اترنت چیست؟

Birhosting eternet index
توسط

اترنت یک فناوری سنتی برای اتصال دستگاه ها در یک شبکه محلی سیمی (LAN) یا شبکه گسترده (WAN) است، که دستگاه ها را قادر می سازد از طریق یک پروتکل که مجموعه ای از قوانین یا زبان مشترک شبکه است با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اترنت تعیین می کند که چگونه دستگاه‌های شبکه داده‌ها را قالب‌بندی کرده و انتقال دهند تا دستگاه‌های دیگر در همان شبکه LAN یا محدوده مشخص شده بتوانند اطلاعات را شناسایی، دریافت و پردازش کنند.

کابل اترنت سیم کشی فیزیکی و محصور شده ای است که داده ها روی آن حرکت می کنند.دستگاه های متصل که از کابل برای دسترسی به یک شبکه محلی جغرافیایی استفاده می کنند از کسب و کارها گرفته تا گیمرها و نیز کاربران نهایی مختلف، از مزایای اتصال به اترنت، که شامل قابلیت اطمینان و امنیت است، بهره می برند.

در مقایسه با فناوری LAN بی سیم (WLAN)، اترنت معمولاً در برابر اختلالات آسیب پذیرتر است. همچنین می‌تواند نسبت به فناوری بی‌سیم، امنیت و امکان کنترل بیشتری روی شبکه فراهم کند، زیرا دستگاه‌ها باید با استفاده از کابل فیزیکی متصل شوند. این امر دسترسی افراد خارجی به داده های شبکه یا ربودن پهنای باند دستگاه های غیر مجاز را دشوار می کند.

BirHosting eterent

اجزای سخت‌افزاری

آداپتور یا کارت شبکه اترنت (Ethernet NIC)
آداپتور یا کارت شبکه، رابط بین مادربورد و کابل اترنت است، یعنی کابل اترنت از طریق این کارت‌ به مادربورد وصل می‌شود. امروزه معمولا همه مادربوردها و رایانه‌ها کارت اترنت سرخود دارند و لازم نیست جداگانه خریداری و نصب شوند.

کابل اترنت
داده‌ها از طریق کابل بین گره‌های شبکه مبادله می‌شوند. کابل‌های اترنت چندین رشته سیم دارند که انتقال دوطرفه داده‌ها را ممکن می‌کنند. نسخه‌های اولیه اترنت برای ایجاد ارتباط بین گره‌های شبکه از کابل هم‌محور بهره می‌بردند اما در نسخه‌های بعدی، کابل زوج به‌هم تابیده و فیبر نوری جایگزین شدند.

روتر و سوئیچ اترنت
سوئیچ گره‌های شبکه را در یک نقطه به هم متصل و پیغام‌ها را بین گره‌ها مبادله می‌کند. مسیریاب شبکه یا روتر نیز برای متصل کردن دو یا چند شبکه محلی اترنت به یکدیگر یا به اینترنت به کار می‌رود.

انواع شبکه اترنت

۱.ستاره ای با استفاده از هاب
هاب دستگاهی است که در نقطه ای مشترک تمام گره های شبکه را به یکدیگر متصل می کند که از نتیجه آن، هم بندی ستاره ای به وجود می آید. در صورتی که یکی از گره ها از کار بیفتد، ارتباط هاب با دیگر گره ها حفظ می شود و شبکه به کار خود ادامه می‌دهد؛ زیرا تمام گره ها در یک نقطه متمرکز می باشند. پس این مورد از مزیت های هاب محسوب می شود. از معایب بزرگ هاب نیز می توان به این مورد اشاره کرد که هاب آدرس مقصد بسته ها را نمی تواند بخواند.

۲.ستاره ای با استفاده از سوئیچ
زمانی که به جای هاب از سوئیچ شبکه استفاده شود، می توان مشکلات برخورد سیگنال ها و ضعف های دیگر را برطرف نمود. سوئیچ نیز مانند هاب عمل کرده و هم بندی ستاره ای را ایجاد می کند و گره های شبکه محلی را در یک نقطه به هم وصل می کند.

تنها تفاوت سوئیچ با هاب در این است که سوئیچ می تواند آدرس مقصد بسته ها را بخواند و مستقیما بسته ارسالی از گره مبدا را به گره مقصد برساند. در این نوع شبکه تمام گره ها می توانند به طور همزمان برای یکدیگر پیغام بفرستند.

۳.شبکه خطی (Bus Ethernet)
در اترنت خطی که به آن اترنت باریک (Thin Ethernet یا Thin-net) نیز می گویند نحوه ی اتصال تمام گره ها به صورت زنجیره ای است و یکی پس از دیگری با کابل هم محور RG58 متصل می شوند.

این نوع از اترنت ساختار ساده ای دارد اما دارای محدودیت های زیادی می باشد که امروزه منسوخ شده است.از معایب هم بندی خطی نیز می توان به این مورد اشاره کرد که در مواقعی که یکی از گره ها از مدار خارج شود، تمام شبکه از کار می افتد.

BirHosting eterent2

مزایای اترنت:

هزینه نسبتا کم
سازگاری با تکنولوژی های قدیمی تر
در برابر نویز مقاوم است.
کیفیت انتقال داده خوب
سرعت
قابلیت اطمینان
امنیت داده ها

معایب اترنت:

برای شبکه های کوچکتر و مسافت کوتاه تر در نظر گرفته شده
جابجایی پذیری محدود
استفاده از کابل های بلندتر می تواند تداخل ایجاد کند.
با برنامه های کاربردی بلادرنگ یا تعاملی به خوبی کار نمی کند.

عیب یابی دشوار است.

 انواع شبکه اترنت

fast ethernet
این نوع شبکه اترنت قادر است داده ها را با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه از طریق کابل twisted-pair یا کابل فیبر نوری (fiber-optic) منتقل کند. می توان داده ها را با سرعتی بین ۱۰ مگابیت بر ثانیه تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و بدون هیچ پروتکلی یا تغییری در برنامه و نرم افزار شبکه انتقال داد.

Gigabit ethernet
این شبکه قادر است داده ها را با سرعتی معادل ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه توسط کابل twisted-pair یا کابل فیبر نوری منتقل کند.

Switch ethernet
در استفاده از این نوع کابل، از یک کابل معمولی شبکه به جای کابل crossover استفاده می شود. این کابل اترنت، داده ها را از یک دستگاه به دستگاهی دیگر توسط همان شبکه منتقل می کند.

به طور معمول، این روش، ارسال داده ها با هر سرعتی را پوشش می دهد. اترنت با توجه به هزینه مناسبی که دارد، به طور گسترده به عنوان یک تکنولوژی شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.


پست های توصیه شده