بک لینک چیست؟

BirHosting backlink index
توسط

زمانی که یک صفحه ی اینترنتی به صفحه ی دیگری لینک می دهد، آن را «بک لینک» می نامند. در گذشته بک لینک ها معیار اصلی رتبه بندی صفحات اینترنتی در موتور های جست و جو بودند. یک صفحه با بک لینک های بسیار، رتبه بهتری در موتورهای جست و جو نظیر گوگل کسب می کرد. این امر به مرور زمان با تغییرات بسیاری مواجه شد و هم اکنون عوامل بسیاری در رتبه بندی صفحات اینترنتی در موتورهای جست و جو تاثیرگذار هستند.

BirHosting backlink

به عبارت دیگر اگر سایت X، آدرس سایت Y را در داخل متنی (Anchor text) لینک کند، سایت Y یک بک لینک از سایت X دریافت می‌کند. و این عمل هم به اصطلاح لینک سازی یا لینک بیلدینگ گویند. بک لینک شامل لینک سازی داخلی نمی‌شود به عبارت دیگر به لینک‌های داخلی یک دامنه بک لینک نمی‌گویند.

بک لینک اهمیت ویژه‌ای در سئو سایت دارد و همیشه مهندسین سئو در تلاش هستند تا بتوانند بک لینک بیشتری را در جهت ارتقا رتبه سایت ایجاد کنند، ولی همان‌طور که میدانید هر آنچه در سئو زیاده‌روی شود به جای تاثیر مثبت، تاثیر منفی به‌همراه خواهد داشت، لینک سازی یا لینک بیلدینگ باید اصولی صورت بگیرد و اگر به شکل اسپم و انبوه لینک سازی شود با جریمه های سنگین گوگل همراه خواهد بود چرا که لینک سازی بی‌رویه یکی از دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل است.

اصطلاحات رایج بک لینک

لینک جوس(link juice): زمانی که یک صفحه ی اینترنتی به هر کدام از مقاله ها و یا صفحه اصلی وب سایت شما لینک دهد، لینک جوس عبور می دهد. این لینک جوس به بهبود رتبه مقاله کمک می کند و همچنین اعتبار دامنه(domain authority) شما را افزایش می دهد. به عنوان یک وبلاگ نویس شما می توانید با استفاده از تگ نوفالو(no-follow)، عبور لینک جوس را متوقف کنید.

لینک های نوفالو(no-follow links): زمانی که یک وبسایت به وبسایتی دیگر لینک می دهد اما آن لینک، تگ (no-follow) دارد به این معناست که لینک جوس عبور نمی دهد. گفته می شود که لینک های (no-follow) در رتبه بندی یک صفحه مفید نیستند اما امروزه ثابت شده که تاثیرگذارند و همین طور برای داشتن یک لینک بیلدینگ مناسب، علاوه بر داشتن لینک های فالو، لینک های نوفالو نیز باید داشت!

به طور کلی وبمستر ها زمانی از تگ(no-follow) استفاده می کنند که قرار است به وبسایتی غیر قابل اعتماد لینک دهند.

به طور مثال: لینک هایی که از طریق کامنت گذاری بر روی وبسایت های دیگر ایجاد می شوند.

لینک های(do-follow link): به صورت پیش فرض تمامی لینک هایی که به یک پست وبلاگ و یا وبسایت اضافه می کنید، لینک های (do-follow) هستند و لینک جوس عبور می دهند.

به لینک های دوفالو، فالو نیز گفته می شود.

دامنه های ریشه لینک دهنده(linking root domains): مرتبط می شود به تعداد بک لینک هایی که از دامنه های منحصر به فرد به وبسایت شما ارجاع داده می شود. حتی اگر وب سایتی برای ده ها بار به وب سایت شما لینک داده باشد، تنها یک «دامنه ریشه» در نظر گرفته می شود.

لینک های کم کیفیت: لینک های کم کیفیت، لینک هایی هستند که از سایت های خودکار، اسپم(spam)دریافت می گردند. چنین لینک هایی بیشتر ضرر می رسانند تا منفعت!

این یکی از مواردی است که هنگام خرید بک لینک باید به آن توجه نمایید.

لینک های داخلی(Internal Links): لینک هایی که در یک دامنه ی یکسان از صفحه ای به صفحه ی دیگر می روند، لینک های داخلی نام دارند. این فرایند به لینک سازی داخلی(internal linking) و یا interlinking نیز معروف است.

انکر تکست(anchor text): متنی که برای هایپر لینک ها استفاده می شود «انکرتکست» نام دارد. بک لینک های دارای انکرتکست برای زمانی که می خواهید یک کلمه خاص را برای موتورهای جست و جو بهینه کنید ، کارآیی خوبی دارند.

در هنگام ساخت بک لینک، انتخاب انکر تکست ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده زیاد از یک نوع انکر تکست ثابت می‌تواند شما را درگیر پنالتی گوگل کند.

فواید بک لینک ها در سئو

۱- افزایش رتبه به صورت طبیعی(ارگانیک)

بک لینک ها کمک می کنند تا در موتور های جست و جو رتبه بهتری داشته باشید.

اگر محتوای شما لینک های ارگانیک از وبسایت های دیگر دریافت کند، آن محتوا به طور طبیعی در موتور های جست و جو رتبه ی بالاتری خواهد داشت.

۲- ایندکس سریع تر

بک لینک ها به ربات های موتور های جست و جو کمک می کنند تا لینک هایی که به وبسایت شما داده شده است را پیدا کرده و سایت شما را بهینه تر crawl کنند

داشتن بک لینک بخصوص برای وبسایت های تازه راه اندازی شده اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا بک لینک ها به سریع تر پیدا شدن و ایندکس شدن وبسایت کمک می کنند.

۳- ترافیک ارجاعی(Referral Traffic)

یکی از فواید اصلی بک لینک ها این است که در گرفتن ترافیک ارجاعی کمک می کنند.

ترافیک ارجاعی معمولا هدفمند است و (Bounce Rate) کمی دارد!

BirHosting backlink2

آموزش ساخت بک لینک

ابتدا می بایست یک لیست کامل از کلمات کلیدی وب سایت به همراه صفحات لندینگ پیج جمع آوری شود.
لیست جمع آوری شده می بایست دارای ستون تاریخ و جایگاه فعلی کلمات کلیدی باشد تا بتوان در طول زمان پیشرفت جایگاه را اندازه گیری کرد.
حال بر اساس لیست وب سایت هایی که قبلا جمع آوری شده است و می توانیم از آنها بک لینک تهیه نماییم انتخاب و روزانه می توانیم تا ۱۰ تا بک لینک به سمت سایت هدایت نماییم.
نحوه لینک دادن به سایت بدین صورت است که در وب سایت هایی که می توان نظر ثبت کرد بجای نام وب سایت، نام کلمه کلیدی مورد نظر نوشته می شود و بجای آدرس سایت، لندینگ پیج مورد نظر نوشته می شود.
بک لینک هایی که از طریق ثبت نظر گرفته می شود، می بایست یک نظر در ارتباط با پست مورد نظر نوشته شود که وب مستر آن سایت نظر ما را تا حد امکان تایید نماید.
در انجمن ها و وبلاگ ها چون راه برای قرار دادن لینک باز تر است براحتی می توان قسمتی یا کل متن صفحه لندینگ پیج کپی شود و برخی از کلمات کلیدی بصورت لینک به صفحه لندینگ پیج مرتبط شود.
تا حد امکان از قراردادن لینک در وب سایت هایی که بصورت پاپ آپ باز می شوند یا دارای بالای ۱۰۰ تا لینک خودداری شود.
برخی انجمن ها هستند که می توان از آنها لینک دریافت کرد ولی می بایست پستی که در انجمن قرار داده می شود جنبه تبلیغات نداشته باشد، از این رو می بایست در انتخاب نام پست و متن یک مقدار شبیه دسته بندی پست های آن انجمن صورت پذیرد تا بتوانیم بعد از آن بصورت زیر پوستی تعدادی از کلمات کلیدی پست را به سمت لندیگ پیج خود هدایت کنیم.
در گرفتن بک لینک سعی شود در حد امکان عنوان لینک بصورتی باشد که بتوان کلمه کلیدی وب سایت در آن بکار رفته باشد تا اینکه فقط یک لینک معمولی باشد و هیچ عنوانی نداشته باشد.
برخی لینک ها پس از اینکه قرار داده شد ممکن است چند روز طول بکشد تا تایید شوند از این رو در اینطور مواقع زیر لینک معمولا می نویسد "در انتظار تایید مدیر" در اینطور مواقع روی لینکی که بصورت موقت درست شده است و فقط ما می توانیم ببینیم نباید کلیک شود در غیر اینصورت لینک هایی که همان لحظه تایید می شوند را برای اینکه پروسه شناسایی آنها توسط گوگل سریعتر انجام شود را می توان کلیک کرد تا صفحه وب سایت باز شود.
برخی از سایت ها جهت گرفتن بک لینک می بایست ثبت نام صورت پذیرد، در بسیاری از مواقع از این ایمیل ها صاحبان کسب و کار جهت ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند از این رو می بایست یک ایمیل صرفا جهت مقاصد گرفتن بک لینک و شبکه های اجتماعی درست شود.


پست های توصیه شده