آپاچی چیست؟

Apache index
توسط

وب سرور Apache محبوب ترین و وسیع ترین سرور HTTP قابل دسترس روی اینترنت است که از زبان های Perl وPHP پشتیبانی کرده و بر روی اکثر سیستم های عامل قابلیت اجرا دارد.

آپاچی برنامه ای free Open Source محسوب می شود که همراه سرور های وب به منظور اداره نمودن درخواست های وب و همچنین منابع مورد استفاده قرار می گیرد.

Apache HTTP Server بر روی سیستم عامل یونیکس همچون Linux یا BSD قابلیت اجرا دارد. ضمنا امکان اجرا روی ویندوز مایکروسافت و همچنین سیستم های عامل دیگر یا Platform ها را دارا می باشد. این سرور ویژگی های منحصر به فردی همراه add-on های قوی دارد که به شکل رایگان در دسترس می باشند.

Apache از امکانات خاصی برخوردار می باشد و رایج ترین کاربرد این برنامه مربوط به htaccess می شود که طراحان حرفه ای از آن در محیط لینوکس بهره می برند.

به عنوان مثال زمانی که قصد داشته باشند تا اولین صفحه در سایت خاصی باشد با استفاده از یک دستور در آن پرونده این کار امکان پذیر می شود و یا هنگامی که مالک سایت نمی خواهد که فایل های موجود در سرور او به وسیله دیگران سرقت شود و قصد ممانعت از پیوند مستقیم آنها را داشته باشد Apache به او کمک می کند تا چنین کاری را انجام دهد.

همچنین زمانی که برنامه نویس بخواهد از دیده شدن محل واقعی صفحات جلوگیری کند نیز این برنامه مفید واقع می شود.

Apache

وب سرور آپاچی چگونه کار می‌کند؟

اگرچه ما Apache را یک وب سرور می‌نامیم، اما در اصل یک سرور فیزیکی نیست، بلکه یک نرم افزار است که روی سرور اجرا می‌شود و وظیفه اصلی آن ایجاد ارتباط بین سرور و مرورگرهای بازدید کنندگان وب سایت (فایرفاکس، گوگل کروم، سافاری و …) و ارتباط بین آنها (ساختار سرویس دهنده-سرور) است. Apache یک نرم افزار کراس پلت فرم است، بنابراین روی هر دو سرور یونیکس و ویندوز کار می‌کند.

هنگامی‌که یک بازدید کننده می‌خواهد صفحه ای را در وب سایت شما (به عنوان مثال، صفحه اصلی یا صفحه “درباره ما” ) بارگیری کند، مرورگر وی درخواستی را به سرور شما ارسال می‌کند و Apache پاسخی را شامل تمام فایهای‌های درخواست شده (متن، تصاویر و غیره) برمی‌گرداند. سرور و سرویس گیرنده از طریق پروتکل HTTP باهم ارتباط برقرار می‌کنند و نرم افزار Apache مسئول ایحاد ارتباطی ایمن بین دو دستگاه است.

آپاچی بسیار انعطاف پذیر است، زیرا ساختاری مبتنی بر ماژول دارد. ماژول‌ها به مدیران سرور این اجازه را می‌دهند که برخی ویژگی‌های اضافی را غیر فعال و یا فعال کنند. همچنین Apache ماژول‌هایی برای امنیت، حافظه پنهان، بازنویسی URL، احراز هویت رمز عبور و موارد دیگر دارد. علاوه بر آن، می‌توانید پیکربندی‌های سرور خود را از طریق فایلی به نام .htaccess تنظیم کنید که یک فایل پیکربندی Apache است و روی تمام‌هاستهای لینوکسی وب رمز پشتیبانی می‌شود.

مزایای استفاده از آن

با استفاده از Apache برنامه نویس قادر خواهد بود تا با اعمال برخی تغییرات در این پرونده که بر هر نوع شاخه ‌ای قابلیت اضافه شدن دارد، دستورات خاص آن شاخه را به سرور ارائه کند.

به عنوان مثال در صورتی که قصد داشته باشد در هنگام وارد نمودن آدرس aa.html نام آن باقی مانده اما در اصل پرونده main.php?page=bb به اجرا دربیاید به کمک این پرونده می تواند دستور مد نظرش را اعمال کند.

همچنین وب سرور Apache یا آپاچی به طور رسمی نقش استک LAMP را بازی می کند. به طور کلی سرویس دهنده اچ ‌تی‌ تی‌ پی Apache نقش کلیدی را در توسعه پیدا کردن دنیای وب بازی می‌کند و بیشتر شرکت های هاستینگ به منظور ارائه دادن خدمات میزبانی خود از این وب سرور استفاده می کنند.مزایای استفاده از Apache

بعد از گذشت توضیح در مورد آپاچی چیست ؟ میرسیم به مزایای استفاده از آپاچی .

با استفاده از Apache برنامه نویس قادر خواهد بود تا با اعمال برخی تغییرات در این پرونده که بر هر نوع شاخه ‌ای قابلیت اضافه شدن دارد، دستورات خاص آن شاخه را به سرور ارائه کند.

به عنوان مثال در صورتی که قصد داشته باشد در هنگام وارد نمودن آدرس aa.html نام آن باقی مانده اما در اصل پرونده main.php?page=bb به اجرا دربیاید به کمک این پرونده می تواند دستور مد نظرش را اعمال کند.

همچنین وب سرور Apache یا آپاچی به طور رسمی نقش استک LAMP را بازی می کند. به طور کلی سرویس دهنده اچ ‌تی‌ تی‌ پی Apache نقش کلیدی را در توسعه پیدا کردن دنیای وب بازی می‌کند و بیشتر شرکت های هاستینگ به منظور ارائه دادن خدمات میزبانی خود از این وب سرور استفاده می کنند.


پست های توصیه شده