بود که به‌صورت خودکار یک سخت‌افزار را شناسایی کرده و آن را نصب می‌کرد؛ قابلیتی که تاکنون بهبودهای زیادی یافته است.

ویندوز ۹۸

ویندوز ۹۸ جانشین ویندوز ۹۵ شد و در ۱۵ می  1998 برای تولید عرضه شد.یشتر پیشرفت‌های آن جنبه زیبایی داشتند یا برای بهبود تجربه کاربر طراحی شده بودند،مایکروسافت ویندوز ۹۸ را به عنوان "تنظیم" ویندوز ۹۵ به بازار عرضه کرده بود، پس از انتشار، عموماً به دلیل رابط یکپارچه وب و سهولت استفاده و همچنین رسیدگی به مشکلات موجود در ویندوز ۹۵ مورد استقبال قرار گرفت، اگرچه برخی اشاره کردند که به طور قابل توجهی پایدارتر از نسخه قبلی خود نبود. از امکانات ان میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- پشتیبانی ازدی‌وی‌دی برای اولین بار در این سیستم‌عامل

۲- پشتیبانی از یواس‌بی برای اولین بار در این سیستم‌عامل

۳- سیستم فایلFAT۳۲ برای اولین بار در این سیستم‌عاملسیستم‌عامل

 


ویندوز ME

ویندوز ME مخفف شده ی ویندوز ویرایش هزاره ( Windows Millennium Edition) یک سیستم عامل گرافیکی که توسط مایکروسافت در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۰ منتشر شد. این آخرین نسخه از سری ویندوز ۹x بود و به عنوان ارتقاء به نسخه دوم ویندوز ۹۸ طراحی شده بود. پشتیبانی از این نسخه در تاریخ ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۶ پایان یافت. این سیستم عامل با رم ۳۲ بیتی و دیسک سخت ۳۲۰ مگا بایتی، شامل اینترنت اکسپلورر ۵٫۵، ویندوز مدیا پلیر ۷ و نرم افزار جدید Windows Movie Maker که ویرایشگر ویدئوی ساده ای بود و برای استفاده راحت کاربران خانگی طراحی شده بود، اگر چه این سیستم عامل برای مشاغل نیز استفاده میشد. ویندوز ام ای در کامپیوترهای شخصی حداکثر از ۱.۵ GB رم فیزیکی پشتیبانی می کرد ولی تنها یک سال پس از انتشار این ویندوز، به سرعت ویندوز اکس پی جایگزین این نسخه شد.

 


ویندوز ۲۰۰۰

ویندوز ۲۰۰۰ درواقع همان نسخه تجاری ویندوز ME است که در سال ۲۰۰۰ معرفی گردید. این سیستم عامل برای اجرای برنامه های کاربردی، ذخیره فایل ها، پشتیبانی از شبکه و اجرای ویژگی های چند رسانه ای طراحی شده بود و هر کامپیوتری مبنی بر سیستم عامل Windows 2000 Server دارای ویژگی هایی نظیر:  یک کنترل‌کننده Domain مربوط به Active Directory و سرویس های ارتباطی شبکه است. این نسخه دارای محدودیت های مختص به خود است حمایت از حداکثر ۴ پردازنده و حافظه اصلی چهار گیابایتی نمونه هایی از محدودیت های این نسخه است. پشتیبانی گسترده از ویندوز ۲۰۰۰ در سال ۲۰۱۰ متوقف شد.

 


ویندوز XP

بسیاری از کارکنان مایکرو سافت در تفریحگاه ویسلر کانادا مشغول ساخت ویندوز XP بودند به همین دلیل این سیستم عامل اسم رمز ویسلر را برخود داشت، این سیستم عامل از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ پرفروش ترین سیستم عامل ها بود و همچنان از آن در کنار ویندوز هفت به عنوان موفق ترین ویندوز تاریخ یاد میشود. شرکت مایکروسافت ویندوز XP را به منظور به روز کردن رابط کاربری، افزودن ویژگی های تازه، یکدست کردن بین اعضای مختلف خانواده و فراهم آوردن یک پلتفرم باثبات‌تر، پایه‌گذاری و در سال ۲۰۰۱ روانه بازار کرد. از نظر تکنولوژی، ویندوز XP اختلاف زیادی با ویندوز ۲۰۰۰ ندارد، امّا ویندوز XP ترکیبی است از تمامی ویندوزهای قبلی و آنرا به عنوان تجربه بهترین تجربه ها معرفی کرده اند. ویندوز XP در ویراش‌های مختلفی ارائه شده‌است که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به ویندوز XP ویرایش خانگی برای کاربران خانگی، ویندوز XP حرفه‌ای که قابلیت‌های دیگری همچون پشتیبانی از دامنه ویندوز سرور دامنه ویندوز سرور را دارد مناسب کاربران حرفه‌ای و تجاری است، اشاره کرد. ویندوز XP ویرایش Media نیز در حقیقت همان ویندوز XP حرفه‌ای است که قابلیت‌های اضافی در مورد سیستم‌های چند رسانه‌ای همچون تماشای TV، مشاهده DVD و شنیدن موزیک دارد. .با این حال، در هشتم نوامبر ۲۰۰۶، بیانیه تکمیل 

 


ویندوز Vista

سیستم عاملی است که برای مراکز رسانه ای و کامپیوتر های شخصی مورد استفاده قرار میگیرد. در ۳۰ژانویه ۲۰۰۷ این سیستم عامل برای خرید و دانلود از وبگاه مایکروسافت برای عرضه ی عمومی منتشر شد. ویندوز ویستا شامل صدها قابلیت جدید و باز پردازش شده است که اغلب این قابلیت‌ها شامل بروزرسانی ظاهر گرافیکی کاربر (GUI) و استایل‌های بصری است که با نام Windows Aero شناخته می‌شود. قابلیت جستجوی بهبود یافته، ابزارهای ایجاد رسانه‌ها جدید مانند Windows DVD Maker، و بازطراحی کامل قابلیت‌های شبکه، صوت، چاپ و زیر سیستم‌های تصویری، از سایر قابلیت‌های آن می‌باشند. ویندوز ویستا بارهای امنیتی زیادی را در دل خودش جا داده که این سیستمهای امنیتی از ویندوز ۲۰۰۰ تا ویندوز ۷ را پیش میبرد ولی باین همه سیستم که در داخلش نصب شده بود توانش را کم کرده بود.مضافاً هدف ویستا افزایش سطح ارتباط بین دستگاه‌ها در شبکه‌های خانگی بر اساس تکنولوژی Peer-to-Peer که منجر به تسهیل به اشتراک گذاردن داده‌های بین کامپیوترها و قطعات (Devices) می‌شود. با این حال، در هشتم نوامبر ۲۰۰۶، بیانیه تکمیل  ویندوز ویستا، طولانی‌ترین پروژه توسعه مایکروسافت علام و کار به انجام رسید.

 


ویندوز ۷

هفتمین سیستم عامل از مجموعه مایکروسافت و از مجموعه NT بود که  در تاریخ ۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. ویندوز هفت برای استفاده در کامپیوتر های شخصی تولید شده است، از ویژگی‌های این نسخه بسیار محبوب که بیشتر مورد توجه است پیشرفت در ویندوز ارو(واسط کاربری که در ویندوز ویستا معرفی شده بود)، طراحی دوباره پوسته ویندوز، نوار وظیفه ویک سیستم شبکه خانگی به نام گروه خانگی نام برد. همچنین به نقل از مسئولان مایکروسافت، ویندوز ۷ نسخه ارتقا یافته و بهینه شده ویندوز ویستا بوده است. ویندوز هفت دارای امکاناتی همچون تشخیص دستخط و پیشرفت در لمس، پشتیبانی از Virtual Hard Disk، بهبود کاراریی در پردازنده های چند هسته ای و بهبود هسته سیستم عامل و همچنین اضافه شدن قابلیت ویندوز پاور شل طراحی دوبارهٔ ماشین‌حساب با پشتیبانی از قابلیت چندخطی و امکان تبدیل واحدها می‌باشد. پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز هفت در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ متوقف شد.

 


ویندوز ۸

ویندوز هشت که در که در ۱ اوت ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد. ویندوز هشت برای استفاده در رایانه های شخصی،  رایانه های همراه و تبلت ها تولید شده است. از قابلیت‌های این سیستم عامل می‌توان به ارتباط سریعتر با استفاده از یو اس بی ۳ . بلوتوث ۳، پشتیبانی از پردازنده های ARAM ، رمزگذاری کامل دیسک سخت، حساسیت نسبت به نور محیط، تشخیص چهره کاربر برای لاگین و لاگ اوت کردن، رابط کاربری مترو، برجسته‌بینی سه بعدی و پشتیبانی تلوزیون بی سیم اشاره کرد. ویندوز ۸ رابط کاربری جدیدی بر پایه زبان طراحی مترو مایکروسافت را به کار گرفته‌ است. مترو محیطی خواهد بود از ویژگی جدید کاشی‌وار (مربع مانند) که در صفحه شروع (Start Screen) نمایان می‌شود که مشابه سیستم عامل ویندوز فون می‌باشد. هر کدام از آن کاشی‌ها یک برنامه را نشان می‌دهد و قادر خواهد بود که اطلاعات مرتبط مانند تعداد پیام‌های خوانده نشده برای یک برنامه ایمیل و یا درجه حرارت آب و هوا را نشان دهد. از ویژگی های ویندوز هشت میتوان به پشتیبانی از چندین نمایشگر، صفحه شروع جدید، قابلیت بازگردانی سیستم عامل به تنظیمات اولیه کارخانه، بوت امن، پشتیبانی از فناوری RAID 1 و RAID 5 و.... این نسخه از ویندوز به دلیل باگ ها و لگ های زیاد و همچنین حذف شدن منوی استارت از تسک بار به شدت مورد انتقاد قرار گرفت به همین دلیل مایکروسافت مجبور شد تا پس از مدت کوتاهی از انتشار این نسخه ، نسخه بهبود یافته آن را با نام ویندوز ۸/۱ منتشر کند .

 


ویندوز ۸/۱

ویندوز ۸.۱ موسوم به ویندوز آبــی توسط مایکروسافت با سیل عظیمی از قابلیت های جدید و بالاخره با پشتیبانی از صفحه نمایش های با رزولوشن بالا به طور رسمی معرفی شد. این ویندوز نسخه ی تکامل یافته ی ویندوز ۸ می باشد که سال پیش عرضه شد. از مهمترین تغییرات این ویندوز می توان به این نکته اشـاره کرد که به دلیل عدم استقبال کاربـران از رابط کاربری Metro در ویندوز ۸ این رابط در حاشیه قرار داده شده و کاربران بعد از بالا آمدن ویندوز مستقیماً به صفحه دسکتاپ هدایت میشوند. این ویندوزدر دو نسخه ۶۴ بیت و ۳۲ بیت منتشر شده‌است. از ویژگی های تازه این ویندوز میتوان به بوت مستقیم به سبک رومیزی،بازگشت منوی start و خاموش کردن رایانه، تازه‌های سخت افزاری مانند: چاپگر سه بعدی، وای فای دایرکت، جریان رسانه‌ای Miracast و همچنین میتوان می‌توان متن و عناصر گرافیکی را تا ۲۰۰٪ بزرگ کرد و قابلیت متحرک شدن بک گراند ها و تغییرات در رابط کاربری و اپلیکیشن های جدیدی همانند Facebook و Flipboard و قابلیت های سفارشی سازی دیگری را دارا بوده است.

 


ویندوز phone


 

سیستم عاملی است که توسط شرکت مایکروسافت برای گوشی های هوشمند ساخته شده است. این ویندوز در نوامبر ۲۰۱۰ معرفی شد و به جای استفاده از شکل برنامه‌های مبتنی بر ویندوز (فایل‌های exe) از برنامه های مایکروسافت سیلور لایت استفاده کرده است. ویندوز فون ۸ در اکتبر ۲۰۱۲ معرفی شد. پس از آن ویندوز فون ۸.۱ در آوریل ۲۰۱۴ و سپس ویندوز ۱۰ موبایل در نوامبر ۲۰۱۵ معرفی شدند.  بر خلاف سیستم عامل ویندوز موبایل که طراحی ای مشابه ویندوز رومیزی دارند، در این سیستم عامل از طراحی رابط کاربری ای به اسم "مترو” استفاده که بسیار پویا تر از دیگر سیستم عامل هاست. ویندوز فون از یک صفحه کلید مجازی برای وارد کردن متن استفاده میکند که امکان ارسال خندانک ها را هم در متن فراهم کرده است. همچنین امکان چک کردن اسپل کلمات و حدس زدن کلمات در حین تایپ نیز در این کیبورد وجود دارد. این سیستم عامل امکان اتصال یک کیبورد فیزیکی را هم به گوشی فراهم کرده است و حتی شما می توانید لیست دوستان خود را دستی وارد گوشی ای که ویندوز فون دارد کنید، یا آنها را از ویندوز لایو و فیس بوک و توییتر و لینکدین وارد کنید. همچنین امکان ادغام (Link) افراد نیز وجود دارد. مایکروسافت در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که این سیستم عامل به دلیل عدم استقبال توسعه دهندگان و عدم نفوذ در بازار دیگر به روز رسانی نخواهد شد و فقط بروزرسانی‌های امنیتی دریافت می‌کند.

 


ویندوز ۱۰

پس از فروش موفق ویندوز ۷ ,ویندوز ۸ و ۸٫۱ ویندوز ۱۰ به پرفروش ترین و موفق ترین سیستم عامل روز دنیا تبدیل شد این ویندوز مجموعه ای از سیستم عامل هاست، که توسط مایکروسافت توسعه یافته و به‌عنوان بخشی از خانواده سیستم عامل‌های ویندوز ان تی منتشر شد و در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۵ به‌طور گسترده برای عموم مردم در دسترس قرار گرفت. ویندوز ۱۰ پس از انتشار اصلی بیشتر مورد بررسی‌های مثبت قرار گرفت، اما حالت رابط کاربری لمسی‌گرا ویندوز ۱۰ به دلیل دارا بودن رگرسیون به دلیل وجود بازگشت به واسط لمسی‌گرا از مدل قبلی مورد مورد انتقاد قرار گرفت. منتقدان همچنین از پیشرفت‌های نرم‌افزار همراه ویندوز ۱۰ نسبت به ویندوز ۸٫۱، ادغام اکس باکس لایو و همچنین قابلیت‌های دستیار شخصی کورتانا و جایگزینی اینرنت اکسپلور را با مایکروسافت اچ قدر دانی کردند. مایکروسافت با ویندوز ۱۰ یک سیستم عامل یکپارچه را پایه گذاری کرد، به این معنی که ویندوز در چند دستگاه مختلف قابل راه اندازی باشد(کامپیوتر های رومیزی، تبلت، لپ تاپ و گوشی موبایل) . نرم افزار file explorer در این ویندوز کمی بهبود یافت یک دکمه با عنوان HOME به گوشه سمت چپ و بالا اضافه شده و شما میتوانید هر آدرسی را به این دکمه اختصاص دهید که وقتی روی این دکمه کلیک میکنید روی همان آدرس برود. در ابتدای عرضه ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵ کاربران ویندوز ۷ ویندوز ۸ و ویندوز ۸/۱ که دارای لایسنس اورجینال بودند، می‌توانستند به صورت رایگان ویندوزهای خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهند و میلیون‌ها کاربر از این فرصت استثنایی استفاده کردند و شروع به ارتقای ویندوزهای خود کردند. اما از ابتدای سال ۲۰۱۹، مایکروسافت امکان ارتقای رایگان به ویندوز ۱۰ را به پایان رساند.

 


ویندوز ۱۱

بالاخره پس از مدت ها انتظار ویندوز ۱۱ با تغییرات و بهبود های متعددی عرضه شد، تا تجربه کاملا متفاوتی را ارائه بدهد. ویندوز ۱۱ از طراحی جدید و ساده‌تری با رنگ‌های پاستیلی، گوشه‌های گرد، صدای راه‌اندازی جدید و در کل، ظاهری شبیه مک او‌اس برخوردار است. منو استارت ویندوز ۱۱ از سمت چپ به میانه صفحه منتقل شده است و آیکون اپلیکیشن‌ها در مرکز و کنار آن قرار گرفته‌اند. در ویندوز ۱۱ می‌توانید ابزارهای دسکتاپ جدیدی از جمله ویجت ها و فیلد هوشمند را پیدا کنید. اپلیکیشن‌های اندروید هم بدون نیاز به امولاتور به‌راحتی از مایکروسافت استور دانلود و روی ویندوز ۱۱ نصب خواهند شد. ویندوز ۱۱ برای کاربرانی که سادگی و سرعت عمل را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند، سیستم عامل ایده‌آلی است، اما برای کاربران کارکشته شاید بیش از حد ساده باشد. در منوی استارت،‌ اپ‌های پین‌شده قرار دارند که چینش آن‌ها در مرکز، توجه تصمیم معقولانه‌ای به‌نظر می‌رسد. در ویندوز ۱۰، اپ‌های پین شده بعد از فهرست تمام اپلیکیشن‌های نصب شده قرار دارند که به اندازه‌ی کافی جلب توجه نمی‌کنند؛ درحالی‌که در منوی استارت ویندوز ۱۱، فهرست تمامی اپ‌های نصب‌شده زیر گزینه‌ی All apps پنهان شده است. از ویژگی های جدید در ویندوز ۱۱ میتوان به دستکتاپ بهبود یافته، گزینه جستجو، دسکتاپ های مجازی، چیدمان اسنپ، اپلیکیشن چت و قابلیت های جدید گیمینگ اشاره کرد.

ویندوز ۱۱ سیستم عاملی است که کاربران ویندوز از سال‌ها پیش لیاقتش را داشتند، اما از آن‌ها دریغ شده بود؛ به‌همین خاطر، استفاده از آن تجربه‌ی تلخ و شیرینی را به‌بار می‌آورد. هم خوشحالیم که رابط کاربری جدید و چشم‌نواز ویندوز ۱۱، تجربه‌‌ای تازه و بهتری را برای ما رقم می‌زند و هم آزرده‌خاطر از اینکه چرا تمام این سال‌ها مجبور بودیم با رابط کاربری نامنسجم و به‌هم‌ریخته‌ی ویندوز ۱۰ سر کنیم، البته آزردگی‌خاطر برای افرادی که دستگاه قدیمی‌شان پیشنیاز ویندوز ۱۱ را ندارد بیشتر هم میشود.


پست های توصیه شده