میکروتیک چیست؟

BirHosting microtik
توسط

شرکت میکروتیک MikroTik در سال ۱۹۹۵ لتویا در اروپای شرقی توسط دو دانشجو MIT آمریکا تاسیس شد. اولین محصول این شرکت سیستم عامل میکروتیک بود که توسط نگارشی از سیستم عامل لینوکس بنیان گذاشته شد. همزمان با شروع استفاده از استاندارد ۸۰۲.۱۱ در تکنولوژی وایرلس امکان استفاده از این تکنولوژی در این سیستم عامل نیز افزوده شد. یکی از اهداف این شرکت ارائه تجهیزاتی هم رده محصولات سیسکو با قیمتی بسیار پایین تر بود. MikroTik یک سرور مبتنی بر کرنل لینوکس است که بر روی یک کامپیوتر معمولی قابل نصب و سرویس دهی به صورت کاملا پایدار می باشد.

BirHosting mikrotik

Router OS چیست؟

Router OS یک سیستم عامل بر پایه لینوکس است که می‌تواند بر روی سیستم های معمولی نصب شود و دارای قابلیت های خوبی مانند VPN، Firewall، QOS، Hotspot و Wireless می باشد. برای استفاده از این سیستم عامل ، نرم افزاری به نام winbox وجود دارد که یک رابط گرافیکی برای این سیستم عامل است.

 

قابلیت های MicroTik Router OS 

 

Router OS قابلیت‌های زیادی دارد و می توان در محیط های کوچک تا متوسط از آن استفاده نمود. این سیستم محدودیت‌هایی در زمینه شناخت سخت افزار دارد مخصوصا در زمینه وایرلس که فقط سخت افزارهایی با چیپ Atheros و Prism را پشتیبانی می کند. در واقع MikroTik  از PC های ما یک Router کارآمد می سازد و این امکان را به ما می دهد که به آسانی بر روی آن پورتهای مختلف را اضافه و کم کنیم.

BirHosting mikrotik 1

محصولات میکروتیک (mikrotik)

در سال ۲۰۰۲ میکروتیک به این نتیجه رسید که برای پایداری بالاتر در سخت افزار معمولی PC باید وارد تولید سخت افزار های جدیدی برای سیستم عامل خود شود. این موضوع نشان دهنده این بود که میکروتیک دیگر به دلایلی به همه PC ها اعتماد ندارد، زیرا PC ها تنوع زیادی داشتند و برای محیط های حرفه ای شبکه ساخته نشده بودند، مشتریان نمی توانستند یک PC بزرگ و غیر پایدار را درشبکه های بزرگ استفاده کنند. ناگزیر میکروتیک تصمیم به تولید محصولات سخت افزاری با نام Routerboard کرد.

این محصولات سخت افزاری یک نسخه از PC های معمولی در ابعاد کوچک بودند که برای شبکه ها طراحی شده بود. میکروتیک در این سالها با پیشرفت سیستم عامل خود، پیشرفت های زیادی در سخت افزار های خود به وجود آورد. که این موضوع منجر به آن شد که ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی بزرگ در اقساط نقاط جهان از جمله ایران به استفاده از میکروتیک به جای محصولاتی از قبیل سیسکو روی آورند.

تفاوت سخت افزار ها در منابع  سخت افزاری مانند CPU، رم، لایسنس، پورت های شبکه و اسلات های آن است میکروتیک همیشه تمایل داشته تکنولوژی ها و ایده های روز دنیا را در نرم افزار و سخت افزار خود توسعه دهد. مشتریان نوران می توانند از مشاوره فنی این محصولات قبل از خرید بهره مند شده و بهترین مدل را انتخاب کنید. در نوران فروش محصول اولین قدمی  است که ارائه می شود ما در تمام مراحل راه اندازی  این محصولات در شبکه شما کنارتان حضور داریم تا شما یک روش جدید و کاملا رضایت بخش را تجربه کنید.

BirHosting mikrotik 2

کاربرد های میکروتیک

بطور کلی از میکروتیک می توان در موارد زیر استفاده کرد

  • Routing
  • Firewall
  • DHCP Server
  • NAT (Network Address Translate)
  • Proxy Server
  • Radius , User Management
  • Wireless
  • Load Balancing
  • VPN (Virtual Private Network)
  • MPLS
  • Quality of Service
  • و صدها مورد دیگر …

سرور میکروتیک چیست ؟

سرور میکروتیک به سرور هایی میگویند که از سیستم عامل MikroTik RouterOS در مجازی سازی استفاده می‌کنند. سرور های مجازی میکروتیک یکی از بهترین و پرمصرف ترین سرویس ها می‌باشد. این سرور مجازی تقریبا توانایی های نرم افزاری MikroTik Router BOARD ها را دارد.

قابلیت‌های سرور میکروتیک

سرور میکروتیک به تدریج توسعه یافت و تا امروز امکانات بسیار زیادی به آن اضافه شده که همین امر باعث شد تا متخصصان شبکه اکثر نیاز های خود را به مسیریابی یا دیوارآتش در شبکه را با میکروتیک برطرف کنند . یکی از ویژگی های MikroTik پایداری آن می باشد.

میکروتیک همانند یک روتر قوی از سرعت بوت بالا و عملکرد خودکار بدون نیاز به هیچ گونه login یا استارت کردن هر نوع سرویس بر خوردار است. علاوه بر دسترسی محلی می توان MikroTik را به وسیله Telnet و SSH و Web server داخلی آن و رابط ویندوزی ارائه شده به همراه MikroTik به نام Winbox تنظیم کرد. دیگر قابلیت قابل توجه MikroTik سرعت نصب و سرعت تنظیمات آن است.

MikroTik درعرض چند دقیقه نصب و براحتی تنظیم می شود و این قابلیت در آن وجود دارد که بتوان تنظیمات آن را Import و Export کرد.در ضمن این رو هم اشاره میکنم که مهم ترین نقطه قوت سرور میکروتیک به صرفه بودن آن نسبت به نمونه های مشابه سخت افزاری است.

مدارک رسمی میکروتیک

میکروتیک برای هر بخش از عملکرد سیستم عامل خود و آشنایی کاربران اقدام به تفکیک و ایجاد سر فصل های آموزشی نموده است که این سر فصل های آموزشی در ۷ گروه مختلف و در ۳ سطح تقسیم بندی شده است .شرکت میکروتیک برخلاف شرکت هایی نظیر مایکروسافت ، سیسکو ، جونیپر و … صرفا جهت ارائه مدارک بین المللی اقدام به ایجاد سرفصل های آموزشی نکرده است، بلکه جهت آموزش افراد برای آشنایی با این سخت افزار ها و ورو افراد متخصص به بازار کار، صنعت شبکه، فناوری اطلاعات و ترویج استفاده صحیح از سیستم عامل RouterOS اقدام به برگذاری دوره های آموزشی نموده است .

بنا به همین دلیل ، دوره های آموزشی میکروتیک فقط توسط مدرسین رسمی این شرکت بصورت کاملا رسمی و بین المللی برگذار می‌شود و فقط مدرسین رسمی میکروتیک قادر به برگذاری آزمون بین المللی میکروتیک در پایان هر دوره آموزشی می‌باشند. بنا براین بدون شرکت در دوره های آموزشی و کلاس های فنی میکروتیک به هیچ عنوان فرد نمی‌تواند در آزمون های بین المللی میکروتیک شرکت نماید .

که این مدارک به ۳ سطح زیر تقسیم می شود

Basic Level

  • MTCNA

Engineer Level 1

  • MTCRE
  • MTCWE
  • MTCTCE

Engineer Level 2

  • MTCUME
  • MTCINE
  • MTCIPv6E 

پست های توصیه شده