Yann LeCun کیست؟

birhosting yannlecun index
توسط
birhosting yannlecun1

Yann André LeCun (متولد ۸ ژوئیه ۱۹۶۰) دانشمند رایانه فرانسوی برنده جایزه تورینگ است که عمدتاً در زمینه های یادگیری ماشینی، بینایی کامپیوتر، رباتیک متحرک و علوم اعصاب محاسباتی کار می کند. او استاد نقره مؤسسه علوم ریاضی کورانت در دانشگاه نیویورک و معاون رئیس، دانشمند ارشد هوش مصنوعی در متا است.

او به دلیل کارش در زمینه تشخیص کاراکترهای نوری و بینایی کامپیوتری با استفاده از شبکه‌های عصبی کانولوشنال (CNN) شناخته شده است و یکی از بنیانگذاران شبکه‌های کانولوشنال است. او همچنین یکی از سازندگان اصلی فناوری فشرده‌سازی تصویر DjVu (به همراه لئون بوتو و پاتریک هافنر) است. او زبان برنامه نویسی Lush را با لئون بوتو توسعه داد.

LeCun جایزه تورینگ ۲۰۱۸ (که اغلب به عنوان "جایزه نوبل محاسبات" شناخته می شود) را به همراه یوشوا بنجیو و جفری هینتون به دلیل کارشان در زمینه یادگیری عمیق دریافت کرد. گاهی اوقات از این سه به عنوان "پدرخوانده های هوش مصنوعی" و "پدرخوانده های یادگیری عمیق" یاد می شود.

اوایل زندگی

LeCun در Soisy-sous-Montmorency در حومه پاریس متولد شد. نام او در اصل Le Cun از شکل قدیمی برتون Le Cunff نوشته شده بود و از منطقه Guingamp در شمال بریتانی بود. «یان» شکل برتونی «جان» است.

 

تحصیلات

او در سال ۱۹۸۳ مدرک دیپلم اینجنیور را از ESIEE پاریس و دکترای علوم کامپیوتر را از دانشگاه پیر و ماری کوری (دانشگاه سوربن امروزی) در سال ۱۹۸۷ دریافت کرد که طی آن شکل اولیه ای از الگوریتم یادگیری پس انتشار را برای شبکه های عصبی ارائه کرد.

 

birhosting yannlecun2

حرفه و سابقه کاری

 

آزمایشگاه های بل

در سال ۱۹۸۸، او به بخش تحقیقات سیستم‌های تطبیقی در آزمایشگاه‌های AT&T Bell در هلمدل، نیوجرسی، ایالات متحده به سرپرستی لارنس دی جکل پیوست و در آنجا تعدادی روش‌های یادگیری ماشینی جدید، مانند مدلی با الهام از بیولوژیک تشخیص تصویر را توسعه داد. شبکه‌های عصبی کانولوشنال، روش‌های منظم‌سازی «آسیب مغزی بهینه» و روش شبکه‌های ترانسفورماتور گراف (شبیه به میدان تصادفی شرطی)، که او برای تشخیص دست‌نویس و OCR به کار برد. سیستم شناسایی چک بانکی که او به توسعه آن کمک کرد به طور گسترده توسط NCR و سایر شرکت‌ها به کار گرفته شد و بیش از ۱۰٪ از کل چک‌های ایالات متحده در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ را خواند.

در سال ۱۹۹۶، او به عنوان رئیس بخش تحقیقات پردازش تصویر، که بخشی از آزمایشگاه تحقیقاتی پردازش گفتار و تصویر لارنس رابینر بود، به AT&T Labs-Research ملحق شد و عمدتاً روی فناوری فشرده‌سازی تصویر DjVu کار می‌کرد که توسط بسیاری از وب‌سایت‌ها، به‌ویژه آرشیو اینترنت، استفاده می‌شد. برای توزیع اسناد اسکن شده همکاران او در AT&T شامل لئون بوتو و ولادیمیر واپنیک هستند.

 

دانشگاه نیویورک

پس از مدت کوتاهی به عنوان عضو موسسه تحقیقاتی NEC (اکنون NEC-Labs America) در پرینستون، نیوجرسی، در سال ۲۰۰۳ به دانشگاه نیویورک (NYU) پیوست و در آنجا استاد نقره ای علوم کامپیوتر علوم عصبی در موسسه کورانت است. علوم ریاضی و مرکز علوم عصبی. او همچنین استاد دانشکده مهندسی تاندون است. در دانشگاه نیویورک، او عمدتاً روی مدل‌های مبتنی بر انرژی برای یادگیری تحت نظارت و بدون نظارت، یادگیری ویژگی برای تشخیص اشیا در بینایی کامپیوتر و روباتیک متحرک کار کرده است.

در سال ۲۰۱۲، او مدیر مؤسس مرکز علوم داده NYU شد. در ۹ دسامبر ۲۰۱۳، LeCun اولین مدیر Meta AI Research در شهر نیویورک شد و در اوایل سال ۲۰۱۴ از ریاست NYU-CDS کنار رفت.

در سال ۲۰۱۳، او و یوشوا بنجیو کنفرانس بین المللی در مورد بازنمایی های یادگیری را بنیان نهادند، که یک فرآیند بازبینی باز پس از انتشار را که قبلاً در وب سایت خود از آن حمایت می کرد، اتخاذ کرد. او رئیس و سازمان‌دهنده «کارگاه آموزشی» بود که هر سال بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۲ در اسنوبرد، یوتا برگزار می‌شد. او عضو هیئت مشورتی علمی موسسه ریاضیات محض و کاربردی در UCLA است. او مدیر برنامه تحقیقاتی یادگیری در ماشین‌ها و مغز (که قبلاً محاسبات عصبی و ادراک تطبیقی بود) CIFAR است.

در سال ۲۰۱۶، او استاد مدعو علوم کامپیوتر در "Chaire Annuelle Informatique et Sciences Numériques" در کالج دو فرانس در پاریس بود و در آنجا "لسون افتتاحیه" (سخنرانی افتتاحیه) را ارائه کرد.

افتخارات و جوایز

LeCun عضو آکادمی ملی علوم ایالات متحده، آکادمی ملی مهندسی و آکادمی علوم فرانسه است.

او دکترای افتخاری را از IPN در مکزیکو سیتی در سال ۲۰۱۶، از EPFL در سال ۲۰۱۸ و از دانشگاه کوت دازور در سال ۲۰۲۱ دریافت کرد.

او در سال ۲۰۱۴ جایزه پیشگام شبکه عصبی IEEE و در سال ۲۰۱۵ جایزه محقق برجسته PAMI را دریافت کرد.

LeCun در سال ۲۰۱۸ نشان IRI را که توسط موسسه تحقیقات صنعتی (IRI) تأسیس شده بود، دریافت کرد.

او در سال ۲۰۱۸ جایزه هارولد پندر را که توسط دانشگاه پنسیلوانیا اعطا شده بود دریافت کرد.

او در سال ۲۰۱۹ جایزه لوح طلایی را از آکادمی دستاوردهای آمریکا دریافت کرد.

او در سال ۲۰۲۲ به همراه یوشوا بنجیو، جفری هینتون و دمیس حسابیس جایزه پرنسس آستوریاس را در رده «تحقیقات علمی» دریافت کرد.


جایزه تورینگ

در مارس ۲۰۱۹، LeCun برنده جایزه تورینگ شد و آن را با Yoshua Bengio و Geoffrey Hinton به اشتراک گذاشت.


پست های توصیه شده