هارد HDD چیست؟

BirHosting HDD
توسط

هارد HDD یک حافظه با ظرفیت بالا برای ذخیره اطلاعات شخصی، سیستم عامل، برنامه، بازی و … می باشدو همچنین  یک حافظه دائمی است و به صورت دیجیتالی رمزنگاری شده و اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند. شما به میزان ظرفیت هارد خود می توانید اطلاعات بر روی سرور ذخیره کنید.

hddbirhosting

HDD مخفف کلمه Hard Disk Drive است که به معنی دیسک درایو سخت است که یک حافظه غیر فرار می باشد است. اولین هارد HDD در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۱۹۵۶ توسط شرکت IBM آمریکا با ظرفیت ۵ مگابایت و هزینه ای معادل ۵۰ هزار دلار آمریکایی، که آن هم غیر قابل جاسازی در کامپیوتر و جابجایی بود، تولید شد. بعد از آن، همان شرکت اولین هارد با قابلیت حمل را در سال ۱۹۶۳ با حافظه ۲.۶ مگابایت تولید و توسعه داد. بعد از آن در سال ۱۹۸۰ همان سازنده، یک Hard با حجم ذخیره سازی ۱ گیگابایت را با وزن بالا و هزینه ۴۰ هزار دلاری تولید و عرضه کرد.

بعد از این، تغییرات عمده ای که  در زمینه ظرفیت و سرعت هاردها پدید آمد به صورتی که در سال ۱۹۹۲ شرکت Seagate اولین هارد با سرعت ۷۲۰۰ RPM و در سال ۱۹۹۶ اولین هارد ۱۰۰۰۰ RPM و ۱۵۰۰۰ RPM در سال ۲۰۰۰ توسط همان شرکت، تولید و به بازار عرضه شد.

hdd-birhosting

 حافظه hdd از ۵ قسمت مکانیکی  و دیسک تشکیل شده است که بدین صورت می باشند:

 Actuator یا بخش کنترل کننده مرکزی:

یک بخش کنترل کننده مرکزی بسیار دقیق است به همین جهت مغز هارد دیسک نیز لقب گرفته است و وظیفه کنترل بازوی مکانیکی و ارتباط با دیگر قطعه های کامپیوتر را بر عهده دارد. فرمانهای ارسالی از قطعات دیگر را با هارد دیسک هماهنگ می کند تا انتقال اطلاعات به بهترین شیوه ممکن صورت پذیرد.

Head Arm یا بخش بازوی مکانیکی:

یک بازوی بسیار حساس و دقیق مکانیکی است. این بازو  وظیفه دارد تا Head را برای خواندن اطلاعات به نقطه مورد نظر از مرکزی ترین نقطه تا کناری ترین نقطه Platter یا دیسک ببرد. برای هر دیسک دو بازوی همراه با هد وجود دارد.

Read/Write Head سر خواندن و نوشتن

 خواندن و نوشتن داده ها، که به صورت ۰ و ۱ یا باینری بر روی بخشهای بسیار ریز در دیسک است،که  بر عهده هد می باشد که توسط بازوی مکانیکی جابجا می شود. ذخیره اطلاعات بر روی دیسک بصورت مغناطیسی انجام می شود. تراز کردن قطب های مغناطیسی برای خواندن و نوشتن باینری بر عهده Head می باشد. فاصله بین هد و دیسک فقط چند نانومتر است.

Platter یا دیسک:

برای ذخیره و حفظ داده های باینری از دیسک استفاده می شود. شیارهای بسیار ریزی بر روی Platter برای ذخیره سازی قرار دارند که به آنها سکتور گفته می شوند. هر یک از این سکتورها یک بیت فضا برای ذخیره اطلاعات دارند. در ۱ اینچ یا ۲.۵ سانتیمتر در صفحه های دیسک تقریبا ۳۰۰۰۰ سکتور قرار گرفته اند. در هر هارد دیسک چند صفحه از جنس شیشه یا سرامیک که مغناطیسی نیستند، وجود دارند.

Spindle یا موتور چرخان دیسک ها

چرخاندن دیسک ها جهت خواندن توسط هد، از طریق Spindle صورت می پذیرد. چرخش دیسک ها در هاردهای مختلف تفاوت دارد، سرعت چرخش هارد یا دیسک ها با عبارت RPM یا دور بر دقیقه اندازه گیری می شود. اگر هاردی ۵۴۰۰ RPM  بود یعنی ۵۴۰۰ دور در دقیقه سرعت چرخش دیسک ها است. این سرعت از ۴۲۰۰ دور در هاردهای کم مصرف، تا ۱۵۰۰۰ دور در مدل هاردهای Cheetah 15k.4 شرکت سیگیت، تغیر می کنند. بیشتر هاردهای HDD موجود در لپ تاپ و کامپیوترها، ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰ دور یا RPM می باشند

هرچه سرعت چرخش هارد بالاتر باشد، سرعت لود و خواندن آن نیز سریعتر صورت می پذیرد. دو مورد هارد دیسک یا HDD برای لپ تاپ و کامپیوتر های شخصی مورد استفاده قرار می گیرند که در دو اندازه ۲.۵ و ۳.۵ اینچی می باشند. .

hddbirhosting

پست های توصیه شده