هارد SSD چییست؟

BirHosting SSD
توسط

SSD ها نوع نسبتا جدید و بسیار سریعی از حافظه هستند که نسبت به هارد دیسک‌ها دارای سرعت و امنیت انتقال داده‌ی بالاتری هستند. اما این حافظه‌ها معایبی از جمله قیمت بالا و کند شدن به مرور زمان دارند.

ssdbirhosting

SSD یا درایو حالت جامد (Solid State Drive) برخلاف هارد دیسک‌ها، سازوکار آن مبتنی بر چرخش اجسام و حرکت اجرای داخلیش نیست. در اس‌اس‌دی ها، اطلاعات به‌جای دیسک چرخان، در دریایی از فلش ناند ذخیره می‌شوند. ناند خود از اجزایی ساخته شده است که ترانزیستورهای گیت شناور نامیده می‌شوند. برخلاف ترانزیستورهای استفاه شده در ساخت DRAM یا رم پویا (Dynamic Random Access Memory) که باید هر ثانیه چندین بار رفرش شوند، فلش ناند به گونه‌ای طراحی شده است که حتی اگر منبع انرژی در دسترسش نباشد باز هم بتواند حالت شارژ یا دشارژ خود را حفظ کند. همین امر موجب شده است که ناند را در دسته‌ی حافظه‌های غیر فرار دسته‌بندی کنند.

تفاوت این دو در این است که حافظه‌های اس‌اس‌دی از نوعی حافظه به نام «حافظه‌ی فلش» (Flash Memory) استفاده می‌کنند که تقریبا همانند حافظه‌ی RAM است

ssdbirhosting

در تعریف دیسک سخت یا همان HDD ، همگی می دانیم که شامل تعدادی قطعه به صورت مکانیکی می باشد و در واقع این قطعات به صورت مکانیکی عمل می کنند اما در حافظه ای مانند فلش چنین اجزایی وجود ندارد.

در واقع هارد SSD فاقد اجزای مکانیکی قابل حرکت می باشند و این یک مزیت می باشد؛ مزیتی که امروزه موجب روی آوردن اکثر کاربران به استفاده از اینگونه هاردها شده است.

ssdbirhosting

از مزایای هارد اس‌اس‌دی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ – بالا بودن سرعت خواندن/نوشتن اطلاعات؛  این مزیت باعث شده است که نه تنها هاستینگ ها بلکه امروزه رایانه های شخصی هم به سمت و سوی استفاده از هارد SSD حرکت کنند.

۲-  کاهش مصرف برق و به تبعیت از آن کاهش مصرف باتری لپ تاپ

۳ – بالا بودن مقاومت هاردهای SSD در مقابل ضربه؛ به جهت استفاده از فناوری های به کار رفته Flash در SSD دیگر خبری از اجزای متحرک نبوده و حساسیت بیش از حد به ضربات فیزیکی وجود ندارد.

۴ – بی سر و صدا بودن و تولید گرمای بسیار کمتر نسبت به مدل قبلی اشاره کرد.

ssdbirhosting

اجزاء اصلی یک اس‌اس‌دی، کنترلر و حافظه ذخیره اطلاعات هستند.

۱) کنترلر :

کنترلر وظیفه برقرار ارتباط بین حافظه داخل SSD با کامپیوتر میزبان را دارد. یکی از شاخص ترین فاکتورهای SSD نوع کنترلر استفاده شده در آن است. کنترلر میتواند اعمال کشف و تصحیح خطا (ECC) و رمزنگاری اطلاعات را نیز انجام دهد. کنترلر های Intel ، Micron و SandForce از تکنولوژی خاص خود استفاده میکنند و سرعت بیشتری نسبت به کنترلر های دیگر ارائه میدهند.

۲) حافظه :

بیشتر تولیدکنندگان SSD ازNon-Volatile NAND Flash Memory در ساختار SSD خود استفاده میکنند زیرا نسبت به DRAM قیمت کمتری دارد و بدون نیاز به منبع تغذیه، اطلاعات را نگهداری میکند. این نوع حافظه سرعت کمتری نسبت به DRAM دارد و به همین دلیل SSD های اولیه سرعت کمتری نسبت به هارد دیسکهای معمولی داشتند. مشکل سرعت در سال ۲۰۰۹ با استفاده از کنترلر های بهتر برطرف گردیده است. SSD های مبنی بر DRAM دارای سرعت بسیار بالا هستند اما برای نگهداری اطلاعات به منبع الکتریکی مانند باتری یا آداپتور نیاز دارند و معمولا در سرور ها مورد استفاده قرار میگیرند.

۳) Cache یا بافر :

معمولا اس‌اس‌دی مانند هارد دیسک معمولی از یک حافظه کوچک DRAM به عنوان Cache استفاده میکند.

ssdbirhosting

مزایای SSD

اس‌اس‌دی بلافاصله اقدام به خواندن و نوشتن داده میکند و برخلاف هارد دیسک نیازی به زمان برای چرخش دیسک ندارد در حالی که هارد دیسک نیاز به زمانی در حدود ۲ ثانیه برای دسترسی واقعی به درایو دارد. این بدین معنیست که کامپیوتر شما زودتر بوت میشود و بازی ها و نرم افزارهای شما زودتر لود میشوند.

SSD نیازی به Defragment شدن ندارد. یعنی بر خلاف هارد دیسک که پس از مدتی استفاده کند میشود، تغییری در سرعت SSD بوجود نمی آید.

SSD بسیار کمتر در معرض خراب شدن در اثر سقوط و ضربه است زیرا قطعه متحرک ندارد.

میدانهای مغناطیسی قوی میتوانند به اطلاعات هارد دیسک آسیب برسانند اما SSD در برابر میدان مغناطیسی آسیب نمیبیند.

از نظر مصرف انرژی هارد دیسک در حدود ۳ تا ۴ برابر انرژی بیشتری نسبت به اس‌اس‌دی مشابه خود مصرف می‌کند.

هارد دیسک در حدود ۳ برابر بیشتر از SSD گرما تولید میکند.

 

معایب SSD

یکی از معایب SSD عدم قابلیت رمزنگاری اطلاعات است. البته این مشکل برای همه SSD ها وجود ندارد. از آنجا که بسیاری از SSD ها از حافظه نوع MLC NAND Flash Memory استفاده میکنند و این نوع حافظه قابلیت بازنویسی اطلاعات در موقعیت خود را ندارد و تنها اطلاعات را در بلاک جدید نوشته یا روی اطلاعات دیگر بازنویسی میکند و قابلیت Overwrite ندارد، در صورت استفاده از یک نرم افزار برای رمزنگاری اطلاعات، پس از رمزنگاری، اطلاعات اولیه همچنان قابل دسترسی هستند. بنابراین پس از رمزنگاری باید با استفاده از نرم افزار یا قابلیت کنترلر SSD اطلاعات اولیه را به صورتی امن از بین ببرید. در صورتی که نیاز مبرم به رمزنگاری امن اطلاعات دارید، حتما SSD با قابلیت Secure Erase خریداری کنید.

عیب دیگر اس‌اس‌دی قیمت بالای آن است که در حدود ۱۰ برابر گرانتر از هارد دیسک متناظر در ظرفیت های رایج است.


پست های توصیه شده