پروتکل https

BirHosting https index
توسط

پروتکل HTTPS یا Hyper Text Transfer Protocol Secure که به معنای پروتکل امن انتقال فرامتن می‌باشد، در این نوع از پروتکل اطلاعات ارسالی رمزنگاری (Encrypt) شده و حتی در صورت شنود و دریافت نیز توسط افراد غیرمجاز قابل خواندن نخواهند بود.

در رمزنگاری این نوع پروتکل از شیوه‌ی Secure Sockets Layer یا SSL استفاده می‌شود و در ضمن انتقال اطلاعات نیز از طریق پورت ۴۴۳ انجام می‌شود.

BirHosting https

اهمیت پروتکل HTTPS در سئو سایت

چند سالی هست که گوگل به وب سایت های دارای پروتکل HTTPS توجه بیشتری می کند. پروتکل های رمزنگاری اطلاعات، بسیار مورد توجه کارشناسان امنیتی و موتورهای جستجوگر قرار گرفته اند. موتورهای جستجو به دلیل تامین امنیت بیشتر اطلاعات در تبادل میان کاربران و سرور سایت، این پروتکل را ترجیح می دهند. موتور جستجوی گوگل، رتبه خوبی به وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می کنند، می دهد. طبق اطلاعیه گوگل، پروتکل HTTPS یک عامل مثبت در سئو سایت ها محسوب می شود. گوگل اعلام کرده است که وب سایت های دارای این پروتکل به دلیل ایجاد سه لایه امنیتی، از امتیاز بیشتری در هنگام رتبه دهی برخوردارند. اما همچنان پارامتر محتوا بسیار مهمتر و پر اهمیت از پارامتر HTTPS در سئو سایت است.

مراحل تبدیل وب سایت از HTTP به HTTPS

خرید گواهینامه SSL
پیکربندی(کانفیگ) هاست خود با گواهینامه SSL
تبدیل کردن تمام لینک های داخلی و خارجی وب سایت به HTTPS
تبدیل کردن ریدایرکت های ۳۰۱ را از HTTP به HTTPS یا استفاده کردن از HSTS
به روز رسانی تنظیمات SSL در شبکه توزیع محتوا (CDN)
اضافه کردن نسخه جدید وب سایت به Google Search Console و Google Analytic

BirHosting https2

مزایای استفاده

این پروتکل سطح امنیت سایت شما بالا می‌برد. یعنی امکان سرقت اطلاعات کاربران و مشتریان شما را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. این اطلاعات می‌توانند شامل شماره‌های تماس، کارت‌های بانکی، اطلاعات شخصی و… باشند.
همچنین این پروتکل می‌تواند میزان اعتماد کاربران را به کسب و کار شما را افزایش دهد. زیرا پس از استفاده از پروتکل https بازدیدکنندگان سایت می‌توانند به راحتی از هویت کسب و کار و دامنه اینترنتی سایت شما آگاه شوند.
یکی از مهمترین عوامل استفاده از پروتکل https در سایت ها، تاثیر مثبت آن در سئو است. زیرا اخیرا گوگل اعلام کرده است که استفاده از پروتکل https در رتبه‌ بندی وب‌ سایت‌‌ها امتیازی مثبت محسوب می‌شود.

معایب استفاده

هزینه تهیه و استفاده از SSL
نیاز به دانش فنی برای نصب و راه اندازی این پروتکل
افت سرعت محسوس به دلیل مشکل کندی سرعت اینترنت
دریافت سخت SSL به سایت های ایرانی


پست های توصیه شده